4 مرداد 1400 - 11:05 ق.ظ

مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی:

امن‌ترین استان کشور از نظر زلزله، اصفهان است

محسن پورکرمانی؛ مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی ۸۳ درصد شهر‌های ایران را در معرض خطر زلزله دانست و گفت: در حال حاضر امن‌ترین جای کشور از نظر مرکز استان، اصفهان است.

وی ایران را از نظر علم زمین شناسی یک کشور تحت فشار توصیف کرد و افزود: یعنی در زاگرس فشار دریای سرخ را داریم که به اصطلاح به آن صفحه عربی می‌گوییم که زاگرس را به سمت شمال فشار می‌دهد.
کرمانی بیشتر گسل‌های کشور را معکوس دانست و توضیح داد: این گسل‌ها از نظر زلزله بسیار خطرناک هستند؛ چون دوره بازگشت طولانی دارند، یعنی باید مدت‌ها انرژی جمع شود تا یک گسل معکوس فعال شود؛ بنابراین بیشتر گسل‌های ما در ایران معکوس و رانده و خطرناک‌اند.
مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی ۸۳ درصد شهر‌های کشور را در معرض خطر زلزله عنوان کرد و گفت: اکثر شهر‌ها در پای گسل‌های لرزه زا ساخته شده اند، در حال حاضر امن‌ترین جای کشور از نظر مرکز استان، اصفهان است.
این استاد دانشگاه گفت: در تهران نیز بر اساس مطالعات جدیدی که انجام شده، احتمال وقوع زمین لرزه هفت ریشتری که قبلا توسط برخی از کارشناسان این حوزه گفته شده بود، بعید است.
کرمانی با اشاره به نظر پروفسور مانوئل بربریان، چهره ماندگار لرزه شناسی ایران، یادآور شد: وی معتقد بود تهران هشت بار با زمین لرزه بالای هفت ریشتر البته در آن زمان که تهران قدیم، منطقه ری بود، خراب شده است و مطالعات جدید نیز نشان می‌دهد اگر زلزله هفت ریشتری در تهران رخ دهد، در گسل مشا – فشم خواهد بود و به غیر از آن زمین لرزه پنج تا پنج و نیم در دیگر مناطق تهران خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه ساختمان‌های موجود در تهران از جمله ساختمان‌های کمک رسان در وقوع زلزله از قبیل بیمارستان‌ها و آتش نشانی‌ها دربرابر زلزله مقاوم نیستند، گفت: اگر تهران با زلزله رو به رو شود، ساختمان‌های مراکزی که باید کمک رسانی را انجام دهند خود تخریب شده و از بین می‌روند.

کد خبر: 27653

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0