3 شهریور 1400 - 3:00 ب.ظ

به دلیل پراکندگی جمعیت در شرایط کویری و گستردگی موجود آن؛

شرق اصفهان خالی از سکنه می شود

حیدر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایجاد سه فرمانداری جدید در شرق اصفهان باعث توسعه این منطقه و مهاجرت معکوس در آن خواهد شد، افزود: پراکندگی جمعیت در شرایط کویری و گستردگی موجود در شرق اصفهان، خالی شدن تدریجی بیشتر روستاهای این مناطق محتمل است.

 

به گزارش عصراصفهان، قاسمی افزود: شهرستان خور با ۱۷ هزار کیلومتر و با جمعیت پراکنده به‌عنوان شرقی‌ترین نقطه استان اصفهان هیچ کدام از شرایط شهرستان‌های استان از نظر جمعیت و تعداد بخش و دهستان را نداشت، اما به‌واسطه گستردگی این استثنا را داشت که توسط قانون، شرایط شهرستان شدن آن تسهیل شود.

وی بیان داشت: امکان توجه و رسیدگی به مناطق برای مدیریت در حوزه شهرستان بزرگ و کلان اصفهان، وجود ندارد و در صورتی که بار مدیریت اینگونه شهرها سبک شود توجه به مسائل درون شهرستان و آسیب‌ها و حاشیه نشینی و دیگر مسائل بیشتر خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: برخی معتقدند که ایجاد فرمانداری در این مناطق موجب هدر رفت منابع و هزینه‌ها می شود اما این اقدام دولت به نوعی سرمایه گذاری در این منطقه محسوب می‌شود که موجب تقویت شرایط و وضعیت موجود خواهد شد  و پیامد آن توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و پایداری جمعیت شرق اصفهان است.

قاسمی ادامه داد: امروز بر اساس نظریه جدید برای کاهش مهاجرت و جلوگیری از حاشیه نشینی که به‌عنوان یکی از آسیب‌های مهاجرت محسوب می شود، باید به مبداء مهاجرت و نه به مقصد آن توجه داشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: توجه به مقصد مهاجرت موجب جذب و افزایش مهاجرت می‌شود اما توجه به مبداء، ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل می‌کند و موجب مهاجرت معکوس خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه فراهم کردن رضایتمندی مردم، یکی از ضروری‌ترین وظایف دولت هاست، افزود: توجه به تعادل و توازن منطقه ای و توجه به انتظارات مردم و در این زمینه پایداری و حفظ و استقرار جمعیت در حوزه مباحث امنیتی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه سکونت در منطقه یک عامل و عنصر امنیت محسوب می‌شود، افزود: تقویت مدیریت‌های محلی یکی از وظایف و رسالت دولت‌هاست و در صورت تقویت این مدیریت‌ها، ظرفیت‌ها به طور طبیعی بهتر شناخته می‌شود و در نتیجه شناخت ظرفیت‌ها، توجه بیشتری به آن منطقه خواهد شد. همچنین مشکلات، محدودیت‌ها و کمبودهای احتمالی منطقه با تقویت مدیریت محلی، بهتر شناسایی و رسیدگی می شود.

 

204

کد خبر: 31239

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0