9 اردیبهشت 1403 - 1:00 ب.ظ

موزه گرمابه شاهزاده ها ، پلکانی به تاریخ

در هشتمین روز از دومین ماه بهار در خیابان حکیم اصفهان بازار فرش فرصتی شد تا از موزه گرمابه شاهزاده ها باهمکاری گردشگری شهرداری اصفهان بازدیدی داشته باشیم و از نمایشگاه هزارمین سال سفر ناصر خسرو به اصفهان دیدن نماییم .

موزه گرمابه شاهزاده ها ، پلکانی به تاریخ

در این برنامه که جمعی از خبرنگاران حضور داشتند سیر تاریخی هنرنگاری وسفال دوره سلجوقی ومهمترین ضرابخانه هایی که طغرل سلجوقی فتح کرداز جمله ضرابخانه های نیشابور ، اصفهان ، ری و بغداد و هنر فلزکاری دوره سلجوقی و همچنین آثار جهانگردانی همچون پیتردلاواله ایتالیایی در زمان شاه عباس و …. دراین نمایشگاه توسط خانم زهرا شاکری راهنمای گردشگری ارایه شد.

موزه گرمابه شاهزاده ها ، پلکانی به تاریخ

قابل ذکراست ، حمام شاهزاده های اصفهان یکی از حمام های تاریخی به جامانده از دوران صفوی است . حمام در ایران پیشینه ی بسیار طولانی دارد که ساخت حمام از پیچیده ترین بناهای میراثی و همچنین پیوند معماری وطب می باشد. واحتمال داده می شود که نخستین حمام تاریخ را جمشید پادشاه پیشدادیان ایران ساخته وتا دوران صفوی که اوج شکوه ایران پس از اسلام است ادامه داشته است. در دوران صفویه زنان نقش مهمی را در امور عام المنفعه بر عهده داشتند.

موزه گرمابه شاهزاده ها ، پلکانی به تاریخ

گرمابه ی شاهزاده ها نمونه ای از آن فعالیت هاست که بانی آن یکی از شاهزاده گان صفوی به نام شهربانو بیگم دختر شاه سلطان حسین است. گرمابه ی شاهزاده ها در تاریخ اول آبان ۱۳۵۴ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۱۱۵ به عنوان یکی از آثار ماندگار تاریخی به ثبت رسید. این حمام دارای ورودی ، راهرو ، سربینه ، میاندر ، راهرو ، گرمخانه ، چال حوض ، خزینه ، خلوت ، مسیر گاورو و حوضچه های پشت بام برای ذخیره آب است.

کد خبر: 144230

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0