29 بهمن 1400 - 11:31 ب.ظ

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی:

منتظر لغو مالیات بر ارزش افزوده هستیم

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ رسانه‌ها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آگهی‌ها معاف کرده است، با این حال پرداخت مالیات سال ۱۴۰۰ که در دی ماه ابلاغ شده، رسانه‌ها را به دردسر انداخته است.

به گزارش عصر اصفهان به نقل از روزنامه جوان، قانون مالیات بر ارزش افزوده که از ۱۳ دی ماه از سوی معاونت مطبوعاتی به رسانه‌ها ابلاغ شده است، می‌تواند باعث چالش‌هایی به خصوص در بحث مراودات مالی رسانه‌ها در ماه‌های پایانی سال شود. پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، عملاً از سوی مشتری یا آگهی‌دهنده پرداخت می‌شود، ولی اعمال این مالیات که به تازگی از سوی سازمان مالیاتی اعمال شده است، می‌تواند باعث کاهش آگهی و در نتیجه کاهش درآمد و فشار به رسانه‌ها شود.
ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در گفتگو با «جوان» در خصوص مالیات وضع شده می‌گوید: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که توسط دولت قبل تهیه شده و پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم در مجلس به تصویب رسید، رسانه‌ها موظف به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای سال ۱۴۰۰ شدند. این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است. شمسایی درباره اطلاعیه معاونت مطبوعاتی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، توضیح می‌دهد: اقدام معاونت مطبوعاتی صرفاً در راستای کمک به رسانه‌ها بود، زیرا رسانه‌ها باید برای مالیات امسال، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند، معاونت مطبوعاتی صرفاً جهت اطلاع رسانه‌ها این اطلاعیه را صادر کرد تا قانون را در مبلغ آگهی اعمال کنند، در غیر این صورت در نهایت این رسانه است که متضرر می‌شود.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۱ تأکید می‌کند: کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، معافیت مالیات بر ارزش افزوده را برای رسانه‌ها تصویب کرده است، اما این موضوع برای اجرایی شدن نیازمند رأی آوردن از صحن علنی مجلس است.
وی با بیان اینکه امیدواریم نمایندگان مجلس به این معافیت رأی دهند، می‌افزاید: اکنون ولی موضوع، پرداخت مالیات سال ۱۴۰۰ است که، چون به تصویب رسیده و از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده، رسانه‌ها موظف به پرداخت آن شده‌اند و همان سازمان موظف به رسیدگی به آن است.
لازم به یادآوری است، سازمان امور مالیاتی کشور در ۱۳ دی ماه قانون مالیات بر ارزش افزوده آگهی‌ها را به رسانه‌ها ابلاغ کرده است. بر مبنای این قانون، آگهی‌دهندگان به رسانه‌ها موظف به پرداخت ۹ درصد مالیات هستند. برخی از فعالان رسانه‌ای این قانون را با قانون معافیت مالیاتی فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی در تعارض می‌دانند.

کد خبر: 47963

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0