19 فروردین 1403 - 10:00 ق.ظ

آغوش باز نصف جهان به روی مسافران نوروز

گردشگران بهار، اصفهان را پسندیدند

بهار اصفهان هر سال با مسافران نوروز گره می خورد؛ مسافرانی که در نیمه اول و دوم سوم فروردین ماه میهمان این شهر می شوند و به گفته خودشان اصفهان و اصفهانی ها را دوست دارند.

گردشگران بهار، اصفهان را پسندیدند

در ایامى که هوای اصفهان به مدد بهار هنوز پاک است و حال و هوای خاصی به شهر بخشیده.

گرچه آمارها هنوز به شکل رسمی و قطعی از مسافران نوروزی اصفهان منعکس نشده اما آنچه که طبق شواهد می بینیم؛  اصفهان امسال هم میزبان خوبی برای مسافران بهار بوده است و شهر گنبدهای فیروزه ای در سکوی اول و دوم گردشگری کشور قرار گرفته است.

با یک حساب سرانگشتی و گردشی در شهر به خوبی می توان به این موضوع رسید که اصفهان شهری است که هر ساله، سفره نوروزی پر و پیمانی را برای میهمانانش پهن می کند و جدای از مشکلاتی مثل ترافیک که همیشه در این روزها این شهر را رنج داده، جلوه گری همیشگی خود را حفظ کرده است.

میدان امام(ره) ساعت 5 بعدازظهر

میدان امام ره – ساعت 5 بعدازظهر است .هوا کاملا مطبوع و بهاری است. جمعیت بسیار زیادی سراسر میدان را فرا گرفته؛ بیشتر آنها مسافران نوروزی از شهرهای مختلف‌اند که گله به گله با خانواده‌های خود در حال استراحت و گپ و گفت و گو هستند؛ مسافرانی که نیمه دوم فروردین را برای سفر به اصفهان انتخاب کرده اند. میهمانان نوروزی که به گفته خودشان این شهر؛ یکی از زیباترین شهرهای کشور است و یکی از مقاصدی است که می تواند بهترین خاطره ها را برایشان بسازد.

ابراهیم، یکی از آنها است؛ او با خانواده شش نفره اش از شرق کشور آمده و قرار است دو روز سفرشان را در اصفهان بگذرانند. در توصیف اصفهان می گوید: شهری که مثل هیچ کجا نیست. به خصوص که امسال زاینده رود هم باز شده و به این شهر زیبایی دو چندان بخشیده. رو می کند به همسر و بچه هایش و ادامه می دهد: « حیف بود که این شهر زیبا را نبینیم. هر جا را که نگاه می کنی زیباست، شلوغى شهر، تکاپوى مردم، خیابانها ، میدان ها ،ساحل زاينده رود، همه دست به دست هم داده اند تا اصفهان را زیباتر کنند. دست به دست هم دادن زن و مرد  پیر و جوان ، راهى شدن به سوى بازار به سوى جاهاى دیدنى، هر جایى که ارزش دیدن و گردش کردن داشته باشد.»

حسین، از دیگر مسافرانی است که 50 ساله می زند و از آمدنش به اصفهان رضایت دارد؛ می گوید:«از کرج آمده‌ایم و کلاً تعداد افراد خانواده‌مان 5 نفر است.»

تنها مساله ای که سفر را برایش کمی دشوار کرده است قیمت های بالای هتل آپارتمان هاست که با افزایش صد در صدی نسبت به سال قبل روبرو بوده است. ادامه می دهد: اما از انصاف نگذریم اصفهان بسیار تمییز است هیچ شهری را به این تمییزی ندیده ام؛ با اینکه هر سال به یک شهر سفر می کنم اما این کیفیت و پاکیزگی فقط در نصف جهان جریان دارد.

این مساله برای خانواده مظاهری هم خالی از لطف نیست:«ما امسال، سال سومی است که عید به اصفهان می‌آییم. این شهر، هم از لحاظ اسکان و هم راهنمایی ها خوب بوده است، اما مشکل اصلی ما ترافیکی است که چند روز گذشته دو تا سه ساعت در آن گیر افتاده بودیم.»

