9 بهمن 1402 - 11:00 ق.ظ

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان:

اعتبارات تخصیص یافته به فرونشست تأمین نشده است

به گزارش عصر اصفهان، ناصر فتاحی روز گذشته در نشست با خبرنگاران، ضمن گرامیداشت يوم‌الله دهه فجر گفت: در حال حاضر استان اصفهان ۹۵۰ هزار دانش‌آموز دارد که این دانش‌آموزان در چهار هزار و ۴۰۰ فضای آموزشی و در قالب ۳۵ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۵۰ پروژه در حال اجرا داریم، افزود: حدود ۸۰ درصد از پروژه‌های حال حاضر سازمان نوسازی مدارس استان، مشارکتی و مردمی ساخته می‌شودند و ۲۰ درصد آنها دولتی هستند؛ همچنین از مجموع پروژه‌های حال حاضر ۶۰ پروژه به ساخت فضاهای ورزشی اختصاص یافته است.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان با بیان اینکه استاندارد سرانه کشوری فضای آموزشی ۸ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، یادآور شد: متأسفانه سرانه فضای آموزشی در سطح کشور پایین‌تر از حد استاندارد و حدود پنج و ۲ دهم به ازای هر دانش‌آموز است که این میزان در استان اصفهان به پنج و ۸ دهم مربع رسیده و سرانه استان از متوسط سرانه کشوری بالاتر است و این موضوع نویدبخش است.

سرانه فضای آموزشی در ۹ منطقه استان  از متوسط سرانه کشوری پایین‌تر است

وی گفت: اگرچه سرانه فضای آموزشی در استان اصفهان بالاتر از متوسط کشوری است اما این بدان معنا نیست که در حوزه فضای آموزشی مشکل نداریم بلکه نشان می‌دهد که ما با مشکلاتی نظیر فضاهای تخریبی و لزوم مقاوم‌سازی فضاها، سرانه نقطه‌ای و حاشیه‌نشینی مواجه هستیم و سرانه فضای آموزشی در ۹ منطقه استان از جمله 6 ناحیه کلان‌شهر اصفهان، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر و زیرین‌شهر از متوسط سرانه کشوری پایین‌تر است.

فتاحی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس استان در دولت سیزدهم ۲۵۰ پروژه را تحویل داده، اضافه کرد: این تعداد پروژه در قالب هزار و ۲۲۰ کلاس با زیربنای ۲۰۰ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اجرا شده و حدود ۳۷ هزار دانش‌آموز از فضای ایمن و نوساز بهرمند شدند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: در سال جاری ۸۳ پروژه در قالب ۴۳۳ کلاس و زیربنای ۶۰ هزار مترمربع داشتیم که برای این پروژه‌ها حدود ۶۶۰ میلیارد تومان هزینه کردیم.

تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یافته است

وی با بیان اینکه توسعه،تجهیز و نوسازی هنرستان‌ها از اولویت‌های مهم دولت در برنامه ششم و هفتم است، افزود: تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یافته و بر همین اساس ساخت و توسعه هنرستان‌ها در اولویت سازمان نوسازی و مدارس است؛ البته هنرستان‌ها به دلیل وجود کارگاه‌های مختلف جزو پروژه‌های پرهزینه به شمار می‌آیند و به منابع متعددی نیاز دارند با این حال هم دولت و هم خیرین توسعه هنرستان‌ها را در دستور کار قرار دارند چون می‌دانند که رشد صنعت، کشور و دانش‌آموزان در گرو توسعه هنرستان‌هاست.

فتاحی با اشاره به فرا رسیدن ایام‌الله دهه فجر به پروژه‌هایی که تا پایان سال تحویل می‌دهند پرداخته و گفت: قرار است که تا پایان سال ۳۰ پروژه با ۱۵۵ کلاس را تحویل دهیم که این پروژه‌ها در مساحتی بالغ بر بیست هزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته خواهند شد و به  ۱۹۸ میلیاردتومان هزینه نیاز دارند.

