29 آبان 1402 - 12:29 ق.ظ

یک حاشیه بر جلسه تبیین طرح بن بروجن

چه فرقی با دیگران داشتیم؟

وزیر نیرو در جلسه ای که اوایل این هفته برای تبیین طرح بن به بروجن در استانداری اصفهان تشکیل شده بود، گفته است: ما مثل دیگران نیستیم!؟ این جلسه مطابق عادت مسولان، با حضور رسانه‌های دولتی و شبه آن تشکیل شده بود و با توجه به آشنایی طبیعی همکاران دولتی ما با ما‌فی‌الضمیر مسولان، کسی از آقای وزیر نپرسیده است که منظور از "دیگران" چه کسانی‌اند؟

چه فرقی با دیگران داشتیم؟

عصر اصفهان ؛ به قلم نادر مجیدی آهی

خبر این است که اینک یک هفته بعد از پس از آنکه ریاست جمهور طرح اجرایی شدهانتقال آب بن به بروجن” را افتتاح نمود، انتقادات و بعضا اعتراضاتی هم صورت گرفت لذا دولت به فکر تبیین موضوع برای مردم اصفهان برآمد و وزرای محترم کشور و نیرو به استان اصفهان سفر کردند و در جمع عده‌ای که روابط عمومی استانداری اصفهان از آنها به عنوان اساتید و کشاورزان مطالبه‌گر، یاد نموده، مطالبی را عنوان کردند. اصل خبر را لابد در رسانه ها می‌خوانیم. ولی برای خواننده کم حوصله، خلاصه فرمایشات تبیینی وزرا به این شرح است. وزیر کشور گفته است: رییس جمهور سلام رساندند. دولت می داند که مردم اصفهان و کشاورزان پرتلاش می‌باشند. آمده‌ایم دغدغه هارا بشنویم. جای هیچگونه نگرانی نیست.  وزیر نیرو نیز مطالبی را بیان نموده‌اند: از دغدغه ها تشکر کردند. تابحال دنبال عدالت بوده‌اند. در مورد اعداد طرح بن، بروجن مبالغه شده است. اعتماد کنید چون ایشان مثل دیگران(؟) نیستند. مستند این فرمایشات را می‌توان در پایگاه خبرگزاری های رسمی دولت (مثلا فارس و یا  اینجا) مشاهده نمود.

مهدیقلی هدایت نوشته است: به مظفرالدین شاه گفتند خزانه خالی بود و هزینه روزافزون. چاره در این بود که نرخ ارز را بالا ببریم. اینکار را کردیم. حالا مشکلاتی پیش آمده و می‌خواهیم دستور دهید جلسه کنند که ببینیم چگونه مشکلات پیش آمده را چاره کنیم. مظفرالدین شاه گفته بود این جلسه را باید قبل از این می‌گذاشتید. نکته اول اینکه آیا نمی‌شود از مظفرالدین شاه هم چیزی آموخت؟

دیگر اینکه ما نمی‌دانیم در این قصه، “دیگران” مورد نظر جناب وزیر چه کسانی‌اند. اما معنای سرراست این جمله همان “ما بهتریم” معروف است. می‌گویند: عطر آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید. که ضمیر “خود” در این متل، حتما منطبق با رسانه مستقل است. یعنی رسانه‌هایی که بودجه دولتی و شبه آن را ندارند و مثل بقیه مردم یارانه بگیرند. ولی مثل همین کار رسانه‌ای دولت، به طرز معکوس(؟!) یعنی هرچه دهک شان ضعیف تر باشد یارانه کمتری می‌گیرند! باید بگویند چه کسی بهتر است.

با این اوصاف، طبعا  ما از سخنان گروه مطالبه گر حاضر در جلسه هم چیزی نمی‌دانیم. مطلبی هم مخابره نشده است. لذا نخست آنکه حرف مان همان است که قبل از این بارها نوشته‌ایم و بازهم می‌نویسیم. اینکه دولت ها از رسانه فقط استفاده سلفی گرفتن و یا خویش انداز را می‌شناسند. به همین نحو شاید بشود گفت پاسخگویی و توضیح دادن به افکار عمومی را نیز کاری اضافی می‌دانند و فقط در زمان‌هایی درصدد تبیین و یا پاسخگویی برمی‌آیند که بازخورد خاصی را دریافت کنند. تازه به این ترتیب عمل می‌کنند که ذکر شد. یعنی دور هم می‌نشینند چند رسانه خودی را دعوت می‌کنند و در یک اتاق پژواک رسانه‌ای، به تبیین اقدامات مساعد خود می‌پردازند و متوجه می شوند که با دیگران فرق هم دارند!

لذا حالا که نتوانستیم از آنها بپرسیم منظور از دیگران چه کسانی‌اند، ناچار در اعتراض به عدم حضور رسانه محلی در این جلسه سوال کنیم مگر چه فرقی با دیگران داریم؟

یعنی اینکه دلخور می‌باشیم که چرا از رسانه محلی کسی به این جلسه دعوت نشد. درواقع این حق رسانه مستقل از دولت است که تفاوت شما را با دیگران اعلام نمایند. ضمنا این فایده را هم برای دست اندرکاران این قبیل جلسات دارد  که اگر از محتوای جلسه حرف مگویی به بیرون درز کرد،  می شود آن را گردن حضور خبرنگار غیر خودی در نشریات مستقل انداخت و اینها!

اما حالا ما حرف مگویی از جلسه داریم که در متن اخبار رسمی نیامده است و نمی‌شود هم درز آن را به گردن غیرخودی ها انداخت. آنکه در این جلسه یک چیزی شبیه به تعهدنامه مکتوب مطرح شده است. شش بند دارد و عمدتا بر سر محدودیت در حجم انتقال آب از زاینده رود، تعهداتی شده است. اعدادی بسیار کمتر از آنچه که در اخبار قبل، مطرح بوده است. مثلا 18 میلیون مترمکعب بجای 450میلیون متر مکعب و در مورد یزد هم آب برای فقط جهت شرب استفاده گردد و لابد صرف فولادسازی یزد نشود!؟

اینک علی آقای صالحی نوشته است: امیدوارم همه با هم با پیگیری و مطالبه روزشمار وعده‌ها، سال آینده دوباره در همین نقطه نباشیم. همه باهم طبعا بدون رسانه مستقل از دولت معنا ندارد. منتظر می مانیم تا نتایج پایش این تعهدنامه را در رسانه اعلام نمایند.

 

کد خبر: 139530

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0