نویسنده: رضا سلمان منش

فرهنگ «استاد سخن» سعدی شیرازی
1 اردیبهشت 1403 - 7:00 ب.ظ

«استاد سخن» سعدی شیرازی

اول اردیبهشت هر سال در تقویم ایرانی روز بزرگداشت شیخ مصلح بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی (۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری) شاعر، عارف و نویسنده بزرگ ایران نام گرفته است. شهرت او بیشتر به واسطه نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. مقامش نزد اهل ادب تا بدانجاست که به وی لقب «استاد سخن» داده‌اند. آثار معروفش کتاب «گلستان» در نثر و «بوستان » در بحر متقارب و نیز «غزلیات» است.

یادداشت میهمان
17 مرداد 1402 - 5:40 ب.ظ

روز خبرنگار، سالروز شهادت شهید محمود صارمی

محمد صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران توسط گروهک تروریستی طالبان شهید شدند. درآستانه این روز با پیشنهاد معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و براساس مصوبه کارگروه نامگذاری روزها و مناسبت‌های خاص، شورای فرهنگ عمومی نامگذاری این روز باعنوان «روز خبرنگار– سالروز شهادت شهید محمود صارمی» به تأیید کارگروه مذکور رسید.

یادداشت معلمان معماران اصلی شخصیت جوان و نوجوانند
12 اردیبهشت 1402 - 10:14 ق.ظ

معلمان معماران اصلی شخصیت جوان و نوجوانند

استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروهک فرقان، به مقام شهادت نائل گردید؛ ويژگي شهيد مطهري به عنوان استاد و معلمي كه شاگردان بسيار زيادي را تربيت كرد، موجب آن شد كه روز شهادت آن بزرگوار به عنوان «روز معلم» نامگذاري شود. روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است. تجلیل از کسانی است که علم را جرعه جرعه در جان ها جاری کردند. و فردایی باشکوه را نوید دادند. روز پاسداشت عزیزانی که در سنگر علم و دانش، انسان های با اخلاص و دانشمند تربیت کردند.

یادداشت خليج فارس هویت یک تاریخ وتمدن ایرانی است
10 اردیبهشت 1402 - 1:24 ب.ظ

خليج فارس هویت یک تاریخ وتمدن ایرانی است

دهم اردیبهشت ماه به نام «روز ملی خلیج‌فارس» نامگذاری شده است. روز ملی خلیج فارس روز افتخار، اقتدار و امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است. تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیر قابل انکارترین سند هویتی در جهان باشد. اشتراکات فرهنگی بسیار در تجارت و داد و ستد تا عرصه‌های متنوع هنر از معماری تا موسیقی و حوزه گردشگری و خوراک و پوشاک شواهدی بر این واقعیتند.