16 خرداد 1401 - 10:00 ق.ظ

پیگیری مطالبات مردمی در پی حادثه ساختمان متروپل/ گفتگو با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان

حجت الاسلام موسوی فرد: همه افرادی که چه با واسطه و چه بی واسطه، در وقوع این حادثه نقش داشتند باید به اشد مجازات برسند تا درس عبرتی شود برای دیگران. متأسفانه در کشور ما نظارت ضعیف است.

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه «دادرسانه» تلاش دارد تا در جهت گفتمان سازی و تبیین اصول مطالبه گری صحیح، به پرونده‌های فسادی بپردازد که خود مردم باعث کشف آن شده‌اند، مردمی که اغلب ذی نفع هم نیستند. سوت زنی و افشای فساد یکی از حقوق شهروندی است و نباید در این امر سکوت کرد. این برنامه با همکاری خبرگزاری فارس روی آنتن رادیو جوان می‌رود.

 قسمت جدید برنامه دادرسانه با موضوع پیگیری فاجعه ریزش ساختمان متروپل آبادان و طرح مطالبات مردم پخش شد. در این برنامه، فاطمه عباسی به عنوان مجری کارشناس با حجت الاسلام موسوی فرد (نماینده ولی فقیه در استان خوزستان) و علی رنود (کارشناس مسائل شهری و دبیر مجمع مطالبه گران مردمی استان خوزستان) گفتگو کرد.

بسیاری درباره علل این حادثه صحبت کرده‌اند. همه اغماض ها باعث شده تا این رخداد تلخ را در کشورمان تجربه کنیم. اما سوال اساسی این است که چه نهادها و افرادی مسئول صدور مجوز ساخت و همچنین نظارت بر این گونه پروژه ها هستند؟

رنود: این موضوع، یک فساد رخ داده است که در حال حاضر آثار و تبعاتش را کل کشور می‌بیند. یک شخص با ارتباطات غیرقانونی، رفتاری غیرقانونی و مشهود را انجام داده است. قصد داریم بررسی کنیم که چه کسی مجوز صادر کرده و چه کسی باید نظارت می کرده و چه کسانی مقصر هستند. در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها آمده است: «مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری ‌پروانه اخذ نمایند.‌ شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه بوسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین‌محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید.» سوال این است که در این مورد، آیا شهرداری به وظیفه‌اش عمل کرده است؟ به استناد مکاتباتی که به دست ما رسیده، ناظر پروژه هم در سال ۹۹ و هم در سال ۱۴۰۱، مشکلات سازه‌ای ساختمان را به شهرداری اعلام کرده بود و شهرداری می‌بایست به استناد ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها از ادامه این پروژه جلوگیری می کرد.

همچنین مطابق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها این نهاد از جنبه رفع خطر هم وظیفه دارد. علاوه بر این ها طبق مواد ۹۰ و ۹۲ قانون خدمات کشوری مسئولینی که متولی نظارت بر حسن اقدامات کارمندان بودند نیز در این زمینه مسئولیتی داشتند. طبق صحبتی که در سیما پخش شد، مکاتباتی درباره تخلف در ساخت ساختمان با یکی از دادستان ها شده بود که به استناد بند ۵ ماده ۱۶ قانون نظارت بر رفتار قضات، در باب احتمال اگر استنکاف از انجام وظایف قانونی از سوی دادستان محرز شود مجازات سنگینی تعیین شده است. البته دادستان کل وعده پی گیری این مسئله را داده است. در مجموع، براساس اسنادی که به دست ما رسیده، ناظر پروژه گزارش را به شهرداری فرستاده و هر قصوری هست در لحظه افتتاح یا از جانب شهرداری رخ داده که به همین دلیل هم شهرداران درحال حاضر بازداشت شده اند و در وهله دوم اگر شهرداری با مدعی العموم یا دادستانی مکاتبه ای انجام داده، باید آن ها از باب پی گیری حقوق عامه و وظایف کلی دستگاه قضا که صیانت از حقوق عامه هست می بایست که موضوع را پی گیری می کردند.

