23 آبان 1402 - 2:00 ب.ظ

مراسم بزرگداشت شهید حضرت آیت الله العظمی سيدمحمدباقر درچه ای در مسجد جامع درچه برگزار شد

از سوی آیت‌الله حاج سیدمحمدعلی موسوی امام‌جمعه درچه و برای بزرگداشت یکصدو سومین سالگرد شهادت حضرت آیت‌الله العظمی سيدمحمدباقر درچه ای مراسمی در مسجد جامع درچه برگزار شد.

مراسم بزرگداشت شهید حضرت آیت الله العظمی سيدمحمدباقر درچه ای در مسجد جامع درچه برگزار شد

امام‌جمعه درچه در این مراسم گوشه ای از خدمات ارزنده آیت‌الله العظمی سيدمحمدباقر درچه ای را که در زمان خود استادالعلما و استادالمراجع بود و حوزه علمیه اصفهان در آن زمان بزرگترین حوزه علمیه شیعه در جهان محسوب می شد مطالبی بیان داشت.
موسوی همچنان گفت با توجه به کتاب ستاره از شرق نوشته آیت‌الله سید تقی درچه ای، ۲۶ دلیل در مورد اینکه رژیم وقت آیت‌الله درچه‌ را شهید کرده اند بیان نمود از جمله اینکه آیت‌الله درچه ای شنا بلد بوده و اینکه اگر می خواستند یک پزشک به درچه بیاورند حداقل دوساعت زمان می برده است در حالیکه او را روی خزینه پیدا می کنند و نیم ساعت بعد از آن بهترین اطبا در حمام حاضر بودند.
امام‌جمعه درچه در مورد حملات اسرائیل کودک کش به مردم مظلوم غزه و بيانات مقام معظم رهبری در محکومیت اسرائیل مطالبی بیان داشت.
آیت‌الله العظمی سيدمحمدباقر درچه ای شاگردان بزرگی از جمله آیت‌الله لعظمی بروجردی، شهید مدرس، شید اشرفی اصفهانی. حاج آقا رحیم ارباب و… تربیت کرده اند.
سپس حاج سید مجید مجیدی مداحی کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار از اساتید حوزه علمیه قم در مورد تاریخ مشروطه وخدمات علامه درچه ای توضیحاتی بیان کرد.
رهدار افزود: همانگونه که امیرالمؤمنین در مقطعی به خلافت ابوبکر تن می دهد و امام حسن مجتبی علیه السلام به خلافت معاویه تن در می‌دهد بعضی از علمای دین در شرایطی مجبور می شوند با حاکمان وقت همکاری کنند. آیت‌الله بروجردی طی نامه ای از بازگشت شاه به ایران ابراز خوشحالی می کند وقتی از ایشان پرسیدند چرا، آیت‌الله فلسفی از او پرسیده اند چرا از بازگشت شاه ابراز خوشحالی کرده اید و آیت آلله بروجردی هم پاسخ داده اند. آقای بروجردی حافظ دین می گوید شاه با همه مشکلاتش از اینکه حزب کمونیست بی دین روی کار بیاید بهتر است و ما بعدا حساب خودمان را با شاه روشن می کنیم و گاهی علما و بزرگان دین مجبورند بین بد و بدتر یکی را برگزینند. مرحوم میرزای قمی از علمای بزرگ است که در مقطعی از حاکم وقت حمایت کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد شهید سید مجتبی میرلوحی معروف به نواب صفوی که اهل درچه بودند. گفت: یک بار که شهید نواب صفوی را ساواک دستگیر می کند به سفارش امام خمینی (ره) ، آیت‌الله العظمی بروجردی از شاه تقاضای عفو برای نواب می کند و شهید نواب صفوی را آزاد می کنند ولی در مرحله بعد که او را دستگیر می‌کند پس از به شهادت رساندن او ،آیت آلله بروجردی مطلع می شوند که کار از کار گذشته بود.

کد خبر: 139301

نویسنده: سید محمدحسین مجیدی درچه

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0