17 مرداد 1402 - 5:40 ب.ظ

روز خبرنگار، سالروز شهادت شهید محمود صارمی

محمد صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران توسط گروهک تروریستی طالبان شهید شدند. درآستانه این روز با پیشنهاد معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و براساس مصوبه کارگروه نامگذاری روزها و مناسبت‌های خاص، شورای فرهنگ عمومی نامگذاری این روز باعنوان «روز خبرنگار– سالروز شهادت شهید محمود صارمی» به تأیید کارگروه مذکور رسید.

عصر اصفهان ، رضا سلمان منش

کار خبرنگار، انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد. لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند. در برخی از کشورها هرکسی می تواند خود را خبرنگار بنامد. ولی در حقیقت تنها کسانی روزنامه نگار خوانده می شوند که دوره های درسی مشخصی را به پایان رسانده اند.
امروزه بسیاری از رسانه ها دوره های آموزشی ويژه ای برای خبرنگاران خود تدارک می بینند. روزنامه نگاران به طور فزاينده ای نيازمند آن هستند که پس از پايان تحصیلات دانشگاهی، در دوره های تخصصی آموزش روزنامه نگاری نیز شرکت کنند. آشنايی با قوانينی که بر کار روزنامه نگاری تاثير می گذارند و آگاهی کامل آنها از کشوری که در آن کار می کنند، بخشی از کار و مسئوليت است. در برنامه آموزشی، بخصوص در دوره اخلاق خبرنگاری، واحدهای ديگری نيز گنجانده شده تا به کارآموزخبرنگاری در اين مورد کمک کند. از دید صاحب نظران خبرنگارانی که دارای طبعی کنجکاو، علاقه مند و با انرژی باشند و از امور جاری جامعه آگاه و بیش از هرچیز از ویژگی فن نویسندگی برخودار باشند، اهمیت به سزایی دارند.
وسايل ارتباط جمعی دانايی را تکثير می کنند و در اختيار عموم قرار می دهند. آنچه تنها يک نفر می داند می تواند از طريق مطبوعات، راديو، تلويزيون و اينترنت به ميليون ها نفر ديگر منتقل شود. دانستن توانایی را به ارمغان می آورد. اگر مردم به خوبی از اخبار پیرامونی در هر رده و رشته ای اعم از سیاسی، اقتصادی، اجنماعی، فرهنگی و … مطلع شوند و به آگاهی دست يابند و از تغييراتی که بر زندگی آنها اثر خواهد گذاشت با خبر باشند، برای مواجهه با مشکلات، در وضعيت بهتری خواهند بود. همچنین در يک نظام مبتنی بر آرای عمومی، دانستن اهميت ويژه ای دارد زيرا به رأی دهندگان کمک می کند که در انتخابات دست به انتخاب آگاهانه بزنند. بنابراین اگر سياستمداران بخواهند اعتماد رای دهندگان را جلب کنند بايد شفاف و مسئولانه عمل کنند. براین اساس خبرنگاری پرسشگرانه می تواند مانع فساد شود زيرا مفسدين از اينکه افشا شوند در هراس خواهند بود. در اینجا وظيفه خبرنگار اين است که مراقب کسانی باشد که مسئول هستند؛ از آنها سوال کند و اطمينان يابد که مسئولان از قدرت خود به درستی و در جهت تأمين منافع عمومی استفاده می کنند. رسانه منصف، آزاد و مستقل نيروی قدرتمندی است. همين نکته می تواند زيربنای کار اين حرفه قرار گیرد.

 

کد خبر: 136250

نویسنده: : رضا سلمان منش

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0