21 تیر 1402 - 8:44 ق.ظ

از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش

یاران همراه همانطور که مستحضرید مهندس مهدی ابراهیمیان هنرمند برجسته و طراح داخلی هتل عباسی درگذشت و جامعه هنری ایران و اصفهان را سوگوار کرد. همچنین آگاه هستید که امروز آئین تشییع و خاکسپاری ایشان با حضور گسترده مردم فرهنگ دوست اصفهان برگزار گردید.

پیکر طراح داخلی هتل عباسی از خانه هنرمندان اصفهان تشییع می‌شود

عصر اصفهان ، عباس مهری

شادروان استاد مهندس ابراهیمیان زاده ۱۳۱۷ در اصفهان بود و پس از تحصیلات ابتدایی وارد هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گردید
این بزرگمرد فرهیخته در سالهای نخست دهه ۴۰ خورشیدی بخاطر نمرات عالی و رتبه برتر با بورس تحصیلی رهسپار فرانسه شد تا آرزوهایش را در دانشگاه آردکو در رشته معماری داخلی و دکوراسیون جستجو کند
پس از بازگشت از فرانسه، مهندس ابراهیمیان در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد تا دانستنی های خویش را در اختیار فرزندان ایران قرار دهد.
در سال ۱۳۴۴ طراحی داخلی و تزئینات هتل عباسی که پیش از آن کاروانسرایی قدیمی از دوره صفوی بود به ایشان واگذار شد.
مهندس ابراهیمیان با استفاده از آخرین نسل هنرمندان آن روز اصفهان که در رشته های مختلف مهارت داشتند کار طراحی و تزئینات هتل را بر عهده گرفت. استادان بزرگی همچون زنده یاد جواد چایچی، جعفر رشتیان، استاد مصورالملکی، یسایی شاهجانیان، رضا روحانی، اصغر صانعی و دیگرانی که طر احی هتل را پس از ۱۷ ماه کار شبانه روزی به پایان بردند و اثری ماندگار از هنر ایرانی را به منصه ظهور رساندند.
در آن روزگار پروفسور آرتور پوپ ایرانشناس شهیر امریکایی که آرامگاهش اکنون در کنار پل خواجو قرار دارد ناظر بر کار طراحی هتل عباسی که توسط مهندس ابراهیمیان و همکارانش انجام می‌شد بود. مهندس ابراهیمیان ‌در خاطراتش گفته است که پروفسور پوپ با دیدن او و گروه هنرمندش گفته بود شما همان کاری را می کنید که ۵۰۰ سال پیش میکل آنژ نقاش بزرگ ایتالیایی بر دیوار و سقف کلیسای سن پیتر در واتیکان انجام داد.
مهندس ابراهیمیان در میان حلقه دوستانش به تنها اصفهانی مشهور بود که زبان فرانسه را با لهجه اصفهانی صحبت می کند. این هنرمند فراموش نشدنی انسانی آرام، مهربان ، متخصص و متعهد به کار بود. بی جهت نیست که هنوز پس از ۵۵ سال اثر ایشان یعنی طراحی داخلی هتل عباسی زبانزد ایرانیان و دیگر مردم جهان است.
اگرچه شوربختانه طی ده سال گذشته حق ایشان به خوبی ادا نشد اما این بزرگ مرد فرهیخته با برجای نهادن یادگاری ارزشمند و خاطره ای نیکو رهسپار دیار باقی شد.
روانش همواره شاد و مینوی باد

کد خبر: 135393

نویسنده: عباس مهری

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0