4 اردیبهشت 1403 - 9:00 ق.ظ

خصوصی‌های فاسدتر از رانتی

دبش شرکت خصوصی، موفق و‌ بسیار خوشنام بود. چرا دست به فسادِ چند هزار میلیاردی زد؟ چون سود و طمع بر بخش خصوصی حکومت می‌کند. جلویشان را باز بگذارید آش را با جایش می‌خورند.

خصوصی‌های فاسدتر از رانتی

دکتر  دانش‌طلب در این باره می گوید:  برای معتادان به فجازی تلگرامی، یک دوگانه ساخته‌اند که فساد مال رانتی‌ها است نه خصوصی‌ها. چون مردم عادی توجه ندارند در ابعاد چند هزار میلیارد ریالی اصلا چیزی به اسم خصوصی نداریم. چه کسی و از کجا می‌تواند اینقدر ثروت جمع کند؟ نفس چنین انباشت‌ها رانتی و از بیخ و بن نتیجه امتیازهای دولت است.

خصوصی‌سازی دو مرحله دارد: از مالکیت عمومی به رانتی‌ها (نیمه‌متصل به نظام) و از رانتی‌ها به کاملا آزاد (متصل به قطب سرمایه‌داری، آمریکا). کسی که این را نفهمد هنوز چیزی از اقتصادِ سیاسی نمی‌داند.

مهم‌ترین حامی خصوصی‌سازی شرکت‌های رانتی‌اند. همان‌ها که از مقررات دولتی سودهای کلان برده‌اند. صنایع رانتی مثل فولاد با رسانه‌هایشان امثال دکتر غنی‌نژاد و دکتر نیلی را تبدیل به چهره می‌کنند، نه مخالفان را.

دولت‌های مختلف در کشور،  ابتدا گمان کردند اگر اقتصاد را واگذار کنند طبقه ثروتمند و حامی انقلاب شکل می‌گیرد. اما بیشتر پدیده‌هایی پیدا شدند که مطابق با منافع بازار جهانی (متحد با آمریکا) عمل می‌کنند.

مخالفان رانت فقط آنها هستند که این روند را از اساس نقد کنند نه از وسط. لذا باید دانست کسانی که دوگانه «رانتی بد – خصوصی خوب» ساخته‌اند کشور را از چاله به چاه می‌فرستند، بارشان را هم می‌بندند و از ایران می‌روند.

کد خبر: 144036

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0