حاشیه های اسکار ۲۰۲۴
برای نخستین بار در تاریخ، سه فیلم از ۱۰ فیلم نامزد بهترین فیلم شامل «آناتومی یک سقوط» (ژوستین تریه)، «باربی» (گرتا گرویگ) و «زندگیهای گذشته» (سلین سونگ) به کارگردانی سینماگران زن هستند، اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ ۹۶ ساله جوایز اسکار روی میدهد.
«گرتا گرویگ» چهار سال پس از نادیده گرفته شدن برای فیلم «زنان کوچک» در شاخه بهترین کارگردانی آکادمی، این بار هم نتوانست برای ساخت فیلم «باربی» نامزد این شاخه شود؛ اتفاقی که برای پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۲۳ با ۱.۴ میلیارد دلار که نقدهای مثبتی از هم از سوی اغلب منتقدان دریافت کرده، به عقیده بسیاری یک نادیدهگرفتن بزرگ محسوب میشود. رای دهندگان به جای نامزد کردن انیمیشنهای پرمخاطبتری مانند «آرزو» یا «لئو»، کمدی علمی تخیلی «نیمونا» از نتفلیکس و «رویاهای روبات» اسپانیایی – فرانسوی را انتخاب کردند. شاید برای افرادی که میدانند هر ۲ فیلم نامزد جوایز آنی هستند، این نامزدی شوکه کننده نباشد. «آناتومی یک سقوط» ساخته «ژوستین تریه» برنده نخل طلای کن سال گذشته شد و از آن زمان به بعد، تنها ناکامی این فیلم، انتخاب نشدن به عنوان نماینده سینمای فرانسه در شاخه بهترین فیلم بلند خارجی بود، انتخاب نشدنی که به احتمال فراوان کمیته اسکار فرانسه از آن پشیمان است چرا که این فیلم نه تنها در بخش بهترین فیلم و کارگردانی اسکار، بلکه در بخش بازیگر نقش اول زن (سندرا هولر) و فیلمنامه اصلی و تدوین هم نامزد دریافت جایزه شده است. «لئوناردو دیکلاپریو» نتوانست به جمع نامزدهای شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای بازی در نقش «ارنست برکهارت» در فیلم «قاتلان ماه کامل» راه یابد، هر چند که ساخته «اسکورسیزی» در ۱۰ شاخه نامزد دریافت اسکار شد اما بیشتر کمپین تبلیغاتی این فیلم روی «لیلی گلداستون» نقش مقابل «دیکاپریو» در این فیلم متمرکز شده است. «لیلی گلدستون» اولین زن بومی آمریکایی نام گرفت که نامزد جایزه بهترین بازیگر زن در جوایز اسکار شده است. «گلدستون» برای بازی در نقش «مولی برکهارت» در فیلم «قاتلان ماه کامل» «اسکورسیزی» نامزد این جایزه شد. نامزدی «گلدستون» چهار سال پس از آن صورت گرفت که «یالیتزا آپاریسیو» بومی مکزیکی، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۱۹ برای بازی در فیلم «روما» ساخته «آلفونسو کوارون» شد. «مارتین اسکورسیزی» برای دهمین بار نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد تا با عبور از «ویلیام وایلر» این رکورد را به تنهایی به خود اختصاص دهد. او همچنین به مسنترین مدعی در تاریخ ۹۶ ساله این شاخه کارگردانی در ۸۱ سالگی تبدیل شد و با اختلاف حدود ۲۰ ماه از رکورددار کنونی «جان هیوستون» عبور کرد که در سال ۱۹۸۶ در سن ۷۹ سالگی برای فیلم «شرف خانواده پریتزی» نامزد جایزه کارگردانی شده بود. «اسکورسیزی» در ادامه این فرصت را نیز خواهد داشت تا به مسنترین برنده اسکار کارگردانی نیز تبدیل شود، رکوردی که هم اکنون در اختیار «کلینت ایستوود» است که در سن ۷۴ سالگی در سال ۲۰۰۵ با فیلم «عزیز میلیون دلاری» برنده این جایزه شده بود. «مارگو رابی» هم از جمله بازیگرانی بود که برای بازی در فیلم «باربی» حساب زیادی روی کسب نامزدی او شده بود اما در نهایت اعضای آکادمی نظر دیگری داشتند، اتفاقی که با انتقاد «رایان گاسلینگ» همبازی او در این فیلم نیز همراه شده و این بازیگر با انتشار بیانیهای از نادیده گرفته شدن «گرتا گرویگ» در شاخه کارگردانی و «مارگو رابی» در شاخه بازیگر ابراز ناامیدی کرده است. فیلم «می دسامبر» ساخته «تاد هینز» نیز به عقیده بسیاری مورد بیمهری اعضای آکادمی در شاخههای بازیگری قرار گرفته و در حالی که بسیاری «جولین مور» و «چارلز ملتون» را برای این فیلم بخت مسلم دریافت نامزدی بازیگر در جوایز آکادمی محسوب میکردند در نهایت این اتفاق رخ نداد. از جمله نامزدهای غیرمنتظره در شاخههای بازیگر جوایز اسکار ۲۰۲۴ میتوان به حضور «کولمن دومینگو» برای فیلم «راستین» در شاخه نقش اصلی مرد، «استرلینگ کی براوان» برای فیلم «داستان آمریکایی» در نقش مکمل مرد، «امریکا فرارا» در شاخه نقش مکمل زن برای فیلم «باربی» و «آنت بنینگ» در شاخه نقش اصلی زن برای فیلم «نیاد» اشاره کرد. بیشترین حجم انتقاداتی که به نامزدهای اسکار امسال وارد شده، مربوط به نامزدی فیلم «باربی» در بخش بهترین فیلمنامه است. انتقادها از این بابت است که چطور یک فیلمنامه عامهپسند که فاقد خلاقیتهای نوشتاری است، توانسته در غیاب چندین فیلمنامه مهم از جمله «قاتلان ماه کامل»، در این شاخه حضور داشته باشد. «جودی فاستر» بازیگر محبوب هالیوود، امسال در حالی برای فیلم «نیاد» نامزد دریافت اسکار شده که وی بهمدت ۲۹ سال پس از فیلم «نل»، بالاخره توانست خود را تا مرحله نامزدی دریافت اسکار بهترین بازیگر زن بالا بکشد. بازیگری که طی سه سال، دو اسکار بازیگری گرفته است، اکنون پس از حدود ۳ دهه، توانست نام خود را به این فهرست تحمیل کند. تا سالها این انتقاد به اسکار وارد بود که چرا در برابر فیلمهایی با محوریت گودزیلا یا دراکولا بیتفاوت است. حالا اما یک اتفاق خوب در این زمینه رخ داده چرا که «گودزیلا منهای یک» که در بخش بهترین جلوههای ویژه نامزد شده، به نخستین فیلم گودزیلایی تبدیل شد که نامزد دریافت جایزه اسکار میشود. این اتفاق با استقبال خوبی از جانب سینمادوستان مواجه شده تا جایی که اکثریت گمانهها، از اسکاری شدن فیلم در این بخش حکایت دارند.
نویسنده: : محمود افشاری
منبع: عصر اصفهان
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد