18 فروردین 1403 - 2:00 ب.ظ

میرزا مهدی خان استرآبادی که بود؟

اینکه انسان دارای چه شخصیتی است و مزین به چه کمالاتی است یا در چه سطح علمی و فرهنگی قرار دارد ، چیزی است که در اغلب اوقات، از سخن گفتن او مشهود است؛

میرزا مهدی خان استرآبادی که بود؟

روز وصل دوستداران  یاد باد

یاد باد آن روزگاران ، یاد باد

گرچه یاران فارغند از یاد من

از من ایشان را هزاران یاد باد ” حافظ”

او میرزا مهدی خان استرآبادی است که مشتاق دین و دانش بود و به چندین لقب مشهور. ندیم یکی از القاب وی می باشد که روزگاری مدرسه ای در عطاآباد(بپاس زحماتش) بدین نام بود که برای کسب دانش، عزیزان عطاآباد جد و جهد داشتند . ادب و آداب را از آنجا می آموختند . تاریخ برای نامجویی دانش آموزان و آینده آنان پاسخ روشنی نداده . به هر تقدیر اگر نگارنده ، دراینجا در محضر شما عزیزان کلمه ای چند در باب استرآبادی به زبان رانده به الزام و اشارت شما عزیزانست . برای عطاآباد دهاقان این افتخار ارزنده ای بود عظمت و افتخار دیرینه عطاآباد به میرزا مهدی خان استرآبادی فراموش و خاموش نشدنی است .

جان کلام

حسد چه می بری ای سست نظم بر حافظ / قبول خاطر و لطف سخن خدا دادست

فرمودند: جد ما میرزامهدی خان ندیم ( صاحب دره نادری و جهانگشای نادری) وقتی مورد مشورت قرار می گیرد که بر بالای گنبد طلای امیرالمؤمنین (ع) چه نوشته شود. می گوید: از خود نادرشاه بپرسید . از نادرشاه می پرسند می گوید : بنویسید : یدالله فوق ایدیهم ؛ دست خداوند، بالای دست های آنان است .

می آیند به میرزا مهدی خان ندیم می گویند : نادرشاه چنین گفت . میرزا مهدی خان می گوید: به او الهام شده است. می گویند به چه دلیل؟ می گوید : دوباره بروید از او بپرسید می روند و می پرسند می گوید : همان را که اول گفتم بنویسید .

گفتنی است : نقش میرزا مهدی خان ندیم در دستگاه نادرشاه مثل نقش علی بن یقطین ،در دربار هارون الرشید و نقش خواجه نصرالدین طوسی در دربار هلاکوخان مغول بوده است یعنی سازنده ، مهارکننده، هدایت بخش، علم گستر و در قلمرو تقویت تشیع . لقمه حلال بذر عمل صالح است و لقمه حرام بذر کارهای خلاف.

قبر مرحوم میرزا مهدی خان ندیم در عطاآباد شهرضاست .

صفحه 67 کتاب شهره شهر ( احوالات حاج آقا مهدی امامی ) نوشته میرزا حسن عرفان .

این نکته را نیز باید به یاد آوریم :

دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی ندیم عطاآباد سال تحصیلی1347-1346(معلم آقای جلیلی)

کد خبر: 143546

نویسنده: حکمت اله زمانی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0