وی با بیان اینکه استانداردسازی فضاهای آموزشی یکی از شایسته‌ترین خدمات دولت سیزدهم است، گفت: دولت از زمان روی کار آمدن استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزشی در دستور کار قرار داد و منابع خوبی را برای جمع‌آوری بخاری‌ها از کلاس درس و تجهیز آنها به پکیج پیش‌بینی کرد و بخشی از آن محل پرداخت قبوض گاز  تأمین می‌شود.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۳ هزار بخاری در کلاس‌های درس استان مورد استفاده قرار می‌گرفت که از آن زمان تا کنون حدود ۱۷ هزار کلاس استاندارد‌سازی‌ شده و تلاش داریم که تا پایان سال بخاری‌های ۷۰۰ کلاس دیگر جمع‌آوری شوند و در این جهت به دنبال تأمین منابع لازم هستیم.

بهره‌برداری از ۵ مدرسه در طرح شهید پناهی؛ گروه‌های جهادی ۴ هزار کلاس درس را نوسازی کردند

فتاحی در ادامه به اجرای طرح شهید پناهی در آمورش و پرورش اشاره کرده و گفت: موضوع این طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی مستقل بود که بیش از ۱۰ دانش‌آموز داشته باشند و بعد از پایشی که انجام گرفت، حدود هزار و ۳۰۰مدرسه با ویژگی در کشور شناسایی شدند که از این تعداد تنها ۷ مدرسه در استان اصفهان مشمول این طرح شدند و تاکنون ۵ مدرسه به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان به اجرای طرح شهید عجمیان در تابستان گذشته، اشاره کرد و افزود: این طرح مردم‌محور بوده و گروه‌های جهادی اجرای آن را بر عهده داشتند و در این جهت حدود ۱۰۰ هزار کلاس در کل کشور تجهیز و نوسازی شدند که از این ميزان ۴ هزار کلاس در استان اصفهان بود.

حتی یک ریال از اعتبارات معضل فرونشست مدارس تأمین نشده

فتاحی با بیان اینکه ۱۹ درصد از فضاهای آموزشی استان به مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارند، افزود: معضل فرونشست یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ماست و به این منظور، مجبور شدیم که حدود ۴۰ مدرسه را به خاطر فرونشست تخلیه کنیم و بر اساس برآوردهای انجام شده بازسازی این مدارس به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که متاسفانه منابع آن هنوز تأمین نشده است. البته پس از سفر اول ریاست جمهوری به استان نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان به نوسازی مدارس اختصاص داده شد و از آن چهل پروژه، ۲۳ پروژه را عملیاتی کردیم اما به دلیل عدم تامین اعتبار کافی، پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی زیادی نداشتند.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ برای مقابله با معضل فرونشست ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان اصفهان تخصیص داده شد که سازمان برنامه و بودجه کشور تا این لحظه حتی ریال از این مبلغ را تأمین نکرده و علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، حاضر به تأمین این مبلغ نیستند و اگر به همین شکل پیش برویم، امکان ندارد که این پروژه‌ها برای سال آینده به بهره‌برداری برسند.

وظیفه سازمان نوسازی ساخت مدارس و فضای اموزشی نیست

او در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ساخت پروژه‌های مسکن مهر و مسکن ملی از مهم‌ترین مشکلات ما هستند، گفت: بر اساس قانون سازمان نوسازی مدارس هیچ وظیفه‌ای برای ساخت مدارس و فضای آموزشی در محل مسکن مهر و مسکن ملی ندارد و این وظیفه بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان متولی و سازنده این پروژه‌ها گذاشته شده و البته ما نیز از طریق مجمع خیران و منابعی که داریم، به آنها کمک می‌کنیم؛ با این حال سازمان مسکن و شهرسازی تاکنون کمک شایانی به ما انجام نداده و حتی در برخی از مناطق مجبور شدیم که از طریق منابع خودمان فضای آموزشی لازم را ایجاد کنیم.

فتاحی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون هدف‌گذاری سال آینده سازمان نوسازی مدارس گفت: برای هدف‌گذاری سال آینده منتظر هستیم تا مشخص شود که چه میزان اعتبار و منابع مالی به ما تخصیص داده خواهد شد اما مطمئنا کمتر از امسال نخواهد بود و برنامه داریم که حداقل ۵۰ درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام را به بهره‌برداری برسانیم.

کد خبر: 141748

نویسنده: : بهاره کلوندی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0