23 خرداد 1401 - 5:00 ب.ظ

جای خالی گردشگری جنگ در اصفهان

در دیار نصف‌جهان که بیشترین آمار شهید و ایثارگر را در دوره هشت ساله جنگ تحمیلی به نام خود ثبت کرده است، مقوله دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا نقش چندانی در صنعت گردشگری ندارد.

در دیار نصف‌جهان که بیشترین آمار شهید و ایثارگر را در دوره هشت ساله جنگ تحمیلی به نام خود ثبت کرده است، مقوله دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا نقش چندانی در صنعت گردشگری ندارد.

به گزارش ایمنا، ۳۴ سال از دفاع مقدس می‌گذرد، از سال‌های پر شور حماسه، حماسه‌ای که شیربچه‌های دلاور این آب و خاک رقم زدند، رعنا قامتانی که علی‌اکبری رفتند و بسیاری از آنها علی‌اصغری برگشتند تا وجبی از این آب و خاک به دست دشمن نیفتد و کسی جرئت نکند به ناموسشان نگاه چپ کند، از بعضی از آنها همان چند تکه استخوان و پلاک هم برنگشت. دیار زاینده‌رود گنجینه‌ای بزرگ از رزمندگان، شهدا و ایثارگران هشت‌سال دفاع مقدس است که نام و یادشان تا ابد در تاریخ این ملت می‌درخشد. نقش رزمندگان اصفهانی در جنگ تحمیلی با همت دلاورمردان و فرماندهان این خطه آن‌چنان برجسته بود که اصفهان را خط‌شکن جبهه‌های نبرد حق بر ضد باطل معرفی کرده‌اند.

  • جنگ از مردمی که تجربه نظامی نداشتند، فرماندهانی از جنس ایثار و شهادت ساخت

مجتبی عابدی، یکی از فعالان صنعت گردشگری و مدرس مراکز آموزش عالی صنعت گردشگری با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های گردشگری دوران دفاع مقدس استفاده کنیم، می‌گوید: کشورهایی که در دورانی از تاریخ، درگیر جنگ بوده‌اند، اهمیت خاصی برای گردشگری جنگ قائل شده‌اند. وی با اشاره به اینکه گردشگری جنگ، گونه‌ای از انواع گردشگری است که به نوعی با گردشگری تاریخی، فرهنگی، قومیتی، طبیعی و ملی برخی کشورها در هم آمیخته و به نوعی نمایش‌دهنده ترکیبی از فرهنگ و تاریخ یک کشور است، می‌افزاید: در حال حاضر این نوع گردشگری یک گردشگری نوستالژیک است که قادر است تقویت بنیه‌های ملی یک کشور را از طریق بازسازی آن به ارمغان آورد.

عابدی ادامه می‌دهد: کشورهای پیشرو این صنعت تلاش کرده‌اند از سویی فرهنگ ملت خود را در مقاومت به دیگران معرفی کرده و از سویی نیز ظلم‌هایی را که به نظر آنان به کشورشان وارده شده، بازگویی کنند. این مدرس دانشگاه می‌گوید: اشیا و آثار به‌جا مانده از شهدای دفاع مقدس کشور، از سجاده و تسبیح شهدا گرفته تا پیراهن خونینی که با آن شهید شدند و نوارهای سخنرانی و وصیت‌نامه‌ها و دست نوشته‌های صدها شهید دفاع مقدس، همه و همه از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در رونق این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان ظرفیت‌های عظیم دیار زاینده‌رود در رونق این صنعت می‌افزاید: جنگ از مردمی که تجربه نظامی نداشتند، فرماندهانی از جنس ایثار و شهادت ساخت، فرماندهانی مانند شهیدخرازی و شهید ردانی‌پور که در همین شهر پا گرفتند و به جایی رسیدند که امروزه در دانشگاه‌های بزرگ نظامی جهان از آنها نام برده می‌شود. عابدی اضافه می‌کند: نباید از ظرفیت خانه‌های این سرداران شهید به راحتی گذشت و باید با تبدیل آنها به موزه، این خانه‌ها را در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار دهیم.

  • تبدیل خانه‌های سرداران شهید به موزه، تأثیر قابل توجهی در رونق گردشگری نوستالژیک دارد

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه در کنار حفظ میراث ملی و تاریخی، حفاظت از ارزش‌های انقلاب اسلامی نیز اهمیت دارد، می‌گوید: مرمت و حفاظت از خانه سرداران شهید و خانواده‌هایی که چند شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند، برای بهره‌برداری آیندگان حائز اهمیت است. وی با بیان اینکه تبدیل این خانه‌ها به موزه می‌تواند تأثیر قابل توجهی در رونق گردشگری نوستالژیک داشته باشد، می‌افزاید: بسیاری از گردشگران مشتاق هستند با زندگی شخصی قهرمانان ملتی که توانسته در برابر همه جهان مقاومت کند و استقلال خود را از دست ندهد، آشنا شوند و بدانند این قهرمانان در چه خانه‌هایی و با چه فرهنگی بزرگ شده‌اند.

ایزدی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی وظیفه خود می‌داند تا در امر مرمت، مستندسازی، ثبت ملی یادمان‌ها و تهیه تاریخ شفاهی در کنار بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس باشد، می‌گوید: ما آمادگی خود را برای هر اقدامی که بتواند نقش مؤثری در زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس ایفا کند، اعلام می‌داریم. مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این ارتباط می‌گوید: اخیراً در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس طرح تبدیل خانه‌های سرداران شهید اصفهان و خانواده‌های که چند شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند مطرح شده است و امیدواریم که اجرای این طرح به‌زودی عملیاتی شود.

با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای جهان، قبور قهرمانان ملی همواره مورد توجه مردم بوده و در این کشورها یادمان‌های مختلفی در این ارتباط ساخته شده است تا در معرض دید گردشگران قرار بگیرد، انتظار می‌رود در دیار زاینده‌رود نیز که نام فرماندهان و رزمندگانش بر هر کوی و برزنی به عنوان افتخارات ایران اسلامی حک شده است، این ظرفیت مغفول، مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر: 116734

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0