3 اردیبهشت 1403 - 8:00 ق.ظ

کارگر بدون بیمه، چگونه می‌تواند از کارفرما خویش، شکایت کند؟

مدیرکل نام نویسی و حسابرسی سازمان تامین اجتماعی گفت:

کارگر بدون بیمه، چگونه می‌تواند از کارفرما خویش، شکایت کند؟

داشتن مدارکی نظیر قرارداد، برگه مرخصی، ساعت حضور و غیاب یا هر نوع مدرکی مبنی بر انتقال مبلغ بین کارفرما و شاغل یا ثابت کننده اشتغال فرد در آن مجموعه می‌تواند کارگری که بیمه نشده است را برای رسیدن به حقش کمک کند.

بشیر عمرانی، در پاسخ به این سوال که کارگران بیمه نشده چگونه می‌توانند از کارفرمای خود شکایت کنند؟ گفت: فرار بیمه‌ای انواع مختلفی دارد، برای مثال با افرادی مواجه هستیم که خودشان کارفرما هستند و بیمه نیستند، در این مورد ما در حال ارائه تسهیلاتی به کارفرما‌ها هستیم که به این وسیله می‌توانند وارد جرگه بیمه شدگان تامین اجتماعی شوند و از مزایای این سازمان استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه نوع دیگری از فرار بیمه‌ای وجود دارد که ممکن است به صورت تعمدی صورت گیرد و ما از طریق بازرسی و کشف متوجه این موضوع می‌شویم، ادامه داد: در مواردی کارفرما برای کارگر بیمه پردازی نمی‌کند و کارگر در این موارد باید موضوع را به سازمان تامین اجتماعی منتقل کند تا همکاران ما از آن مجموعه بازرسی کنند و کارگران تحت پوشش قرار گیرند، ضمن اینکه قرار است در آینده سامانه‌هایی برای انجام اینگونه اطلاع‌رسانی‌ها ایجاد شود.

اگر فرد شاغلی در گذشته با مشکلاتی در این زمینه مواجه بوده و کارفرما به هر دلیلی او را بیمه نکرده است داشتن مدارکی نظیر قرارداد، برگه مرخصی، ساعت حضور و غیاب یا هر نوع مدرکی مبنی بر انتقال مبلغی بین کارفرما و شاغل یا ثابت کننده اشتغال فرد در آن مجموعه می‌تواند او را به حقش برساند.

عمرانی با بیان اینکه یکی از مکان‌هایی که صدای کارگر را می‌شنود و می‌تواند به او کمک کند سازمان تامین‌اجتماعی و ادراه کار است افزود: چنانچه فرد شاغلی در حال حاضر با مشکل بیمه مواجه است و کارفرمایش او را بیمه نمی‌کند، می‌تواند از طریق شعب ما در سراسر کشور که بالغ بر ۵۶۰ شعبه است و شماره تماس‌های سازمان تامین اجتماعی و همچنین سامانه ۱۴۲۰ که به صورت ۲۴ ساعت پاسخگو است ما در جریان قرار دهد تا ما آن مجموعه را مورد بازرسی قرار دهیم و حق پایمال شده افراد را احقاق کنیم.

وکیل خودت باش 

کد خبر: 144006

نویسنده: : بهروز رسول پناه

منبع: میزان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0