13 اردیبهشت 1403 - 11:00 ق.ظ

میرزا مهدی خان استرآبادی در خدمت پنج پادشاه

برنامه بزرگداشت میرزا مهدی خان استرآبادی در شهرستان دهاقان، پیشنهاد مهربانانه بود که از تهران توسط پروفسور هدایت (پدر علم تغذیه ایران) سرچشمه می گرفت .اما اگر راستش را بخواهید سال 1390 شمسی، این طرح در خطه دهاقان، هدف آماج حملات قرار گرفت که برایم دردناک بود . استرآبادی مرگ تو چه سرزمین هایی را از خاک ایران جدا کرد .

میرزا مهدی خان استرآبادی در خدمت پنج پادشاه

میرزا مهدی استرآبادی منشی مخصوص نادرشاه و (آموزگاراو) و از مردان سیاسی با هوش عصر نادری در ایران بشمار می آید. وی وجدانی بیدار و شخصیتی جستجوگر داشت و در سفر و حضر با شاه بود . نادرشاه ، تمام قفقاز را تا دامنه کوه های قاف، و تمام بین النهرین و قسمتی از عربستان و تمام افغانستان و تمام ماوراء النهر را تا شمال رود جیهون و تمام هندوستان غربی را تا سرچشمه های رود سند جزو خاک ایران کرد .

در کتاب خواجه تاجدار ، وقایع ایران سال های 1168 هجری قمری به بعد را این طور ورق می زند :

( پس از کشته شدن نادرشاه افشار، عادلشاه (برادرزاده و قاتل نادر) میرزامهدی خان را منشی مخصوص خود نمود . میرزا مهدی استرآبادی درخدمت پنج پادشاه بود  که هر یک از آنها خصم پادشاه ما قبل بودند .

بعد از این که کریم خان زند مقیم شیراز شد ،استرآبادی را به سمت اداره امور مالی کشور گماشت . وی که مردی آزموده بود به کریم خان زند گفت : من در ظرف دوسال خزانه تو را پر از زر و گوهر خواهم کرد و تمام هزینه های تو و در درجه اول هزینه قشون تو را خواهم پرداخت .

میرزا مهدی، وضع خزانه کریم خان زند را اصلاح کرد و مستمری سربازان لر را بطور منظم پرداخت می کرد که قبلا این طور نبود. یکسال بعد از این که کریم خان زند در شیراز سکونت کرد وضع مالی، و هم وضع قشون او طوری اصلاح شد که توانست برای حمله به اصفهان به راه بیفتد . لیاقت میرزا مهدی استرآبادی مورد توجه کریم خان زند قرار گرفت و هنگامی که می خواست بسوی اصفهان به راه بیفتد میرزا مهدی را که سمت امور مالی را داشت حکمران شیراز نیز کرد … میرزا مهدی استرآبادی در شیراز از زد و خورد لرها و سربازان عشایر فارس مطلع شد و دانست که لرها مراجعت کردند یا کریم خان زند آنان را برگردانید و نامه ای بخان زند نوشت و گفت بازگردانیدن لرها از طرف شما ، اشتباه بوده است و من از راه دولتخواهی بشما پیشنهاد می کنم  که لرها را مورد تحبیب قرار بدهید و برگردانید …از خدمات استرآبادی بود که کریم خان زند به تخت و بخت برگشت . میرزا مهدی خان در دستگاه کریم خان زند دارای مرتبه و مقامی شد شبیه مرتبه ای که در دستگاه نادر داشت .

استرآبادی ، تا آخرین روز زندگی محترم زیست و همواره توانگر بود و بعد از مرگ ثروتی قابل توجه برای بازماندگان باقی گذاشت. وی از مردان موفق و خوشبخت روزگار خودش بود. عمری تقریبا طولانی یافت و همه لحظات آن را در تحصیل دانش، کار فرهنگی و خدمت به جامعه ایران گذراند .

کد خبر: 144374

نویسنده: حکمت اله زمانی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0