25 فروردین 1403 - 10:00 ق.ظ

بودجه مسجد سید در ابهام

دبیر هیأت امنا مسجد سید اصفهان: منبعی برای تأمین هزینه های مرمت این بنا مشخص نشده است.

بودجه مسجد سید در ابهام

این اثر تاریخی سال ها است به واسطه مدیریت چندگانه و قرار گرفتن در میان کشمش های میراث فرهنگی و سازمان اوقاف در حال از بین رفتن است.

آخرین خبری که در این رابطه منتشر شده از زبان دبیر هیأت امنا مسجد سید اصفهان است. او آب پاکی را روی دست همه ریخته و عنوان کرده: منبعی برای تأمین هزینه های مرمت این بنا مشخص نشده است.

آنطور که محمد حسین موسوی شفقی گفته: موقوفات این مسجد تاریخی برای هزینه های سنگین مرمت و برطرف کردن آسیب های ناشی از فرونشست کافی نبوده و تاکنون منبعی برای تأمین آن مشخص نشده است.

این گفته ها در حالی بیان می شود که پیرو مصوبه شورای فنی استانداری اصفهان در زمینه معضلات بنای تاریخی مسجد سید در آبان سال گذشته در محل این اثر تاریخی، مقرر شد کارگروهی با مدیریت اداره کل میراث فرهنگی تشکیل شود تا درباره معضلات مسجد سید، برنامه‌ریزی و مسوولیت‌ها مشخص شود.

این جلسه با ریاست معاونت میراث فرهنگی اصفهان و حضور نمایندگان شهرداری و اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان، تشکیل و مسوولیت‌هایی بین اداره های مختلف تعیین شد.

یکی از دلایل این مصوبه کافی نبودن اعتبارات و وجود هزینه های سنگینی بود که هیات امنا این مسجد از پس آن برنمی آمدند. به این ترتیب مقرر شد: این اعتبارات از سوی میراث فرهنگی و اوقاف و استانداری اصفهان تأمین شود.

با توجه به اینکه فرونشست تنها درد مسجد سید اصفهان نیست و این بنای ارزشمند هر بار با تهدیدی تازه روبرو می شود؛ از نم زدگی در اثر نفوذ فاضلاب تااکنون که مرمت های نادرست و غیر اصولی زخمی شده بر پیکر معماری ارزشمند این مسجد که نمونه اش را کمتر می بینیم.

 

اما آنچه که در این سال ها عاید این بنای گرانبها شده است هیچ است؛ اضافاتی که با مرمت های غیر اصولی هر بار زخم تازه ای به این بنا می زند.

این اتفاقات به عینه در ظاهر و نمای درونی این مسجد مشخص است. فقط کافی است به درون مسجد سید پا بگذارید تا وضعیت ناراحت کننده کاشی های بیرونی و درونی، ستون های اصلی مسجد، شبستان ها و دیگر نقاط آن را ببینید که نشان از ضعف مدیریت درست برای ترمیم زخم های این مسجد است.

بی‌توجهی به پنجره‌های گره‌چینی و کف‌فرشی که از هم گسیخته شده است، از دیگر شواهدی است که نشان از حاکم بودن این شرایط در این بنا طی یک دهه گذشته می دهد.

طی یکسال گذشته با وجود اینکه میراث فرهنگی اصفهان 10 میلیارد یال برای تعمیر اظطراری این مسجد هزینه کرده است اما این مبلغ تنها توانسته به داد بخشی از مرمت این اثر تاریخی برسد.

مرمت هایی که به گفته دبیر هیأت امنای مسجد سید اصفهان بر روی سقف و ترک هایی انجام شد که می توانست در زمستان سال گذشته آسیب های بیشتری به مسجد برساند.

با این وجود، خطرهایی که به‌دلیل فرونشست مسجد سید را تهدید می‌کند جدی بوده و برای رفع آنها به اعتبار بیشتری نیاز است اما بر اساس گفته های شفتی هنوز مبلغ تازه ای  از سوی میراث فرهنگی برای مرمت این مسجد واریز نشده است.

به گفته کارشناسان اگر مرمت این بنا با همین رویه ادامه یابد با توجه به فرونشستی که شکاف های جدی در بدنه مسجد ایجاد کرده است معلوم نیست سرنوشت این معماری ارزشمند به کدام مسیر هدایت شود.

کد خبر: 143695

نویسنده: : دریا قدرتی پور

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0