12 بهمن 1402 - 1:00 ب.ظ

بهنام‌نیا:

مصدومیت‌ها بلای جان ما شد؛ بازی‌های تیم ملی را نمی‌بینم

تیم ملی هندبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نهایتا در رده ششم ایستاد و نتوانست مجوز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کند تا روند ناکامی‌های ایران در سال ۱۴۰۲ سه‌گانه شود؛

مصدومیت‌ها بلای جان ما شد؛ بازی‌های تیم ملی را نمی‌بینم

اتفاقی تلخ که قطعا نیاز به کارشناسی دارد و به همین منظور عصر اصفهان گفت‌وگویی را با مهدی بهنام‌نیا، ملی‌پوش اصفهانی تیم ملی هندبال ترتیب داده که در زیر می‌خوانید:

● سطح بازی‌های قهرمانی آسیا را چه طور دیدید؟ نکته‌ای که در این مسابقات خیلی به چشم می‌آمد، نزدیک بودن سطح تیم‌ها بود؛ بر خلاف ادوار قبل که تیم‌هایی مثل بحرین و قطر با اقتدار پیروز می‌شدند و سایر تیم‌ها سطح پایین‌تری داشتند، در این دوره از مسابقات بازی‌ها خیلی نزدیک به هم و حساس دنبال می‌شد و حتی تیم‌هایی مثل ایران، قطر، عراق و چین خیلی قدرتمند ظاهر شدند و در مجموع سطح مسابقات خوب و نزدیک به هم بود. نزدیک بودن تیم‌ها کار را سخت می‌کند

● برخلاف امیدواری‌ها، نتوانستیم در این تورنمت نتایج خوبی بگیریم، دلیلش چی بود؟ وقتی در یک تورنمت همه تیم‌ها سطح نزدیک به همی دارند، کار برای همه سخت خواهد شد؛ ما در بازی‌هایی که نتیجه را واگذار کردیم، در اکثر اوقات سرتر از تیم مقابل بودیم و عملکرد بهتری داشتیم و در دقایق پایانی و با اختلاف یک یا دو گل نتیجه را واگذار کردیم و حتی مقابل قطر نیز نتیجه بازی تا دقیقه ۴۰ یا ۵۰ مساوی بود و این نشان می‌دهد که ما عملکرد خوبی داشتیم اما در نهایت ذات ورزش همین است و تیم‌های مقابل از فرصت‌ها بهتر استفاده کردند. کار سخت بود، حتی اگر صدرنشین می‌شدیم

● بسیاری اعتقاد دارند که اگر مقابل کره جنوبی شکست نمی‌خوردیم، ادامه مسیر برای ایران راحت‌تر می‌شد و می‌توانستیم به مسابقات قهرمانی جهان صعود کنیم، نظر خودتان در این مورد چیست؟ این یک پیش‌بینی بود که همه قبل از مسابقات داشتند و به نظرم با شروع بازی‌ها این پیش‌بینی کاملا از بین رفت و همه سطح مسابقات را دیدند؛ ما حتی اگر صدرنشین می‌شدیم و به گروه مقابل می‌افتادیم هم باز کار سختی داشتیم چون در آن گروه هم سه تیم سرسخت و قدرتمند حاضر بودند؛ بحرین و کویت واقعا تیم‌های منسجمی بودند و حتی عراق در همان گروه با کره جنوبی مساوی کرد و آنجا هم مجبور بودیم که سه بازی خیلی سخت را انجام دهیم، در حالی که در گروه خودمان دو بازی سنگین مقابل قطر و ژاپن انجام دادیم و به نظرم در عمل هیچ تفاوتی نداشت و ممکن بود که هر اتفاقی رخ دهد و در دو صورت کار بسیار سخت بود.

