22 دی 1400 - 9:24 ق.ظ

وضعیت امروز میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  اصفهان

متعاقب بازدید وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اصفهان، گمانه زنی های زیادی  برای انتخاب مدیرکل جدید در این کلانشهر وجود داشت که در نهایت عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حکمی علیرضا ایزدی را با حفظ سمت مشاور وزیر به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب کرد. که این انتصاب موجب نگرانی و اعتراض برخی از محافل و شخصیت های هنری گردید!

عصر اصفهان، ناصربهروان/علیرضا ایزدی باحضوردر اصفهان در جلسه کارگروه گردشگری استان اصفهان در سخنانی در باره عملکرد خود و آشنایی با مجموعه  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان های مختلف گفته است ، من سال هاست که در مجموعه میراث کشور فعال هستم و اصفهان ششمین استانی است که افتخار فعالیت در آن در حوزه میراث فرهنگی را دارم، به هرحال به موجب تنوعی که در حوزه‌های مختلف میراث کشور داشتم و به سبب سابقه فعالیتم به عنوان راهنمای تور در آغاز به کار خود در این عرصه شرایط به گونه‌ای بود که  زمانی که بخشی به عنوان امور سیاحتی وجود داشت، راهنمایان تور خود نیز از کارمندان دولت بودند.

شاکله شکلی مجموعه میراث کشور بدین گونه بود که در ابتدا مجموعه امور سیاحتی زیر مجموعه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می‌آمد که ما جزء آن مجموعه بودیم که در سال 1384 با ادغام مجموعه صنایع دستی به دو حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، شکل جدیدی از این حوزه که 2 سال پیش به وزارتخانه تبدیل شد، به وجود آمد.

متأسفانه همیشه نگاه‌هایمان برگرفته از افراط و تفریط‌ها است و این موضوع باعث انسداد توسعه در بسیاری از نقاط کشور شده است، هیچ موقع نمی‌شود یک نسخه واحد توسعه به ویژه در حوزه صنعت گردشگری کشور برای همه نقاط و شهرها تجویز کرد. نگاهی که متأسفانه از رأس وزارت خانه یا سازمان قدیم میراث فرهنگی به استان‌ها القا شده است که نسخه اصلی توسعه را من تعیین می‌کنم . هیچ‌گاه در شهرهایی چون کهگیلویه وبویراحمد، کرمانشاه، همدان، خوزستان و استان مرکزی نسخه واحدی برای امر میراث فرهنگی و گردشگری نپیچیدیم چرا که امکان پیاده کردن نسخه واحد برای همه‌شان نیست.

استان‌ها فقط در این سال ها پیاده‌کنندگان سیاست‌ها بوده‌‌اند و از نوآوری، خلاقیت و ترتیبی از آنچه که باید همچون موارد اقلیمی، سیاسی و اجتماعی یک نقطه مورد توجه قرار داد، خبری نبوده است. امروز وضعیت استان اصفهان در حوزه فعالیتی من به گواه بسیاری از کسانی که دغدغه‌ این حوزه را دارند، مناسب نیست.

حال سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری و سرمایه‌گذاران استان اعم از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و غیره خوب نیست. با توجه به گستره جغرافیایی در استان اصفهان، شاهدیم که تعمیم گردشگری در این استان صورت نگرفته است که عدم تعمیم گردشگری در حوزه سرمایه‌گذاری یک ضعف است.

به طور قاطع می‌توانم بگویم که حال سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری و سرمایه‌گذاران استان اعم از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در قالب تأسیسات زیرساختی و کسانی که علاقه‌مند به تغییر کاربری فضاهای تاریخی برای بهره‌برداری در حوزه‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی هستند، حال خوبی نیست. مابه معنای واقعی باید زمینه‌ساز و بستر ساز ورود سرمایه‌گذار حتی خارج از استان به اصفهان باشیم به این دلیل که استان اصفهان در حوزه صنعت و کشاورزی امکان هیچ گسترشی ندارد.

تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس، امکان سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها با ‌دانش‌بنیان‌ها فراهم شدتفاهم‌ وزارت میراث و سازمان توسعه تجارت ایران برای تسهیل برندسازی گردشگری ایرانستادی برای پشتیبانی میراث فرهنگی اصفهان تشکیل شده است.

همه ما می‌دانیم که استان اصفهان با توجه به وضعیت اقلیمی، فرونشست، چالش‌های زیست محیطی و آلودگی هوا راهی جز توسعه پایدار صنعیت گردشگری ندارد، همه دستگاه‌های مختلف به خوبی می‌دانند که ابنیه‌ها و آثار تاریخی اصفهان هویت‌های فرهنگی این کلانشهر و کشورمان ایران است.

باید نگاهمان را نسبت به گردشگری تغییر دهیم، اگر نوع دیگری نگاه نکنیم باید مطمئن باشیم که در 20 سال آینده تأسیسات و ظرفیت گردشگری اصفهان پاسخگوی جامعه‌ای که این استان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کند نخواهد بود و چالشی است که اگر برای آن فکری نشود گریبانگیر اصفهان خواهد شد.

برای حل این مسائل هیچ راهی جز توسعه گردشگری نداریم که این حوزه باید توسعه‌ای مبتنی بر علم روز و در فضای تعاملی باشد و خواهشمندم که دست یاری ما را که به سوی شما به منظور توسعه پایدار استان اصفهان دراز کرده‌ایم به گرمی و در شأن استان اصفهان بفشارید.

حالا باید دید در مدت مسئولیت مدیر کل جدید ، نگاه به افق های آینده چه تأثیراتی در این آشفته بازار میراث چندین ساله استان اصفهان که پایتختی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را یدک می کشد ، رخ خواهد داد و آیا دل نگرانی  و دغدغه مردم و کارشناسان صنایع دستی وگردشگری برطرف خواهد شد ، یا این ره که می روی به ترکستان است!

کد خبر: 47228

نویسنده: ناصر بهروان

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0