12 اردیبهشت 1402 - 10:14 ق.ظ

معلمان معماران اصلی شخصیت جوان و نوجوانند

استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروهک فرقان، به مقام شهادت نائل گردید؛ ويژگي شهيد مطهري به عنوان استاد و معلمي كه شاگردان بسيار زيادي را تربيت كرد، موجب آن شد كه روز شهادت آن بزرگوار به عنوان «روز معلم» نامگذاري شود. روز معلم، روز بزرگداشت عشق و ایثار است. تجلیل از کسانی است که علم را جرعه جرعه در جان ها جاری کردند. و فردایی باشکوه را نوید دادند. روز پاسداشت عزیزانی که در سنگر علم و دانش، انسان های با اخلاص و دانشمند تربیت کردند.

معلمان معماران اصلی شخصیت جوان و نوجوانند

چندین سال است که به مناسبت سالروز شهادت معلمی بزرگ و فرزانه، استاد شهید مطهری، از معلمان سراسر کشور تقدیر و تجلیل می شود. تکریم و تعظیم معلم تکریم و تعظیم علم است. تجلیل از معلم، سپاس از انسانی است که غایت آفرینش را تأمین می کند و سلامت امانت هایی راکه بدستش سپرده اند تضمین می کند. هر جا کامی شیرین و سایه مهری گسترده است حضور معلم را، پیدا یا پنهان، می توان یافت. بی شک جامعه ای که همواره حرمت معلم را پاس می دارد، آهنگ رشد و تعالی آن شتاب بیشتر می یابد و سلامت علمی و معنوی آن تضمین می شود.
اين مناسبت مي‏ تواند، ميدان وسيعي از ايده‏ها و سوژه‏ ها را براي برنامه سازان ارجمند ايجاد كند تا بتوانند به نقش معلم در تربيت انسان ها و رشد و ارتقاي فرهنگ يك جامعه بپردازند و در واقع جايگاه معلم در گسترش فرهنگ اسلامي را يادآور شوند. شرافت و مرتبت معلم زماني اهميت دارد كه بتواند شان خداوند و پيامبران را در وجود خود محقق سازد و پيوند انسان به هدف متعالي خلقت يعني عبادت را برقرار سازد. لذا در اين تعريف شهيد مرتضي مطهري يكي از آن معلمان راستين است كه اولاً با نگاه تركيبي به همه معارف بشري نظر مي كند و ثانيا تمامی تلاش هاي علمي و عملي را مقدمه اي براي عبادت مي داند و در اين راه به مرحله سوم دينداري راه مي يابد و با شهادت، عبادت عملي و علمي خود را كامل مي سازد.
معلم بودن تنها به داشتن معلومات دقیق و گسترده نیست. معلم علاوه بر معلومات و دانش باید به هنر معلمی نیز آراسته باشد. هنر معلمی هنری است بسیار دقیق و حساس؛ به طوری که اگر معلمی از آن بی بهره یا کم بهره باشد، هیچ گاه در امر مهم و سرنوشت ساز تعلیم و تربیت موفق نخواهد بود. هنر معلمی متّکی بر تجربه و شناخت صحیح روحیات مختلف دانش آموزان است.
نسل امروز جامعه ایران اسلامی نیازمند آن است که ارزش های انقلاب و دفاع مقدس را به خوبی بشناسد. این ارزش ها هویت نظام اسلامی ماست، و شناخت آن برای جوانان و نوجوانان بسیار ضروری است. معلمان که معماران اصلی شخصیت جوان و نوجوانند رسالتی مهم در این زمینه دارند.

کد خبر: 133032

نویسنده: : رضا سلمان منش

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0