با توجه به اینکه پس از پیام رهبر انقلاب مبنی بر لزوم مجازات مقصران حادثه ریزش ساختمان متروپل، قوه قضاییه خیلی قاطع تر وارد عرصه شد، سوال این است که دادستان آبادان چه اقداماتی انجام داده است و قول پی گیری دادستان کل کشور مبنی بر بررسی قصور یا تقصیر احتمالی دادستان آبادان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما به کجا رسید؟

رنود: دقت بفرمایید که امر قضایی خیلی دقیق است. یعنی اگر بنده و شما بگوییم دادستان مقصر بوده یا نه، به درد ما نمی خورد. چه چیزی به درد می خورد؟ پیشنهاداتی مطرح شده مثل حضور روان شناسان خبره برای آرام کردن خانواده های داغ دیده، حضور مسئولین در کنار خانواده های متوفا و … همراهی شخصیت های دینی و مورد اقبال مردم، مثل حاج آقای موسوی فر نماینده ولی فقیه که از جان گذشتگی کرد و خودش شخصا در میدان بود و کار خارج کردن برخی از جنازه ها از زیر آوار را که امدادگرها حاضر نبودند انجام دهند را شخصا انجام داد. در کنار این‌ها، یک پیشنهاد تخصصی به اسم «ابلاغ ویژه قضایی» تنظیم کردیم که مطابق با آن ریاست قوه قضائیه اختیار دارد یک قاضی خبره را تعیین کند تا در یک دادگاه علنی و فوری حکم مجرمان این فاجعه هر چه زودتر صادر شود. چیزی که مردم آبادان را آرام می‌کند مجازات بانیان واقعی و تسریع در این مجازات است.

آیا با پیشنهاد تعیین یک قاضی خبره برای حضور در یک دادگاه علنی و فوری که حکم مجرمان این فاجعه هر چه زودتر صادر شود موافق هستید؟

علی رنود: با توجه به اقدامات اخیر، سرعت آواربردار سرعت چشم گیری داشته و مسیر جدیدی هم برای کشف اجساد باز شده است. رسیدگی به خانواده‌های داغدیدگان جدی است و برنامه هست که این برنامه‌ها به صورت مدت دار باشد تا مرهم باشد. درباره قاضی خبره ممانعتی وجود ندارد و می‌تواند بازخورد امیدوار کننده ای نیز نزد مردم خواهد داشت. امید است که ریاست محترم قوه قضائیه با این مطالبه ما دلیلش هم این است که صلاحیت‌های رسیدگی مختلف است و با یک ابلاغ ویژه می‌توان این صلاحیت‌ها را تجمیع کنند در یک مرجع رسیدگی و به طور علنی و به سرعت و با حضور رسانه‌ها و با آگاهی مردم به مسئله رسیدگی شود.

پیش بینی می کنید آیا با این مطالبه موافقت شود؟

رنود: با روحیاتی که از آقای اژه‌ای دیده‌ایم ایشان تمایل دارند خیلی فنی و قاطع و سریع به موضوعات رسیدگی شود. فکر می کنم اگر این طالبه به ایشان منتقل شود موافقت شود.

حجت الاسلام موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، مهمان بعدی این برنامه بود که فاطمه عباسی با وی گفت وگو کرد: ابتدا از شما تشکر می‌کنم که سوای از مسئولیت‌تان، در جریان حادثه ساختمان متروپل، هم کمک‌های بسیاری به آسیب دیدگان و خانواده‌های آن‌ها کردید و هم در کار آواربرداری مشارکت داشتید. امروز در قبال این حادثه افرادی در مظان اتهام هستند و صلاحیت رسیدگی به این اتهامات نیز در اختیار دادگاه های مختلفی است.

پیرو پیام رهبر معظم انقلاب که فرمودند باید مقصران این حادثه مجازاتی عبرت آموز شوند، پیشنهاد شده که رئیس قوه قضائیه یک ابلاغ ویژه قضایی را برای تعیین یک قاضی خبره داشته باشند که یک دادگاه علنی و فوری تشکیل شود و این حکم هر چه زودتر صادر شود. نظر و پیشنهاد شما در این خصوص چیست؟

موسوی فرد: ابتدا به سهم خودم به بازماندگان درگذشتگان این سانحه تسلیت عرض می‌کنم. همچنین دعا می‌کنم مصدومین این حادثه شفای عاجل بگیرند. ما پی گیر هستیم تا خانواده‌هایی که در حادثه ریزش ساختمان متروپل عزیزانشان را از دست داده‌اند دیه بگیرند و به تک تک خانواده های داغدیده و مصدومین این حادثه سرکشی می کنیم و تلاش خواهیم کرد تا نیازهای آن ها را در حد امکان برطرف کنیم. دادستان کل یک هیات کارشناس را به استان خواهند فرستاد تا افرادی که احتمالا در این فاجعه دخالت داشتند را بررسی کنند. این ماجرا همچنین سبب شد تا به ساختمان هایی که شبیه متروپل هستند توجه ویژه شود تا مانع از تکرار اتفاقاتی مشابه بشویم.

