8 آبان 1400 - 1:30 ب.ظ

نقش رسانه ها در بحران 

از منظره روش شناسی و در عرصه فرهنگ ، اندیشه و نظریه پردازی ، بحران ها معمولاً سبب حرکت و پویایی می شوند و انگیزه تلاش لازم را برای دستیابی الگو های جدید و راهکارهای تازه فراهم می‌کنند .

عصر اصفهان، امروزه کمتر بحرانی وجود دارد که “رسانه‌ها” در آن نقش نداشته باشند. رسانه ها در سه مرحله (قبل) و  (حین )و (پس از بحران) نقشی  غیر قابل انکار دارند.
* مرحله نامرئی ، که به جز بحران های طبیعی در سایر بحران ها ، کار رسانه ها از دیگر دستگاه ها شروع می‌شود ، بحران طی فرایند خاصی از حد کم شروع و روز به روز بر حجم آن افزوده می شود تا در یک مقطع زمانی خاص خود را نمایان می سازد. در این مرحله که به اصطلاح “مرحله نامرئی” نامیده می شود، خبرگان و کارشناسان می‌توانند فرآیند شکل‌گیری بحران را از راه تحلیل پیام‌های رسانه‌ای  تشخیص دهند. از جمله مولفه هایی که کارشناسان در این مرحله مورد ردیابی قرار می دهند ، مضامین اخبار و تحلیل ها نمایش هاو مصاحبه ها وگزارش‌های رسانه‌ای هستند. تمامی مضامین یاد شده به صورت برنامه ریزی شده حسابگرانه افکار عمومی را مستعد پذیرش شرایط و جو روانی جدیدی می سازند .
* مرحله حین بحران “مرحله ی پاسخگویی سریع  ، امداد و نجات ” است  در این مرحله نقش و کارکرد رسانه ها آشکارتر می‌شود. آنها با توجه ظرفیت‌های اطلاع رسانی و سیاستی که در اختیار دارند می‌توانند بحران را کاهش یا گسترش دهند می‌توانند نقش میانجی را میان عوامل بحران و افراد و گروههای ذینفع ایفا کنند و یا حتی می ‌توانند به عنوان یکی از منازعین بحران وارد معرکه شده و خواهان امتیازو سهم شوند . بیشترین تحقیقات انجام شده درباره رسانه ها و بحران معمولاً مربوط به همین بخش است.
* در مرحله بعدی  که پس از بحران یا مرحله “بازیابی ، بهبود و توسعه مجدد” نامیده می‌شود بر اساس تجربه ها نشان داده که خیلی از بحران ها پس از محو شدن مشخصات ظاهری ، پیامدهای دیگری به همراه داشته اند که این پیامدها به دو دسته قابل تقسیم  می شوند .
یکی عوارض بلند مدت غیر ملموس و ناخواسته است . رسانه ها این توانایی را دارند که با تشخیص پیامدهای ناخواسته ، عوارض آن را به حداقل برسانند و یا برعکس بر روی امواج آن سوار شوند .
دوم عوارض کوتاه مدت ، که  منظور از آن تاخیر در بازگشت دادن جامعه به وضعیت پیش از بحران است بنابراین تاثیر کژ کارکردی رسانه ها در وضعیت پس از بحران ،  جلوگیری از بازگشت طبیعی جامعه آسیب دیده به وضعیت تعدیل و آرامش است . اما کارکرد مثبت آن ها در مرحله پس از بحران سرعت بخشیدن به روند تعادل و توازن مجدد پس از فاجعه و جلوگیری از بروز بحران مضاعف است.
202/
کد خبر: 45714

نویسنده: بهمن توکلی فرد  پژوهشگر رسانه و روابط عمومی

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0