17 مرداد 1402 - 8:49 ق.ظ

چند خطی در پاسداشت خبرنگار؛

راه رفتن بر روی لبه تیغ

هر روز صداهایی در پشت صحنه ها، در سایه ساختمان‌های بزرگ رسانه‌ها و در کنار نوشتارهایی که به جامعه پیام می‌دهند، شنیده می‌شود. این صداها به قدری مهم هستند که بدون آنها، اخبار و رویدادها خود به خود جهان را ترک کرده و در کنج‌های محرمانه گم می‌شوند. خبرنگاران، به عنوان آنان که بر دوششان مسئولیت اطلاع‌رسانی به جامعه است، تلاش می‌کنند تا این صداها را به صورت دقیق و شفاف به گوش مخاطبان برسانند.

راه رفتن بر روی لبه تیغ

دکتر مهدی محسنی نیا

یک خبرنگار توسط قلم و دوربین به نزدیکترین نقطه رویداد می‌رود. او جویای حقیقت است و در گرفتن آن بی پروا است. همراه با وقوف قدم زدن، تصویربرداری در محیط‌های دشوار و جمع‌آوری اطلاعات از منابع معتبر، هر روز این فرد شجاع باید با تهدیداتی مانند خطر جان و انتقاد مواجه شود.

هر لحظه انتظار تحول و پیشرفت است. خبرنگاران وظیفه دارند واقعیت را بدون تبلیغات و تحریف به مخاطبان منتقل کنند. اما این مسئولیت در عین حال مقام و اعتباری است که باید احترام گذاشته شود. آنها باید برای پاکی وحدت صدا برای رسانه با عظمت تلاش کنند.

در روزهایی که جامعه پر از اخبار متقابل و واقعیت‌های الهام بخش است، خبرنگاران که اهل جستجو و اکتشاف هستند، معنایی بیش از حد معمول به نقش وجودی خود می‌بخشند. آنها به همراه دیگران، سرنوشت را بسازند و تغییر دهند.

پس پاسداران این نهاد بایستی، دست به دست هم، با همراهی و همنوایی، این صداها را با اعتقاد و اخلاص نگاه دارند. آنها به جوهر و اصل وجودشان فروغی می‌بخشند تا صداهای بی صدا را دوباره زنده کنند و به تبدیل آنها به خبر بپردازند.

از تمام خبرنگارانی که به شجاعت، استقامت و حمایت خود، در این راه قد می‌کشید، تقدیر و تشکر میکنم. بی شک، آنانی که روز به روز با دانش به درستی و عدالت و سعی می‌کنند تا چندرنگ بیشتر به پیامدهای نتیجه گرفته از انعکاس واقعیت‌ها در گوش‌های شنونده‌ برسانند.

متأسفانه، خبرنگاران در برخی مناطق و شرایط پرخطر، ممکن است در اجرای وظیفه خبری خود کشته شوند یا آسیب ببینند. این امر در زمینه‌هایی همچون جنگ‌ها، تظاهرات خشن، مناطق بحرانی و کشورهایی با رژیم‌های سرکوبگر بیشتر رخ می‌دهد. جانبازان خبری به طرح جوانه‌های خبری برای رویدادها و وقایع مهم کمک می‌کنند، اما زندگی و امنیت آنها معرض خطر قرار می‌گیرد.

حال آنکه امروزه داعیه‌داران آزادی بیان و حقوق بشر هم در امر اطلاع رسانی خبرنگاران را تهدید می‌کنند و فقط کلام آزادی بیان و حقوق بشر را در جای به کار می‌برند که منافعشان ایجاب می‌کند و دست تفرقه افکنشان باید در این راستا فعال باشد.

ذات خبر روشن‌گری است و در راه روشن‌گری باید آنچه که هست و نیست را برای بیان بهتر به جامعه انتقال داد حال آنکه هر کسی آن برداشت کند که میزان عقل و علم اوست.

این خسارت‌ها و از دست دادن‌ها بر سرنوشت افراد شریف و شجاعی است که به راه خبر افتخار می‌کنند. آنها با رشد مستمر و متعهدانه در حرفه خود، اخبار را به گوش عموم منتقل می‌کنند و اساس حریم خصوصی و آزادی بیان را حفظ می‌کنند.

خبرنگاران کشته شده در راه خبر به همراه خانواده، دوستان و همکارانشان محرومیت و درد زیادی را تجربه می‌کنند. این تلخی‌ها ما را یادآور می‌کند که به وجدان و مسئولیتی قوی نیاز داریم تا خبرنگاران راحتی و امنیت لازم را در حین اجرای وظایفشان برای جمعیت فراهم کنیم.

از همه خبرنگارانی که در راه خبر از دست رفتند، به عنوان قهرمانانی که زندگی خود را فدا می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کنم. آنها نور نادیده‌گیری را در راه آزادی بیان روشن می‌کنند و ارزش و اهمیت اطلاعات صحیح را برای جامعه برجسته می‌کنند. باید همواره به یاد داشت که آزادی بیان و رونق دموکراسی بدون خبرنگاران قدرت تمام نخواهند داشت. بنابراین، باید تلاش کنیم تا زندگی و امنیت خبرنگاران را تضمین کنیم و از کشته شدن‌های غیرضروری آنان جلوگیری کنیم.

اینکه روز خبرنگار در کشور ما همزمان با سالروز شهادت یکی از خبرنگاران شجاع است بسیار خوشحالم و این مهم همیشه مرا یادآور می‌شود که راه رفتن بر روی لبه تیغ کاری است سهل اما ممتنع که هرآنچه از علم در این عمل بگنجانیم شاید به زیبایی کار کمک کند اما بی عملی در عصر ارتباطات راهی از پیش نمی‌برد و ره‌آورد آن کم ارزش کردن خبر است. امید آن دارم که با دانش درست در راهی قدم بگذاریم که نتیجه آن رساندن اطلاعات بی غرض به عموم مردم باشد.

راه رفتن بر روی لبه تیغ

 

کد خبر: 136200

نویسنده: : دکتر مهدی محسنی نیا

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0