26 مرداد 1400 - 11:00 ق.ظ

شیوع پوکی استخوان در زنان اصفهانی

پوکی استخوان به نام بیماری خاموش نیز شناخته می شود تا جایی که فرد مبتلا تا سال ها ممکن است از اطلاعی از آن نداشته باشند.

به گزارش عصراصفهان، مرضیه عسیس متخصص روماتولوژی با اعلام مطلب فوق گفت: به طور متوسط از هر ۱۰ زن بالای ۵۰ سال در اصفهان 7 نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند.

عسیس افزود: تشخیص قطعی این بیماری با آزمایش سنجش تراکم استخوان مشخص می‌شود و به وسیله دستگاه BMD که اشعه آن بسیار ناچیز است می‌توانیم درصد پوکی استخوان را تخمین بزنیم و با درمان مناسب از عواقب آنکه شکستگی استخوان به خصوص در ناحیه لگن و مهره‌ها و آمبولی چربی درقسمت ران است و حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود جلوگیری کنیم.

وی گفت: برای درمان، دارو‌هایی به صورت هفتگی برای بیمار تجویز می‌شود و در موارد شدیدتر دارو‌های تزریقی باتوجه به میزان شکستگی‌ها، سن و عملکرد کبد و کلیه بیمار برای او تجویز می‌شود.

متخصص روماتولوژی ادامه داد: ما به هیچ عنوان تزریق آمپول ویتامین D رابه صورت خودسرانه توصیه نمی‌کنیم، چون دریافت بیش از حد مجاز آن باعث مسمومیت، سنگ کلیه و… می‌شود و بدون دستور پزشک نباید استفاده شود.

عسیس اضافه کرد: حداکثر تراکم استخوان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به دست می‌آید و در این سال‌ها می‌توان با داشتن تغذیه خوب و مصرف لبنیات کم چرب (به دلیل داشتن کلسیم بالاتر) مصرف سبزیجات، پرهیز از مصرف فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده، غذا‌هایی با چربی و نمک زیاد، مصرف نکردن انواع نوشابه‌ها که باعث دفع کلسیم می‌شوند به میزان خوبی از تراکم استخوان دست پیدا کرد.

وی اظهار داشت: با انجام ورزش منظم حتی پیاده‌روی ساده ۳ بار در هفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و ورزش‌هایی مانند کار با وزنه، والیبال، بسکتبال، طناب زدن و… می‌توان تراکم استخوان‌ها را به میزان مناسبی حفظ کرد و از پوکی استخوان و شکستگی‌ها در سنین بالاتر پیشگیری کرد.

 

204

کد خبر: 29106

منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0