با کمی مکث دلش نمی آید از زاینده رود حرف نزند:«واقعا حرف ندارد، چقدر قشنگ است، فوق‌العاده است حیف است که این رود دیگر موقتی شده. لحنش پر می شود از اندوه و ادامه می دهد: این شهر به زاینده رودش زنده است.

سی‌ و سه پل، میدان امام، پل خواجو، باغ گل ها و باغ پرندگان؛ از مکان هایی است که بیشترین مسافر را این روزها به خود جذب کرده اند، اما به گفته خیلی ها همه جای شهر برای خودش یک جاذبه توریستی است که نمی توان از آن گذشت و زاینده رود و سواحل آن بیشترین جاذبه ای است که مسافران از آن یاد می کنند.

پاکیزه ترین شهر ایران

خانواده هایی که اصفهان را برای سفر انتخاب کرده اند دلایل خوبی دارند؛ به گفته رضا که سرپرست یک خانواده هشت نفره است و برای چندمین بار به اصفهان می آید:«شما اگر به شیراز بروید این مدیریت شهری که در اصفهان است، خیابانهایش، چهار راه هایش، حتی برخورد آدمهایش اینطور که در اصفهان است، نیست. فرهنگی که دارد با جاهای دیگر فرق می‌کند. ما کرمانشاه، همدان یا جاهای دیگر رفته ایم ولی به لحاظ فرهنگی و مدیریتی اصفهان، به نظر من از همه جاهای دیگر بهتر است.

با تمام این ها حال فرقی نمی‌کند، از طبقه پنجم هتل نگاه کنی یا بالاتر، شهر پر است از جاذبه‌هایی که باعث می‌شود گردشگران، اصفهان را که نصف‌جهانش می‌خوانند فراموش نکنند و رنج سفر را به جان بخرند و آن را از نزدیک ببینند؛ مسافرانی که لهجه هایشان نماینده ای است که نشان می دهد از کدام خطه ایران به مرکز کشور آمده اند.

عباس کاظمی هم یکی دیگر از مسافرانی است که از تمییزی شهر می گوید و مردمانی که به میهمان نوازی مشهورند و البته متلهایی که این شهر را شهره کرده است.

لهجه اش او را به خوبی معرفی می کند و نشان می دهد که از شهر حافظ آمده؛ می گوید: بعد از چند سال دوباره به اصفهان آمده ایم و این بار برخلاف سال های قبل با ترافیک روان تری برخوردار بودیم و این موضوع برای ما که مسافر بودیم بسیار خوب بود.

این مساله برای خانواده پارسایی هم به یک مساله خوشایند تبدیل شده: «در سال قبل که به اصفهان آمدیم هر جا که می خواستیم برویم یکی دو ساعت در ترافیک بودیم. شهر با ماشین ها قرق شده بود، اما با مدیریت درستی که انجام شده بود، خوشبختانه امسال سفر خوبی داشتیم.

پدر خانواده اما به یک موضوع مهم هم اشاره می کند و می گوید:اصفهان به عنوان یک شهر گردشگری مهم نیازمند خطوط بیشتر مترو است. این شهر با این وضعیت معلوم نیست تا یکی دوسال دیگر چطور می تواند گردشگران را تحمل کند. گرچه این شهر با خواهرخوانده هایی مثل کوالالامپور و مالزی عقد خواهر خواندگی بسته اما آیا با این وضعیت ترافیکی می توان اصفهان را با آنها مقایسه کرد؟

پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی همه ساله در نوروز میزبان خیل عظیمی از مسافران است که آمده اند تا نصف جهان را از نزدیک ببینند و شکوه گذشتگان را در تاریخ پر رمز و راز این شهر باز جویند. شهری که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با افزایش آمار ورود گردشگران روبرو بوده و مواردی از تخلف اماکن و تاسیسات گردشگری به ستاد تسهیلات سفر استان اصفهان ارسال نشده است.

گردشگران بهار، اصفهان را پسندیدند

کد خبر: 143572

نویسنده: : دریا قدرتی پور

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0