10 اردیبهشت 1402 - 1:12 ب.ظ

خسارت حداقل 4 میلیارد دلاری کشور از قاچاق سوخت

اختلاف قیمت بنزین و گازوئیل در داخل و خارج از کشور، انگیزه برای قاچاق سوخت را افزایش می‌دهد. درحال‌ حاضر میانگین قیمت داخلی بنزین و گازوئیل لیتری 2000 و 300 تومان است درحالی که این فرآورده‌ها بین 20 تا 40 هزار تومان در بازار کشورهای همسایه به فروش می‌رسد.

خسارت حداقل 4 میلیارد دلاری کشور از قاچاق سوخت

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: در حال حاضر روزانه 84 میلیون لیتر گازوئیل در حوزه حمل‌ونقل مصرف می‌شود اما در مجموع مصرف گازوئیل در کشور بر اساس پیش‌بینی‌ها نباید بیشتر از 75 میلیون لیتر در روز باشد یعنی برآورد قاچاق روزانه 10 میلیون لیتر گازوئیل. اما قاچاق سوخت تنها به گازوئیل ختم نمی‌شود. مقدار قاچاق بنزین کشور هم روزانه 5 میلیون لیتر برآورد می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی مرزبانی هرمزگان گفت: روزانه قریب به 10 میلیون لیتر سوخت از استان هرمزگان قاچاق می‌شود. بعضی اینجا حدود 30 تا 50 میلیون تومان از راه قاچاق سوخت درآمد دارند. کل خودروهای مینی‌بوس یکی از استان‌های مرکزی کشور 200 دستگاه است اما در یک روستای نوار مرزی هرمزگان بیش از 700 مینی‌بوس در چرخه قاچاق سوخت هستند و در برخی از منازل بیش از 10 خودرو برای قاچاق سوخت وجود دارد.

طبق برآورد نهادهای تخصصی به نظر می‌رسد مجموع قاچاق بنزین و گازوئیل از کشور حداقل روزانه 15 میلیون لیتر باشد و این یعنی سالانه 4 میلیارد دلار خسارت.

کد خبر: 132963

نویسنده: احمد طبق چی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0