26 فروردین 1399 - 6:43 ب.ظ

قدمت ۳۰۰۰ ساله روستای کنگ

روستای کنگ در خراسان رضوی قدمت 3000 ساله دارد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، در این مطلب قصد داریم روستای کنگ طرقبه را که به ماسوله خراسان نیز شهرت دارد، معرفی کنیم.

روستای کنگ یک روستای پلکانی است که کارشناسان قدمت آن را به دوران قبل از اسلام نسبت می دهند.
روستای زیبا و چشم نواز کنگ در پهنه سبزگون باغ‌های گیلاس و کوه های سربه فلک کشیده بینالود خودنمایی می کند و هنوز هم ردپای تاریخ در دل این روستای کهنسال چشم‌ها را خیره و درون متلاطم آدمی را آرام و آسوده می سازد.

معنای نام روستای کنگ
کنگ در لغت به دو معنا تعبیر می گردد:
کلمه کنگ از یک طرف به پرنده ای قوی پنجه اشاره دارد که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و از سوی دیگر به معنای دژی مستحکم در نظر گرفته می شود.
در لغت‌نامه‌ دهخدا معنای مختلفی برای کلمه کنگ آورده شده است که از جمله می توان به بال پرندگان، شاخه‌ درختان و دست انسان اشاره نمود. معنایی که اکثر اهالی روستای کنگ آن را قبول دارند، دژ مستحکم است که می تواند به دلیل موقعیت استراتژیک تپه های این منطقه یا وجود دژ باستانی روستا به نام قلعه حصار باشد.

موقعیت مکانی روستای کنگ
روستای کنگ در فاصله ۱۹ کیلومتری غرب شهرستان طرقبه و حدود سی کیلومتری شهر مشهد مقدس قرار گرفته و در محور دره‌ رودخانه کنگ به عنوان آخرین روستا میباشد که از طریق یک جاده‌ آسفالت به روستای نغندر و شهر طرقبه میرسد و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود.
این روستای تاریخی از سطح دریا ۱۷۰۰ متر ارتفاع دارد و به دلیل وجود کوه‌های مرتفع، درختان فراوان و نوزیدن بادهای خشک از آب و هوای معتدل برخوردار است.

کد 300

کد خبر: 29907

منبع: وب سایت به پین

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0