تیم ملی هندبال طی امسال در سه تورنمت حساس شرکت کرد اما نتایج خوبی نگرفت دلیل این امر چیست؟ در مسابقات هانگژو و انتخابی المپیک، ترکیب تیم تغییر کرده و برخی از بازیکنان جایگزین شده بودند و حدود ۸۰ درصد تیم از بازیکنان جوان تشکیل شده بود که شاید برای اولین بار در تیم ملی بازی می‌کردند؛ اگر لژیونرها می‌توانستند که تیم را همراهی کنند، به ویژه در مسابقات هانگژو می‌توانستیم نتایج بهتری کسب کنیم.

مصدومیت‌ها بلای جان ما شد؛ بازی‌های تیم ملی را نمی‌بینم

● روند تیم ملی در این سا تورنمت را چگونه دیدید؟ به نظرم در هر سه تورنمت روند تیم ملی صعودی بود؛ البته مسابقات هانگژو انتخابی المپیک فاصله زیادی داشتند و اکثر بازیکنان تجربه بین‌المللی نداشتند، با این حال در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد بهتری داشتیم؛ در نهایت باز هم می‌گویم که در بازی‌های نزدیک، مشخص نیست که چه نتایجی رقم می‌خورد. میزبانی بازی‌ها در حد ابتدایی بود

● میزبانی بحرین را چگونه دیدید؟ به نظرم کیفیت میزبانی بحرین متوسط و پایین بود و حتی به جرات می‌توانم بگویم که میزبانی سپاهان در جام باشگاه‌های آسیا، هم از نظر برگزاری مسابقات و هم از نظر پرستیژ کاری به مراتب کیفیت بهتری داشت و بحرین عملا کار خاصی انجام نداده بود که بتوان گفت میزبانی خوبی داشته‌اند و عملا میزانی بحرین در حد آسیا نبود و حتی مراسم اهدای جام بسیار ابتدایی برگزار شد.

● تیم ملی در ادامه چه مسابقاتی پیش‌رو دارد؟ ما نتوانستیم سهمیه جام جهانی را بگیریم و متاسفانه با اتفاقی که رخ داد، تیم ملی به مدت یکسال و نیم تعطیل خواهد شد چون تورنمت بین‌المللی نداریم؛ اکثر بازیکنان جوان تیم در لیگ برتر عضو باشگاه‌های خولی هستند و به نظرم اگر بتوانیم سطح لیگ را ارتقا دهیم و بازیکنان جوان و حتی ملی‌پوشان امید و تیم ملی نوجوانان بتوانند در لیگ بازی کنند، به تیم ملی بزرگسالان کمک شایانی خواهد شد. بازیکنانی که تازه به عضویت تیم ملی در آمده‌اند، نیاز دارند که در یک تورنمت خوب و مسابقات بزرگ شرکت کنند و تجربه به دست بیاورند. به نظرم اگر از نسل جدید حمایت بیشتری شود، شاهد اتفاقات خوبی در هندبال خواهیم بود. فدراسیون اگر بتواند در این مدت بازی‌های دوستانه خوبی برای تیم ملی تدارک ببیند، کمک بزرگی خواهد بود اما شاید بحث مالی و هزینه این مدل مسابقات مانع این امر باشد. چرا یک فوتبالیست‌ متوسط ۲۰ میلیارد می‌گیرد و یک هندبالیست ۲ میلیارد؟

