5 تیر 1399 - 12:24 ق.ظ

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بخش قابل توجهی از سنگ‌های قیمتی از کشور قاچاق می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشهد را اولین شهر در حوزه سنگ‌های قیمتی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از این سنگ‌ها به شکل خام و به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، به نقل از خبرگزاری ایرنا، خداداد غریب پور چهارشنبه شب در دیدار با استاندار خراسان رضوی افزود: اینکه هیچ سازمانی تصدی امر آموزش و اکتشاف در حوزه سنگ‌های قیمتی را بر عهده ندارد، باعث تأسف است.

وی ادامه داد: تاکنون در زمینه آموزش اکتشاف چهار کمیته تشکیل شده است که در صورت به نتیجه رسیدن آن ۵۰۰ هزار شغل در ۲۸۰ حرفه ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این نشست از نبود آگاهی نسبت به ثروت‌های ملی انتقاد کرد و گفت: مشکل اصلی در سنگ‌های قیمتی ثبت نشدن آن‌هاست.

علیرضا شهیدی بر همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای شناسایی مناطق برخوردار از سنگ‌های قیمتی تأکید کرد و افزود: باید بتوانیم از این مناطق حمایت کنیم و امنیت شغلی به وجود آوریم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست بر حرکت به سوی بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: نکته ممتاز دولت جایگزین کردن تسهیل‌گری و حمایت با تصدی‌گری است.

علیرضا رزم‌حسینی بر شرایط به نسبت خوب استان در حوزه گوهرسنگ‌ها اشاره و تصریح کرد: باید موانع واردات و صادرات رفع و زمینه برای فعالیت در این حوزه مهیا شود.

وی به پیشینه خراسان رضوی در این نوع فعالیت‌ها پرداخت و افزود: نامگذاری مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را به فال نیک می‌گیریم و تلاش خواهیم کرد این رشته از فعالیت‌ها گسترش پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر جلوگیری از خام ‌فروشی ادامه داد: در اولین مرحله باید از مرز دوغارون سنگ خام وارد کنیم و فرآوری آن را در ایران انجام دهیم.

وی بر ضرورت پیگیری مباحث اکتشاف، آموزش و حمایت از کسب‌وکارهای خرد تأکید کرد و گفت: زمینه برای گسترش و توسعه این حوزه از فعالیت‌های اقتصادی در استان فراهم است.

رزم حسینی نکته ممتاز دولت در این بخش را تسهیل‌گری و حمایت دانست و افزود: باید به صورت خاص به سوی بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از فعالیت اقتصادی در خراسان رضوی توسط بخش خصوصی است، ادامه داد: این استان به خوبی از این قابلیت برخوردار است و آمادگی داریم از هر فعالیت بخش خصوصی در این حوزه حمایت کنیم.

استاندار خراسان رضوی نسبت به آغاز واردات سنگ خام در استان خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد و گفت: با همکاری ایمیدرو تسهیل‌گری واردات را فعال خواهیم کرد و از ظرفیت‌های استان در این زمینه به خوبی بهره خواهیم برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به وجود سنگ‌های قیمتی فراوان در استان و زائرین گسترده در شهر مشهد گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان تنها بخشی از تولیدات جواهرآلات و سنگ‌های قیمتی فرآوری و به فروش می رسد.

علی رسولیان به امضای تفاهمنامه میان استانداری خراسان رضوی و شرکت ایمیدرو برای تأسیس بازارچه گوهرسنگ‌ها اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان بسیار خوبی در این استان داریم که با امکانات بسیار اندک مشغول فعالیت هستند و این بازارچه می‌تواند به همه این فعالیت‌ها سامان دهد.

کد 300

کد خبر: 30739

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0