29 آبان 1402 - 12:00 ق.ظ

دستاورد اصلی سفر فرستاده رئیس‌جمهور چه بود؟

ماجرای 515+1 روز برای زاینده‌رود

پارسال ۲۷ خرداد بود که درباره سفر رئیس‌جمهور به اصفهان نوشتم با_هم_بهتریم و امروز بعد از یک روز پر فراز و نشیب تاکید می‌کنم که بیشتر از قبل به این تاکتیک برای جاری شدن زنده‌رودمان باور یافتم.

ماجرای ۵۱۵+۱ روز برای زاینده‌رود

عصر اصفهان ، به قلم علی صالحی سخنگوی شورای شهر اصفهان

جمعه عصر و پس از فراغت از رویدادهای ۲۵ آبان بود که با تماس یکی از دوستان قرار شد ادامه فرایند مطالبه درباره بن-بروجن را در فاز جدی‌تری دنبال کنیم؛ در کمتر از ۱۵ دقیقه از استانداری تا مجمع نمایندگان و مدیریت شهری و فرمانداری با هم برای ۶.۳۰ صبح هماهنگ شدیم. کاری که معمولا یا نشد است یا سخت اما برای مردم، زنده‌رود و فلات مرکزی خیلی زود محقق شد، حتی مسافران در مسیری داشتیم که از نیمه راه برگشتند برای مردم و رود زاینده!

آخر شب یک دورهمی رسانه‌ای خوب داشتیم که با رفقا یک مرور بر آنچه شده و باید بشود انجام دادیم… بقیه‌اش را نمی‌توانم شرح دهم چون در پیج مهمان داریم! چه مهمانانی!!

خلاصه از ۶.۳۵ صبح گذشته بود که به مهمانسرای شهرداری رسیدم، بقیه هم یکی یکی از راه رسیدند؛ همکاران شورای شهر و نمایندگان مجلس. در این جلسه از اقدامات و تلاش‌های نمایندگان بیشتر مطلع شدیم. شورا هم رخدادهای انجام گرفته و نظراتش را مطرح کرد. هر چند هنوز مشخص بود که هم افق نشدیم اما برای ادامه مسیر لازم داشتیم کمی با هم مباحثه کنیم. پیگیری‌های خوبی از جانب نمایندگان شده بود که عمدتا با وعده درمانی یا اظهارات ناصحیح وزارت نیرو به هدف ننشسته بود و شاید این مهم‌ترین پاسخ به این سوال بود که چرا قبل از وقوع، علاج واقعه نشد. به هر حال باید برای این رفتار راه چاره‌ای می‌یافتیم، چند گام طراحی و متولی پیگیری‌های مشترک مشخص شد.

ساعت ۱۰ برخی همکاران شورای شهر با نمایندگان مجلس راهی منزل آیت الله مهدوی شدیم تا از همراهی علما و رهنمودهایشان استفاده کنیم. شرح ماوقع را دادیم و گفتیم که برای هر تصمیمی آماده‌ایم، چرا که خدمت بدون رضایت مردم کم‌معناست… نظرات ایشان با جمع همراه بود و چه بسا حتی بنا داشتند در خطبه نماز جمعه گذشته هم نقدی به دولت بزنند اما باز هم فرصت دادند تا اشتباهات در مجرای خودش و با تلاش و پیگیری اصلاح شود.

قرارمان ساعت ۱۰.۳۰ بود اما حوالی ۱۱ به همراه آیت الله مهدوی، همه همکاران شورا و نمایندگان به دفتر امام جمعه رسیدیم. با استقبال ایشان مواجه شدیم و ۲ ساعتی درباره موضوع و چگونگی پیگیری با مطالبه از معاون استاندار و آقای فرماندار صحبت شد. واقعیت این بود که همه ما بعد از همه پیگیری‌ها و مطالبه‌گری‌ها به نماینده رهبر انقلاب در استان پناه بردیم. جمع‌بندی شد که تعدادی در جلسه با وزرا شرکت کنند و تعدادی در دفتر نماینده ولی فقیه بمانند به نشانه اعتراض و برای انجام پیگیری‌های بعدی.