● از موانع مالی صحبت کردید؛ طی ماه‌های گذشته از ورزشکاران رشته‌هتی مختلف نسبت به تفاوت میزان توجهات و حتی دستمزد فوتبالیست‌ها با سایر رشته‌ها اعتراض داشتند، در این مورد جه نظری دارید؟ قطعا این تفاوت برای ورزشکاران همه رشته‌های دیگر آزار دهنده‌ است چون ورزشکاران سایر رشته‌هه به اندازه فوتبالیست‌ها زحمت می‌کشند و شاید حتی در برخی رشته‌ها ورزشکاران مجبورند سختی بیشتری را تحمل کنند و زمانی که توجهات کمتر است، قطعا ورزشکاران اذیت می‌شوند اما بع نظرم فوتبال نه تنها در ایران بلکه در همه جهان جدا از سایر رشته‌هاست و حتی زمانی که از لژیونرهای هندبال در این مورد سوال می‌پرسم، آنها نیز می‌گویند که در اروپا هم این تفاوت وجود دارد اما نه به این شدت؛ در نهایت امروز فوتبال بیش از ورزش، یک تجارت است اما میزان و شدت این تفاوت هم اهمیت دارد؛ وقتی یک بازیکن متوسط فوتبال ۲۰ میلیارد دریافت می‌کند، یک هندبالیست نباید ۲ میلیارد دریافت کند و به نظرم این تعادل کم و بیش باید رعایت شود چون ورزش حرفه‌ای در نهایت محدودیت سنی دارد و بازیکنان باید خیالشان راحت باشد که بعد از اتمام دوران حرفه‌ای، مشکل مالی ندارند و با ذهن آزاد به حرفه‌شان بپردازند.

● بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را دنبال می‌کنید؟ من بازی‌ها را ندیدم و فقط نتایج را دنبال می‌کنم؛ آنچه مسلم است ما برای همه تیم‌های ملی آرزوی موفقیت داریم و امیدوارم که قهرمان شویم. مصدومیت‌ها؛ بلای جان سپاهان

● به هندبال برگردیم، سپاهان بر خلاف امسال نتوانست در نیم‌فصل اول نتایج خوبی بگیرد، دلیل این اتفاق چه بود؟ مهم‌ترین دلیلش مصدومیت‌هایی بود که واقعا تیم‌مان را آزار داد و خیلی متضرر شدیم؛ هر هفته یکی از بازیکنان مهم و کلیدی ما مصدوم می‌شد با این وجود حتی در بازی‌هایی شکست می‌خوردیم هم نسبت به رقیب‌مان عملکرد بهتری داشتیم و خوب بازی می‌کردیم. مصدومیت‌ها باعث شد که از نظرات تعداد نفرات با مشکل مواجه باشیم و در طول مسابقات از نظر جسمانی کم بیاوریم اما الان خوشبختانه در گوش چپ امین کاظمی به تیم اضافه شده و مصدومیت رهنما هم تمام شد و در مجموع شرایط‌مان بهتر شده و امیدوارم که در نیم‌فصل دوم عملکرد بهتری داشته باشیم.

● نیم‌فصل دوم از پانزدهم بهمن ماه آغاز می‌شود، روند سپاهان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ ما با پلیمر خرم‌آباد بازی داریم که تیم خوبی است و مهره‌های خیلی خوبی دارد؛ خر چند یکی دو باخت داشته‌اند و امسال تا حدودی درگیر حاشیه شدند اما ما فقط روی تیم خودمان تمرکز داریم و به همه تیم‌ها به عنوان رقیب جدی نگاه می‌کنیم؛ ما در این مدت که لیگ تعطیل بود تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و با اضافه شدن ملی‌پوش‌ها تمرینات‌مان منسجم‌تر هم خواهد شد؛ با این حال آنچه مسلم است ما تا پایان فصل بازی‌های سختی پیش رو داریم و امسال شرایط لیگ به نحوی است که خیلی نمی‌توان به جایگاه تیم‌ها دل جدول اعتنا کرد و همه تیم‌ها قدرتمند هستند و پلیمر خرم‌آباد هم همین شرایط را دارد و اگر بتوانیم این بازی را ببریم، جایگاه‌مان در جدول بهبود پیدا می‌کند و از همه نظر آماده هستیم که یک بازی خوب را نشان ارائه دهیم.

مصدومیت‌ها بلای جان ما شد؛ بازی‌های تیم ملی را نمی‌بینم

کد خبر: 141868

نویسنده: : بهاره کلوندی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0