20 فروردین 1403 - 4:00 ب.ظ

با وجود نظارت های بیشتر در نوروز امسال ؛

آمار تصادفات جاده ای اصفهان، باز هم قد کشید

کریدور جاده های کشور نوروز امسال را پر از حادثه گذراند. سفرهایی که توأم با تصادفات و مرگ بود. مرگی که عاملش چه مرکب های مرگ باشد و چه نیروی انسانی و یا جاده ها هنوز هم به عنوان یکی از چالش های مهم اصفهان به شمار می رود.

آمار تصادفات جاده ای اصفهان، باز هم قد کشید

هر چه که هست ما برای این همه کشته هیچوقت آماده نبوده و نیستیم؛ کشته هایی که معادل قربانیان یک جنگ است و تنها بازنده اش خود ما هستیم.

با وجود اینکه هر ساله پلیس راهور، اقدامات پیشگیرانه زیادی را برای کاهش تصادفات انجام می دهد و با جریمه های مختلف و گشت های نامحسوس سعی می کند موانعی برای کاهش تصادفات ایجاد کند اما باز هم مرگ در جاده های پرچالش با خودروهای بدون استاندارد و نامطمئن نتوانسته از خیل کشته های تصادفات بکاهد.

برای تأیید این ادعا کافی است به آمارها مراجعه کنیم. طبق گفته های رئیس اداره راه‌های روستایی پلیس راه اصفهان، وقوع تصادفات منجر به فوت در ایام نوروز امسال در مقایسه با نوروز سال گذشته 29  درصد افزایش یافته است.

آنطور که سرهنگ روح‌الله شاکری بیان کرده؛ علت 80 درصد از تصادفات رخ داده  در جاده های استان، چهار عامل بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی راننده، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است.

در این زمینه نمی توان موقعیت خاص جغرافیایی اصفهان و قرار گرفتن آن در مرکز کشور، را نیز در نظر نگرفت با توجه به اینکه روزانه 60 تا 70 درصد از ترددهای کشور در راه های استان انجام می شود و به نوعی هر کسی بخواهد از جنوب به شمال یا از غرب به شرق و برعکس عزیمت کند باید از راه های اصفهان عبور کند.

بر اساس گفته های رئیس اداره راه‌های روستایی پلیس راه اصفهان با توجه به کویری و بیابانی بودن بیشتر راه‌های این استان، در این راه‌ها جاذبه‌های کمتری برای رانندگان وجود دارد و برای اینکه رانندگان ترغیب به توقف و استراحت در طول مسیر شوند باید جاذبه‌های لازم در اطراف جاده ها ایجاد شود.

این در حالی است که تجزیه و تحلیل سال های قبل مشخص می کند که بیشترین تصادفات در ایام نوروز ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان و عامل انسانی است.

تجزیه و تحلیل حوادث سال های قبل مشخص می کند که بیشترین حوادث سال‌های قبل مشخص شد که بیشترین تصادفات در ایام نوروز ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است و بنابراین طرح موسوم به «توقف و حرکت»، در اتاق فکر پلیس راه استان طراحی و در تعدادی از راه‌ها اجرا شد اما با وجود این طرح نیز همچنان عددهای تصادف در جاده های اصفهان در نوروز امسال قد کشیدند.

گرچه به گفته رییس اداره راه‌های روستایی پلیس راه اصفهان تشدید نظارت ها و کنترل شدیدتر در نوروز امسال بر روی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر باعث شد که هیچگونه صادفی در حوزه حمل و نقل مسافر به وجود نیاید.

اما در رابطه با حوزه های دیگر همچنان عددها درشت و ناامید کننده است و به نظر می رسد که جریمه ها در جنگ با جاده ها و عامل انسانی چندان موفق نبوده اند.

  • خودروهای داخلی عاملی برای تصادفات هستند

در کنار این موضوع همچنین به علت پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی نمی توانیم به پایین آمدن میزان کشته های تصادفات امیدوار باشیم چرا که خودروهای داخلی خودشان عاملی برای تصادفات هستند و حتی اگر جریمه و جاده را هم مناسب کنیم باز نمی توانیم از این مسئله مهم به راحتی بگذریم.

شاید به همین خاطر است که ما نتوانسته ایم در تحقق اهداف قانون برنامه ششم توسعه موفق عمل کنیم. براساس این قانون، باید حوادث رانندگی به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 31 درصد کاهش یابد و سالانه 10 درصد از میزان تلفات ناشی از تصادفات نیز کم شود، در واقع 50 درصد کاستن از تعداد قربانیان در طول پنج سال اجرای برنامه که به شهادت آمارهای پلیس و پزشکی قانونی هرگز محقق نشده است.

دلایل این موضوع هم مشخص است؛ درباره وضعیت خودروسازی در کشور و اینکه چرا این صنعت هرگز با چاشنی کیفیت، طعم دار نمی شود، کلاف ماجرا به حدی پیچیده است که بازشدنی نیست. در مورد آموزش همگانی نیز از گزارش عملکردهای کاغذی اگر بگذریم که حکایت از تداوم آموزش و فرهنگسازی دارند، در عمل هیچ آموزش جدید و مؤثری در سال های اخیر رخ نداده که قابل دفاع باشد. پس می ماند جاده های ناایمن و حادثه آفرین که آن هم حکایت مفصل خودش را دارد و حسابی به بحث نخ نمای بی پولی گره خورده است.

کد خبر: 143692

نویسنده: : دریا قدرتی پور

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0