12 اردیبهشت 1403 - 1:00 ب.ظ

فریاد فراموش شدگان

به قولی، دیگر کارگری یک شغل نیست و یک وضعیت اجتماعی و فرهنگی وموضوعی است که تا دچارش نشده باشید نمی توانید زیر پوسته پنهانش را تسکین و التیام دهید. شاید پرسیده شود مگر کار یا کارگری درد است و نیاز به درمان دارد؟! کارگری زمانی در ردیف، مباحث تراژیک قرارمی گیرد که درد نان با کرامت انسانی گره خورد ه باشد،غرامت بی توجهی به جامعه بزرگ کارگری به طور حتم فقر خواهد بود.

فریاد فراموش شدگان

موضوعاتی هم چون قدرت خرید و کیفیت زندگی، ایده آل های جدیدی را در بافت جامعه ایجاد کرده است و به طبع آن در تعمیق بخشی به افزایش فقر ،ایجاد طبقه بندی های اجتماعی و شکاف های عمیق تر در ذهن وبطن مردم متوسط رو به پایین رسوب چشمگیری دارد.

خبرهایی منتشر می شود مبنی بر اینکه” واحد های تولیدی تنها با 30درصد ظرفیت خود فعالند و تحت فشار قرار دادن کارگران با ابزار دستمزد، عواقب منفی برای دولت داشته است.” رکنا

در هر حال،دستکاری ارزی و کاهش قدرت خرید مصرف کننده و ترجیح مصرف کننده خارجی از دیگر سیاست گذاری های مبهم در برنامه ریزی اقتصادی است. که بازهم بر کیفیت زندگی کارگران ارتباط مستقیم دارد.

البته حاکمیت برای تحقق حقوق کارگران از افزایش قیمت ها در بازار جلوگیری می کند  اما به قول کارشناسان اقتصادی تعادل اجتماعی  در شرایط رکود اقصادی چالش های بزرگ تری همچون تورم را در پی دارد.

محمود سریع القلم در مقاله ای برای حل این ابر چالش های اقتصادی  چند طرح قابل شرح را ارایه کرده است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:1- جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی2- سرمایه گذاری در زیر ساخت های کشور3-…

که البته نویسنده در ادامه مقاله خود به طور کامل این پیشنهادات را از جانب دولت مردود می داند چرا که حاکمیت و اصولا دولت ها در جهان، هیچ گاه بر خلاف مصالح خود قدم بر نمی دارند.

با همه این تفاسیر اخبار و آمارها برای معیشت کارگران با آمارخوشبینانه دولت و مجلس کمی متفاوت است. به طوریکه رئیس مجلس در آخرین اظهار نظر خود درباره عملکرد مجلس مدعی است که فعالیت درخشانی در اشتغال کارگران داشته اما به جزییات این عملکرد نپرداخته است!

مجلس از کارنامه خوب خود در زمینه بهبود شرایط کارگران می گوید که در نمونه ای نزدیک حتی حضور نماینده کارگران در باره مسایل  این صنف را بر نمی تابند.  به طور مثال آیت اسدی عضو شورایعالی  کار خبر داده بود که جلسه مجلس برای تعیین مزد کارگران بدون حضور نمایندگان کارگری برگزار شد و این نمونه ای از انفعال نظارتی مجلس به وضعیت  کارگران است .

کوچک شدن سفره معیشتی مردم رابطه معناداری با کاهش میزان تاب آوری جامعه و در پی آن افزایش آسیب های اجتماعی و جرم زایی بیشتر دارد.

در آخر اینکه…

امروز روز کارگر است

جیب کارگران را دریابید

سلامت آنان و مسکنشان را مورد توجه قراردهید

وصدای فراموش شدگان را بشنوید.

کد خبر: 144347

نویسنده: : نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0