25 بهمن 1402 - 1:00 ب.ظ

نوآوری و ابتکار تأثیر گذار در حوزه مذهبی

رویداد «راه حسین» به همراه برنامه یادبود مرحوم محمد ابوالحسنی تهیه کننده مجموعه‌های شکرستان و دیرین دیرین و از بنیانگذاران اَسنا به همت بنیاد خیریه آلا، اسنا و صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۴ بهمن‌ماه در محل تالار شیخ بهایی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

نوآوری و ابتکار تأثیر گذار در حوزه مذهبی

در ابتدای این مراسم که با عنوان راه حسین و برای سرمایه‌گذاری و حمایت از رویداد‌ها و نوآوری‌های مذهبی برگزار شد، حجت‌الاسلام علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلا گفت: امام حسین(ع) آب خنکی بر جگر تشنه هر فطرتی بوده و ایشان شخصیت جهانی هستند. تمامی ادیان و مذاهب دنیا وقتی امام حسین(ع) را می‌شناسند، به ایشان عشق می‌ورزند.

وی افزود: در سفری که به هندوستان داشتم با تعجب مشاهده کردم که بسیاری از مردم این کشور از هندو‌ها و … در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) شرکت کرده و برای ایشان سوگواری می‌کنند. بسیاری از سخنرانان این مراسم در هندوستان به موضوع امام حسین(ع) پرداخته و از دشمنان ایشان بیزاری می‌جویند.

دیانی افزود: امام حسین(ع) شخصیتی هستند که با هر فطرت پاک بشری موافق هستند و دنیا قطعاً به شدت به طرف شناخت ایشان می‌رود که یک نمونه این مسئله مراسم اربعین است که از تمامی ادیان در آن شرکت کردند. امام زمان(عج) زمانی که ظهور می‌کنند و به دیوار کعبه تکیه می‌دهند خود را به اسم جد بزرگوارشان امام‌حسین(ع) معرفی می‌کنند. این نشان دهنده آن است که دنیا از زندگی امام‌حسین(ع) آگاهی دارد.

مدیرعامل بنیاد آلا با بیان اینکه این مسئله وظیفه ما را سنگین می‌کند، گفت: زمینه آشنا شدن مردم دنیا را با امام‌حسین(ع) فراهم کرده و تسهیل‌گر این عشق‌ورزی‌ها به ایشان باشیم. باید از تمامی ظرفیت‌های از جمله فضای مجازی برای شناساندن امام حسین(ع) به جهانیان استفاده کنیم؛ لذا برای پرداختن به این تسهیل‌گری باید برای همه سنین برنامه‌ریزی کنیم. امروز باید از جوانان و نوآوران در زمینه‌های مختلف به ویژه در فضای مجازی و دیجیتالی برای آشنا کردن جهان با امام حسین(ع) استفاده کنیم.

دیانی در پایان سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم ابوالحسنی، از بنیانگذاران مجموعه اسنا، ادامه داد: امیدواریم برگزاری این مراسم با عنایت امام زمان(عج) منجر به حرکت‌های نوآورانه، مؤثر و توانمند در شناساندن امام حسین(ع) به همه جهانیان شود.

در ادامه این مراسم، مرتضی اعلایی، از هنرمندان حوزه هنر مذهبی نیز در سخنانی گفت: مرحوم ابوالحسنی مصداق بارز یک فرد عملگرا و یکی از الگو‌های ویژه زندگی بنده در همان دوران کوتاه همکاری بود. مرحوم ابوالحسنی چند ویژگی بسیار مهم داشت که شخصیت او را سرآمد کرده بود. تواضع ایشان بسیار ستودنی بود و همواره در برابر همگان متواضع بود.

وی افزود: پس از مدتی آشنایی با مرحوم ابوالحسنی، به این نتیجه رسیدم که مردان بزرگ قدرت جذب بالایی دارند که این مقوله یکی از ویژگی‌های مرحوم ابوالحسنی بود. امیدوارم ایشان در جایگاه رفیعی که قرار دارند برای ما دعا کنند.

در ادامه، پدر مرحوم ابوالحسنی در سخنانی بیان کرد: مرحوم محمد ابوالحسنی از دوران ابتدایی و کودکی در مراسم مذهبی شرکت می‌کرد و به قول معروف بچه مذهبی بود. در دوران دبیرستان بود که او وارد حوزه فعالیت‌های فرهنگی شد و از همان دوران نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف اقدام می‌کرد.

وی افزود: در دوران دانشگاه بود که محمد وارد حوزه نشر و سپس انیمیشن شد که در این عرصه نیز با جمع‌آوری نیرو‌های فرهنگی فعالیت‌های تأثیرگذاری از خود به جای گذاشت. اولین فیلم انیمیشین سینمایی نیز از سوی محمد تولید شد که موفقیت زیادی نیز داشت.

ابوالحسنی افزود: انیمیشن دیرین دیرین یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین فعالیت‌های محمد بود که اثرگذاری فراوانی نیز در میان جامعه داشت. از همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم که در برپایی یادبود فرزندم تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

در ادامه و پس از اجرای برنامه قرائت دسته‌جمعی آیاتی چند از کلام‌الله مجید، محمدامین صمیمی، مدیرعامل شتابدهنده شفق نیز ضمن معرفی فرآیند‌های رویداد امام حسین(ع) اظهار کرد: چنانچه این جلسات تداوم داشته باشد، می‌توانیم به سمت تشکیل انجمن سرمایه‌گذاری نیک‌اندیش حرکت کنیم.

وی گفت: امیدوارم این جلسات و هماهنگی‌ها به ما کمک کند که حوزه سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی و فرهنگی را در کشور توسعه دهیم. تاکنون و با غربال‌گری‌های انجام شده، بیش از ۳۸۰ نوآوری را در حوزه مذهبی شناسایی کرده‌ایم که این تعداد و پس از غربالگری مجدد به ۱۳۶ نوآوری رسید.

کد خبر: 142371

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0