25 فروردین 1403 - 11:00 ق.ظ

طعم تلخ مشکلات در کام تولید کنندگان عسل اصفهان

فصل کوچ زنبورداران به اصفهان در این روزها در حالی شروع شده که به واسطه مشکلات عدیده کام تولیدکنندگان عسل در این استان تلخ است.

طعم تلخ مشکلات در کام تولید کنندگان عسل اصفهان

در حال حاضر استان اصفهان یکی از قطب های تولید عسل کشور به شمار می رود و با داشتن چرخه کامل صنعت زنبورداری و با داشتن بیشترین کلنی زنبور عسل توانسته گوی رقابت را از استان های دیگر کشور برباید.

در این استان، بیش از چهار هزار و 400 زنبوردار مشغول فعالیت هستند که اواخر فروردین ماه با گرم شدن مناطق قشلاقی و مناسب شدن شرایط به استان بازمی گردند که این اتفاق حاکی از آن است که زنبورداری در استان اصفهان شغل اصلی اصفهانی ها به شمار می آید.

اما طعم شیرین تولید عسل در این استان با وجود مشکلاتی همچون خشکسالی، کاهش صادرات و گرانی نهاده اصلی زنبورداری یعنی شکر تلخ شده است.

انواع گیاهان شهدی شاخص کشور در اصفهان وجود دارد

عسل یکی از کالاهای مهم صادراتی غیرنفتی ایران و محصـول خوراکی پرطرفدار در سراسر دنیاست کـه برای تولیدکنندگان خـود درآمد خوبی را ایجـاد می ‌کند و اصفهان؛ یکی از معروف‌ترین استان‌های کشور در تولید عسل بــه شمار می‌رود، چراکه تقریباً تمـام انواع گیاهان شهدی شاخص کشور در این استان وجــود دارند و زنبورهای هر منطقه می‌توانند با تغذیه از گیاهان مخصوص همان محل، عسلی با خواص دارویی بی‌ نظیر تولید کنند.

چندی پیش رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اعلام کرد: تولید این میزان عسل در استان اصفهان به‌وسیله ۸۵۰ هزار کُلُنی زنبور عسل انجام می‌گیرد و شهرستان‌های نجف آباد، اصفهان، شهرضا، خمینی‌شهر و خوانسار بیشترین تولید این ماده غذایی ارزشمند را به خود اختصاص داده‌اند.

وی به اهمیت برنامه ریزی و حمایت از فعالان صنعت پرورش زنبور و تولید عسل اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات، لازمه پیشرفت صنعت پرورش زنبور و تولید عسل است.

مشتقات عسل نیز درآمدزاست

زهرا فیضی، کارشناس امور طیور و زنبور عسل زنبورداران استان نیز همسو با گفته های مهرداد مرادمند معتقد است که مشتقات عسل نیز باعث ایجاد درآمدهای اقتصادی خوبی می‌ شود، بره موم، ژله رویال و گرده از تولیدات زنبورعسل هستند که هرکدام در صنایع غذایی، بهداشتی و درمان جایگاه ویژه‌ای دارند، عسل اصفهان از مرغوب‌ترین انواع عسل تولیدی در کشور محسوب می‌شود و بخشی از آن به سایر استان‌ها و کشورها صادر می‌شود.

اما با توجه به خشک‌سالی‌های مستمر در استان اصفهان، صنعت زنبورداری در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شده و در این رابطه دولت نیز هیچ جبرانی برای خسارات وارده بر صنعت زنبورداری در نظر نگرفته و زنبورداران مجبورند به ‌تنهایی مشکلات خود را رفع کنند.

در کنار این موضوع نبود تسهیلات بانکی کم بهره جهت توسعه فعالیت های زنبورداری، استفاده بی رویه کشاورزان و باغداران از سموم و حشره کش ها و به دنبال آن ریزش جمعیت زنبورها و حذف دیگر حشرات مفید، نبود آزمایشگاه مرجع و معتبر جهت آزمایش کیفیت عسل های موجود در بازار، عدم حضور کارشناس زنبورداری در صندوق بیمه محصولات کشاورزی نيز از دیگر مشکلات اين عرصه است.

این در حالی است که طبیعت استان اصفهان باعث تولید انواع عسل شده، به ‌طوری ‌که تنوع عسل در استان ما واقعاً بی‌نظیر است.

خام فروشی روزگار تولید عسل را سیاه کرده است

به گفته کارشناسان در صورت ایجاد تدابیر ویژه برای توسعه صنعت زنبورداری کشور، می ‌توان به ‌راحتی تمام بازارهای جهانی را در دست گرفت، زیرا تنها چند کشور معدود هستند که مبادرت به تولید عسل می‌کنند.

اما تا زمانی که خام فروشی و عدم بسته بندی بر بازار عسل اصفهان حکمفرما باشد نمی توان به روزگار طلایی عسل امیدوار بود.

در عین حال نبود نظارت بر قیمت، نبود سرمایه در گردش و همچنین نبود کارخانه های فراوری و بسته بندی عسل باعث شده که شاهد خام فروشی عسل باشیم و نسل طلایی زنبورداری استان اکنون دیگر توانایی رهبری و مطالبه گری نداشته و همین موضوع باعث شده که اکثر حمایت ها به سمت صنایع دیگر سوق پیدا کند.

کد خبر: 143698

نویسنده: : دریا قدرتی پور

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0