6 شهریور 1400 - 1:30 ب.ظ

بررسی چالش‌های کرونایی تولیدکنندگان نوشت افزار

نزدیک ماه مهر که می شد، تقاضا برای خرید لوازم التحریر هم افزایش می یافت  و بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به دنبال خرید لوازم مورد نیاز خود برای سال تحصیلی جدید بودند اما در حال حاضر با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس،بازار نوشت افزار هم مانند دیگر کسب و کارها با کسادی روبه رو شد و همین موضوع مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان نوشت افزار به وجود آورد که در این گزارش به آن می پردازیم.

 

  • سایه سنگین کرونا بر فروش لوازم التحریر

به گزارش عصر اصفهان ؛ اکبر چیت ساز رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم التحریر اصفهان گفت: نامه‌های فراوانی در ارتباط با کسادی بازار فروش لوازم التحریر و کتاب به مجلس شورای اسلامی و بسیاری از مسئولان دیگر ارسال کردیم، اما جوابی دریافت نشد.

چیت ساز افزود : بیماری کرونا بر تمامی مشاغل ضربه وارد کرده، اما شغل فروشندگان لوازم التحریر را تعطیل کرده است.

وی افزود‌: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت ملزم به واگذاری بخشی از امور خود به بخش خصوصی است تا با کم شدن تکلیف خود، در سوی دیگر میدان موجب ایجاد اشتغال در بخش خصوصی شود، اما در حوزه کتاب و لوازم التحریر اقدامی انجام نشد.

رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم التحریر اصفهان گفت : فروش کتب درسی باید در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر صورت گیرد و آموزش و پرورش نباید دخالتی در فروش کتب درسی به دانش‌آموزان کند.

چیت ساز افزود: آموزش و پرورش به بهانه حذف دست دلالان در فروش کتاب، وظیفه فروش کتاب‌های درسی را به عهده گرفته و همین امر ضربه سنگینی به فروشندگان لوازم التحریر وارد کرده است.

وی با بیان اینکه کمبودی در محصولات لوازم التحریر نداریم اضافه کرد: علاوه بر کرونا شرایط بد اقتصادی اوضاع فروش لوازم التحریر را بدتر کرده است و از شهروندان تقاضا داریم از محصولات ایرانی استفاده کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم التحریر اصفهان اظهار داشت :  نزدیک به دو سال است بسیاری از فروشندگان کتاب و لوازم التحریر خانه‌نشین و ورشکست شده‌اند .

  • تغییر رفتار مصرف کننده نوشت افزار با شیوع کرونا

سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در خصوص وضعیت نوشت افزار ایرانی اسلامی در کشور پس از شیوع بیماری کرونا گفت: در تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی مشکلی وجود ندارد بیشترین مشکل تولید کنندگان در زمینه بازار نوشت افزار است یعنی  تولید کننده با ابهام در زمینه میزان تولید نوشت افزار روبه روست  از جمله این ابهامات  مشخص نبودن زمان بازگشایی مدارس، تغییر رفتار مصرف کننده، کاهش یا افزایش مصرف برخی لوازم التحریر به دلیل شرایط کرونا و در خانه ماندن  و شرایط اقتصادی مردم است چرا که شرایط اقتصادی مردم بازار مصرف نوشت افزار در کشور را کوچکتر خواهد کرد.

حسینی افزود: تولید کننده نوشت افزار  نمی تواند پیش بینی کند چه میزان لوازم التحریر باید تولید شود چون بازگشایی مدارس مشخص نیست و تصمیمات ستادکرونا در این باره به صورت هفتگی گرفته می شود از این رو معلوم نیست در پاییز هم با تعطیلی مدارس روبه رو می شویم یا نه. تعطیلی مدارس در پاییز میزان مصرف کیف دانش آموزان را کاهش می دهد شاید میزان مصرف لوازم التحریری که برای درخانه ماندن به آن نیاز دارند مانند دفتر ، دفتر نقاشی و مدادرنگی افزایش یابد؛ براساس این ها معادلات تولید کننده نوشت افزار برای تولید تغییر می کند.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی ادامه داد: مشغول جمع آوری اطلاعات درباره تاثیر آموزش مجازی در دوران پساکرونا بر بازار نوشت افزار هستیم تا بتوانیم به یک پیش بینی درباره میزان  مورد نیاز برای تولید نوشت افزار در کشور برسیم .تولید کننده نوشت افزار در حال حاضر علاوه بر آن با چالش نقدینگی هم مواجه است. اسفندماه زمان اوج فروش بود اما تاثیرات تعطیلی اسفندماه  زنجیروار ادامه پیدا کرد تا به تولید کننده رسید و او را هم تحت تاثیر قرار داد. مبالغی را که قرار بود پس از چند ماه به تولید کنندگان نوشت افزار در اسفند ماه بدهند به آنها ندادند به همین دلیل تولید کنندگان با چالش نقدینگی مواجه شده اند.

  • بازار نوشت افزار با ابهام روبه رو ست

مجتبی رمضان پور تولید کننده دفتر تحریر در خصوص وضعیت شغلی نوشت افزار‌ها در کشور پس از شیوع بیماری کرونا گفت: وضعیت کار تولید کنندگان نوشت افزار مبهم است. ابهام آنها در زمینه زمان بازگشایی مدارس است چرا که نمی‌دانند مدارس چه زمانی باز می‌شود و به چه طریقی کلاس‌ها برگزار می‌شود. تولید کنندگان نمی‌توانند نوشت افزار تولید نکنند و این نگرانی وجود دارد که نوشت افزار تولید شود، اما مصرف کننده‌ای در بازار وجود نداشته باشد.

رمضان پور افزود: تولیدکنندگان نوشت افزار همچنان نوشت افزار‌های مورد نیاز جامعه را تولید می‌کنند، اما میزان تولیدشان به اندازه سال‌های قبل نیست. تمام همکارانم که در زمینه تولید نوشت افزار فعالیت می‌کنند همین کار را انجام می‌دهند، چون هیچ فروشی انجام نمی‌شود، فروش اینترنتی را هم شروع کردیم، اما چون باید خریدار، نوشت افزار را ببیند، بعد آن را خریداری کند در زمینه فروش اینترنتی نوشت افزار با مشکل مواجه هستیم.

 

203

کد خبر: 31517

نویسنده:  مریم رضایی

منبع: عصر  اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0