14 اردیبهشت 1403 - 11:00 ق.ظ

استخوان های کریم خان زند

داستان استخوان کریم خان، با یادداشت مرحوم مصطفوی که خودش از بزرگان باستان شناسی و ستون تحقیق موزه ها بود پایان نمی یابد . بهتر است به یادداشتی که همین سال ها منتشر شده نیز توجهی بشود .

استخوان های کریم خان زند

خاطرات من ، عباسقلی گلشاییان ، ص 186

مرحوم عباسقلی گلشاییان که خودش یک عمر وزیر و کاردار و دست اندر کار اقتصاد مملکت بود در خاطرات خود می نویسد :«…آقامحمدخان ، بعد از تسلط بر لطفعلی خان، محمد لاریجانی را مأمور کرد قبر کریم خان را نبش کرده جنازه تالار وسطی که معروف به تالار کریم خان شد دفن کردند و نظرش این بود که صبح و شام که از پله ها بالا می رود پا بر روی استخوان های کریم خان گذارده باشد …در سال 1306ش/1927م . یکی از برادرزاده های کریم خان متوسل به مرحوم تیمورتاش وزیر دربار درآورده، به شیراز، محلی که فعلا دفن بود (کلاه فرنگی ) ببرند .

این تقاضا مورد عنایت واقع …با تشریفات خاص نبش قبر شد …برنامه این بود …که وزرا تا حضرت عبدالعظیم صندوق استخوان ها را مشایعت کرده، از حضرت عبدالعظیم با اسکورت مخصوص رئیس کل تشریفات به شیراز رفته و … روزی که قرار بود تشریفات اعزام انجام شود مصادف بود با کسالت سخت ولایت عهد که مبتلا به حصبه شده بودند، پهلوی دوم بسیار ناراحت …هیچ کس جرأت ندارد مراتب فرستادن استخوان را با تشریفات به عرض برساند . استخوان ها در یک کیسه کرباس در طاقچه تالار موزه گلستان می ماند …مدتی هم از تاریخ فرستادن استخوان ها گذشته، دیگر هیچکس به فکر نیست. سال ها از این قضیه می گذرد تا سال 1317ش که عروسی ولایت عهد با فوزیه پیش می آید. قرار است قصر گلستان مرتب شده و اثاثیه و جواهرات سلطنتی که در صندوق ها بود تحویل صندوق دار باشی (صدیق همایون) بشود …

یک روز بر حسب تصادف که مرحوم بدر بنا بود شرفیاب شود، به من که آن وقت اقتصاد وزارت دارایی بودم ، دستور داد به ایشان در قصر گلستان حاضر شوم .

من به قصر گلستان رفتم ، مرحوم جم هم حاضر بودند و صدیق همایون هم . ضمن بازدید و تمیز کردن قفسه ها ، یک کیسه کرباسی دیدیم . مرحوم جم از صدیق همایون پرسید این چیست ؟ گفت : استخوان های کریم خان زند است . بعد از مدتی صحبت شد که چه کنیم ؟ قرار شد آقای جم با دولت صحبت کند . روز بعد ایشان گفتند این موقع که عروسی است به هیچ وجه مصلحت نیست صحبتی را با علیحضرت بشود . بعد قرار شد صدیق همایون استخوان ها را ببرد امامزاده زید، پهلوی قبر لطفعلی خان زند چال کنند، و به این ترتیب مردی که به سلامت نفس در بین سلاطین معروف بود، به اصطلاح ، چندبار، گور به گور شد . ولی مردم از این جریان اطلاع ندارند .

کد خبر: 144377

نویسنده: حکمت اله زمانی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0