10 اردیبهشت 1402 - 1:24 ب.ظ

خليج فارس هویت یک تاریخ وتمدن ایرانی است

دهم اردیبهشت ماه به نام «روز ملی خلیج‌فارس» نامگذاری شده است. روز ملی خلیج فارس روز افتخار، اقتدار و امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است. تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیر قابل انکارترین سند هویتی در جهان باشد. اشتراکات فرهنگی بسیار در تجارت و داد و ستد تا عرصه‌های متنوع هنر از معماری تا موسیقی و حوزه گردشگری و خوراک و پوشاک شواهدی بر این واقعیتند.

خليج فارس هویت یک تاریخ وتمدن ایرانی است

دهم اردیبهشت یادآور ازخودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه بر سواحل جنوبی کشور (۲۱ آوریل ۱۶۲۲ میلادی) است. شاه عباس صفوی در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست تنگه هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها درآورد.
خليج فارس يکي از پرآوازه‌ترين درياهاي جهان است. خلیج فارس در مشرق زمين مرکزيت تبادل فرهنگي داشته و از تجلي گاه‌هاي تمدن ايرانی به شمار رفته است. شناخت اين خليج و موقعيت آن و فهم جايگاه سياسي و اقتصادي آن، به خصوص به دليل وجود منابع بي کران گاز و نفت، توجه بيشتر جهانيان و نيز جهان خواران را به خود جلب کرده است.
خليج فارس تنها يک آبراه معمولي و حتي يک آبراه بلند آوازه نيست، بلکه يک تاريخ است. آن هم تاريخي که تا عصر حاضر ادامه دارد و آينده را هم در خود طراحي‌ مي‌کند و هم زمان گزارشگر وضعيت جغرافيايي و تاريخي، تحولات سياسي و اجتماعي، جنگ و صلح، روابط بين الملل و ديگر عناصر زندگي انسان در طول تاريخ درازمدت آن است و البته در تاريخ پرفراز و نشيب و پرپيچ و خم خود همواره با نام ايران و تاريخ ايران پيوند داشته است.
وقوع انقلاب اسلامي در اواخر قرن بيستم همه نقشه‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي ابرقدرت‌ها در منطقه را دگرگون کرد و اثر فراواني در سرنوشت مردم منطقه باقي گذاشت و به عکس العمل‌هاي متعددي منجر گرديد. در نخستين مرحله، توسط استکبار جهاني ترس در ساکنان منطقه ايجاد شد سپس آنها را با عنوان مواجهه با خطر مشترک به همديگر نزديک کرد و در سومين مرحله آنان را براي جست و جوي يار و مددکار به تکاپو انداخت و خود را به عنوان بهترين مدافع منافع آنان معرفي کرد تا بتواند در خليج فارس حضوري بيشتر داشته باشد.
امروزه در جهاني که مستکبران به منابع مادي جهان اسلام به ويژه خزائن اين منطقه چشم طمع دوخته، ساکنان خليج فارس اطمينان دارندکه علاوه بر محبت و دوستي، نيروي نظامي جمهوری اسلامی ايران در برابر هر دشمن خارجي بهترين و صادق‌ترين و‌ مي‌توان گفت قوي‌ترين مدافع آنهاست، که به عنوان کشوري پرجمعيت بيشترين ساحل را در خليج فارس دارد. وجود استقلال در کشورها و توجه به احترام متقابل در بين آنها در عمل نشان خواهد داد که منطقه استراتژيک خليج فارس براي امنيت خود در ابعاد سياسي، اقتصادي و امنيتي نيازمند هيچ يک از کشورهاي بيگانه نيست.(مرکزپژوهش های اسلامی صداوسیما)
وجه برجسته و ارزشمند تنگه هرمز و خلیج فارس، زیست فرهنگی و اجتماعی مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری آنان عجین شده تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمودهای تازه آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و به جهانیان عرضه کنند.

کد خبر: 132966

نویسنده: : رضا سلمان منش

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0