2 اردیبهشت 1403 - 1:00 ب.ظ

تعطیلی پنج شنبه ها یا شنبه ها؟

درحدود سه ماه پیش طرح اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری در خصوص ساعت کاری در دستورکار کمیسیون اجتماعی قرار گرفت و بر اساس مصوبات مجلس ساعت کاری هفته‌ای را از ۴۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به ۴۰ ساعت در هفته و هر روز ۸ ساعت تغییر داده است ودر مرحله بعدی اصلاح ماده ۸۷ بحث تعطیلی پنج شنبه‌ها در سایر شهرستان‌ها مطرح شده بود که به نوعی تبعیض برای سایر کارمندان وشهرستان هامحسوب می‌شدو پس از بررسی کمیسیون پیشنهاد تعطیلی جمعه و شنبه مطرح شد.

شنبه ها تعطیل است؟

نرگس رضایی

اما موضوع مورد بحث تعطیلی پنجشنبه‌ها نسبت به تعطیلی شنبه‌هاست که در اغلب کشورهای جهان تعطیل است، و اگر در ایران خلاف عرف جهانی، پنج شنبه ها تعطیل باشد ممکن است زیان اقتصادی به همراه داشته باشد.

توپ تعطیلی در میان مصوبه های دارای فوریت دچار ابهاماتی است که هرکدام از مسئولان مربوط به این طرح پاسخی مبهم و نامشخص می دهند و آن را به زمین دیگری موکول می کنند .

تکلیف تعطیلی مراکز خدمات‌رسان اداری از جمله بانک‌ها، مراکز نظامی، امنیتی و نیروهای مسلح، مراکز مرتبط با حوادث غیرمترقبه با توجه به نوع شغل مربوطه در روزهای پنجشنبه ،منتفی و روشن است. اما چرا باید این وقت زمان برای ارایه تعطیلی روزی هدر رود که همه مراکز بدون تعطیلی فعالیت می کنند.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما به این سوال پاسخ داده بود که تعطیلی پنجشنبه ها به نوعی تبعیض برای شهرستان ها بود که با پیشنهاد تعطیلی در این طرح مصوب شد به جای پنج شنبه روز شنبه تعطیل باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیحاتی کامل تر افزود ؛ به شرطی که صحن علنی مجلس به این طرح رای مثبت بدهد  به عبارتی جمعه و شنبه تعطیل رسمی کشور خواهد بود. که ۱۱۰ امضا برای اولویت دار کردن این طرح جمع و به رئیس مجلس تقدیم شده تا در صحن علنی بررسی آن، در اولویت قرار بگیرد.

در عین حال عباس آرگون، هیأت رییسه اتاق بازرگانی در باره کاهش ساعات کاری گفته: کاهش ساعات کاری امکان افزایش سفر را فراهم می‌کند. وباعث همبستگی خانواده، ارتقای بهره ‌وری، صرفه‌جویی در هزینه‌های کشور و مصرف انرژی خواهد بود. وی معتقد است، یکی از اصلی‌ترین مباحث مدیریت مصرف انرژی است که کشور در سال گذشته شاهد آن بوده است.

بنا بر ارایه این طرح ها افزایش کیفیت بهروری ودر عین حال استحکام خانواده از اهداف اصلی تعطیلات هم سو با جامعه جهانی است .

با این وجود اگر این اتفاق برای پنجشنبه رخ دهد ؛ شاهد یک پنجشنبه سرگردان خواهیم بود؛بنابر این باید یک تعطیلی کامل داشته باشیم. با این تفاسیر ، ایران ، از لحاظ تعطیلات هفتگی در دنیا کمترین روز تعطیل را دارد. و به طور کلی حدود ۸۰ روز تعطیلی ملی و مذهبی در کنار تعطیلی جمعه‌ها داریم. این رقم در برخی کشورها به بالای ۱۲۰ می‌رسد.

 

حالا باید منتظر باشیم تعطیلات رسمی ایران با کشورهای جهان هماهنگ خواهد بود یا ساز تعطیلی به گونه دیگری کوک خواهد شد.

کد خبر: 143963

نویسنده: : نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0