12 اردیبهشت 1402 - 11:57 ق.ظ

وقتی مالکان سلیقه ای اجاره بها می گیرند

هر سال با وجود اینکه درصدی طبق تعرفه به اجاره ها اضافه می شود اما مالکان ترجیح می دهند به صورت سلیقه ای ملکشان را اجاره دهند و همین باعث شده که در برخی از اوقات با رهن و اجاره های سنگین روبرو شویم و این موضوع ربطی به بنگاه های املاک ندارد

وقتی مالکان سلیقه ای اجاره بها می گیرند

در این میان با وجود اینکه در خبرها آمده که میزان وام اجاره افزایش داشته است اما این وام ها هم راهگشا نبوده و نتوانسته قدرت دلالان را کم کند؛ نرخ های افسارگسیخته رهن و اجاره به علت اینکه واقعی نیستند، راهکار دیگری را جلوی پای مسئولان قرار داده به طوری که گمانه زنی ها حکایت از این دارد که قرار است مشاوران املاک از این دایره حذف شوند.

اگرچه مشاوران املاک با صراحت چنین ادعایی را کذب می دانند و آنها هم از رکود بیش از حد درآمدهایشان گله مند هستند.

امیر سعیدی، از جمله کسانی است که یک بنگاه معاملاتی در ملک شهر دارد؛ سعیدی از خلوتی بازار گفت و افزود: با گران شدن تعرفه ها مستأجران و مالکان توافقی اقدام به اجاره ملک می کنند.

وی به سلیقه ای شدن نرخ ها اشاره کرد و گفت: هر سال با وجود اینکه درصدی طبق تعرفه به اجاره ها اضافه می شود اما مالکان ترجیح می دهند به صورت سلیقه ای ملکشان را اجاره دهند و همین باعث شده که در برخی از اوقات با رهن و اجاره های سنگین روبرو شویم و این موضوع ربطی به بنگاه های املاک ندارد.

گرچه مشکل بازار اجاره فقط در رابطه با نقش مشاوران املاک و مالکان نیست.

مصطفی امامی، کارشناس مسکن، گفت: قوانین ناکارآمد را نیز از جمله عواملی می داند که مسکن را با مشکل مواجه کرده است.

امامی با بیان اینکه قوانین مسکن به جای اینکه از بدنه کارشناسی بیرون بیاید از سوی مدیرانی وضع می شود که نگرش درستی به وضعیت مسکن ندارند، افزود: این قوانین آزاردهنده است و وضعیت مسکن را چه در رابطه با ساخت و ساز و چه خرید و فروش و اجاره دچار مشکل کرده است.

وی گفت: در حوزه مسکن‌ باید اتفاقات مهمی حاصل شود؛ اینکه مساکنی ساخته شود که متراژهای چندان بزرگی نداشته باشند و بهای آن برای طبقات پایین جامعه کمتر باشد و از سویی دیگر لازم است برای سازندگان واحدهای کوچک‌تر و با تعداد بیشتر، طرح‌هایی تشویقی در نظر گرفته شود تا سازنده کمتر، به‌طرف ساخت متراژهای بالا برود و برای ساخت واحدهای کوچک‌تر تشویق شود.

امامی بیان داشت: در بازار اجاره‌بها با دو دسته از مستأجران مواجه هستیم؛ قشری که توان خرید مسکن را ندارند و اجاره‌نشین شده‌اند و در مقابل، قشری که سرمایه خرید مسکن را دارند، اما سرمایه‌خود را در بازارهای موازی و غیرمولد یا بازارهای ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری می‌کنند و با سود حاصل از آن، بهای اجاره را می‌پردازند.

کد خبر: 133041

منبع: خبرگزاری بازار

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0