همه افرادی که چه با واسطه و چه بی واسطه، در وقوع این حادثه نقش داشتند باید به اشد مجازات برسند تا درس عبرتی شود برای دیگران. متأسفانه در کشور ما نظارت ضعیف است. نظارت دستگاه های مختلف ازجمله دستگاه قضا باید مستمر، قوی و قاطع باشد. با توجه به مسئله هم رئیس قوه قضائیه و هم دادستان کل و همچنین رئیس دادگستری و دادستان استان خوزستان هم پی گیر این مسئله هستند. توصیه من برخورد قاطع با همه متخلفان است که مرهمی بر داغ مردم خواهد بود. این اتفاق موجب آتش گرفتن دل مردم ما شده، پس مقصرین این سانحه نیز باید آتش بگیرند.

خیلی از جوانان این مطالبه را دارند که ممکن است هیاتی بیایند و جلسه تشکیل دهند اما این مسئله اینقدر طولانی شود که هم از داغ بودن ماجرا کم کند و هم آرام آرام راه هایی را برای فرار متهمان باز می کند. چه تضمینی هست که مقصران این حادثه در کوتاه مدت به مجازات برسند؟

موسوی فرد: اول این نکته را عرض کنم که در یاد مردم ایران هست که توسط آقایان رئیسی و اژه ای با موارد متعدد فساد، برخورد قاطع شده است ازجمله با ابرجنایت‌کاران اقتصادی. اما در عین حال، مردم خواهان این هستند که نسبت به پرونده ریزش ساختمان متروپل به سرعت و با قاطعیت رسیدگی شود و همچنین مردم ناظر باشند و ببینند. دلیل اینکه در شرع مقدس اسلام هم توصیه شده که جانیان در ملا عام مجازات شوند برای ایجاد بازدارندگی است. قوه قضائیه قطعا با خاطیان برخورد خواهد کرد اما اگر مردم خبردار نشوند باز همین سوالات انباشته خواهد شد.

بنده مسئولیتی برای اینکه تضمین بدهم ندارم، من هم یک مطالبه گر هستم که حقوق عامه مردم را در استان خوزستان پی گیری می‌کنم. این بار هم پی گیری می کنم که با این مسئله با قاطعیت برخورد شود. من نمی دانم مصلحت اندیشی ها تا چه حد به سود نظام است؟ چون دشمنان در فضای مجازی کار خود را پیش می برند. اما مطمئن باشید که اگر این پرونده با قاطعیت به سرانجام برسد، چنین اتفاقاتی دیگر تکرار نخواهد شد.

اگر از همان ابتدا که باب اختلاس در کشورمان باز شد با بانیان این باب برخورد جدی می شد و به اشد مجازات می رسیدند قطعا دیگران جرأت دست درازی به بیت المل نمی کردند. الان هم درباره ساختمان های بی کیفیت هم همین مسئله است؛ این حق مردم ایران است که بدون پاسخ نمانند.

موسوی فرد: سردار اشتری وقتی به خوزستان آمدند نکته قابل تأملی بیان کرد و گفت که وقتی اراذل و اوباش در تهران را دستگیر کردند و در خیابان ها گرداندند و مردم دیدند که با قاطعیت با آن ها برخورد کردند با تقدیر رهبری مواجه شد. آن کسانی که باعث فاجعه ریزش ساختمان متروپل شدند و این همه خانواده های ما را داغدار کردند اگر از آن اراذل و اوباش بدتر نباشند قطعا بهتر هم نیستند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، برنامه «دادرسانه» که با همکاری رادیو جوان و خبرگزاری فارس به روی آنتن می رود، تلاش دارد در جهت گفتمان سازی و تبیین اصول مطالبه گری صحیح، به پرونده‌های فساد بپردازد که خود مردم باعث کشف آن شده اند، مردمی که اغلب ذی نفع هم نیستند، سوت زنی و افشای فساد یکی از حقوق شهروندی است و نباید در این امر سکوت کرد.

کد خبر: 116259

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0