جلسه با وزرای نیرو و کشور ساعت ۳.۳۰ شروع شد تا ۱۹.۱۵. تقریبا از همه اقشار به نمایندگی صحبت کردند و محور همه حرف‌ها چند کلیدواژه بود حیات یک تمدن، عدالت، صداقت، قانون و شفافیت! سوز مطالبه کشاورزان و فریاد اساتید دانشگاه واقعا ما را شرمنده می‌کرد آقایان وزیر را نمی‌دانم، شاید…!

همه گفتیم، هم آرام و هم با صدای بلند و کمی بلندتر از بلند هم گفتیم، هم با عدد و رقم و نقشه و هم با احساسات و بر اساس واقعیات زندگی مردم گفتیم، هم از مشکلات گفتیم و هم راهکار ارائه شد تا متهم به یکجانبه‌گرایی، احساسی بودن و غیرعلمی و غیراجرایی حرف زدن نشویم.

مهم این بود که همه با هم، یکصدا، هماهنگ، همدل و متمرکز بر هدف اصلی در میدان کلمات و استدلال‌ها شمشیر زدند، به نام اصفهان پرافتخار و شهیدان سرافرازش و برای زاینده‌رود ایران و عزیزتر از جان…

جمع‌بندی آخر این جلسه رضایت‌بخش نبود اما نشانه‌ها روشن بود که تیرهای مطالبه عدالت، قانون و صداقت به هدف نشسته و نماینده رئیس‌جمهور واقعیت را متفاوت از دریچه وزارت نیرو دیده و شنیده بود.

بر اساس آنچه در ۵۱۵ روز قبل هم گفتم، پیگیری این مشکل ۲۰ ساله باید مستمر، مستند و هم‌افزا باشد و قدم به قدم با هم پیش برویم، تک‌روی، تکصدایی و رفتارهای دفعی، نمایشی، هیجانی و غیرمستمر به نتیجه نخواهد رسید و شاید کار را سخت‌تر هم بکند. تثبیت این تجربه، هم‌افزایی شکل‌گرفته و تمرکز بر اهداف اصلی و عملیاتی مهم‌ترین دستاورد سفر دیروز وزرای کشور و نیرو به اصفهان بود.

از نظر من آنچه که در جلسه اجماع شد و تقریبا همه آن در جمع‌بندی شفاهی جلسه بود این ۶ مورد است که باید مکتوب و مستند می‌شد اما من می‌نویسم برای ثبت در تاریخ و برای تداوم مطالبه:

۱. آب فقط در حد نیاز شرب و تا سقف ۱۸ م.م.م از بن-بروجن برداشت می‌شود با کسر برداشت از خط کوهرنگ که حدود ۸ م.م.م است.

۲‌. آب تخصیصی به یزد فقط در حد مصرف واقعی شرب خواهد شد.

۳. پمپاژ تونل کوهرنگ ۳ آغاز و برای آغاز عملیات عمرانی سد و آزادسازی اراضی اعتبار مصوب شد.

۴. تخصیص آب به اصفهان از خرسان و تامین مالی آن با شرایط پیشنهادی استان انجام شود.

۵. آب مصرفی صنایع کنترل و برداشت جدید ممنوع خواهد بود.

۶. نظارت و شفافیت برداشت‌ها از سراب تا پایاب دنبال شود.

البته ما در شورا این موارد را مکتوب کردیم و در قالب مکاتبه با وزیر کشور با امضای همکارانم مطالبه ثبت و مطالبه خواهیم کرد.

دیشب حالم خوب نبود چون علی‌رغم فریادهایی که زدم در پاسخ‌ها انتظار صداقت بیشتری از کارگزار جمهوری اسلامی در وزارت نیرو داشتم، برای همین ننوشتم. اما به جریان مطالبه ایجاد شده و تعهد وزیر کشور امیدوار بودم تا این که صبح امروز شنیدیم که گویا فرستاده رئیس‌جمهور کمی متوجه جدی بودن مطالبه و حاد بودن نبض حیات در اصفهان شده و با پافشاری استاندار اصفهان و همکاران و نمایندگان استان عمده خروجی‌ها مصوب و مکتوب شده است.

امیدوارم همه با هم با پیگیری و مطالبه روزشمار وعده‌ها، سال آینده دوباره در همین نقطه نباشیم…

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

موجیم که آسودگی ما عدم ماست

شناسه ایتا  کانال علی صالحی : aali_salehi@

کد خبر: 139525

نویسنده: علی صالحی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0