16 آذر 1402 - 9:00 ق.ظ

بنزین از آب ارزان تر است؟!

وزیر کشور دیروز در جمع دانشجویان خوزستانی، یک بطری آب در دست گرفت و گفت: یک لیتر بنزین در کشور ما، از یک لیتر آب ارزان تر است!؟

بنزین از آب ارزان تر است؟!

یاسر جبراییلی درپاسخ نوشت: بنزین از آب ارزان‌تر نیست. این قیمت آن بطری آب‌معدنی است که دست گرفته ای و داری آن را نماد گران‌تر بودن آب از بنزین معرفی می‌کنی! قیمت بطری آب هم به این دلیل بالا رفته که از پلی اتیلن ترفتالات ساخته می‌شود و این ماده به دلیل قیمت‌گذاری دلاری و به نرخ بازار آزاد و مکانیسم حراج بورس کالا، سر به فلک کشیده است.

طاهر رحیمی نیز قبلا پاسخ وزیر را اینطور داده است:

کارایی قیمت برای کاهش مصرف به کشش‌پذیری مصرف وابسته است. ترجمه این حرف این است که به 3 دلیلِ:

1 – مصرف ۳برابر استاندارد خودرو داخلی، عدم توسعه‌ حمل‌و‌نقل عمومی، وضعیت نامناسب جاده‌ها و فقدان تنوع سبد سوختی کشور، مردم امکان کاهش مصرف سوخت را ندارند پس رشد نرخ بنزین بحران اجتماعی خلق می‌کند

2 – وقتی لنگر انتظارات تورمی یعنی نرخ ارز ثبات ندارد و ظرف ۱ سال با دو جهش تا بیش از ۱۰۰٪ رشد می‌کند، رشد قیمت بنزین اثربخش نخواهد بود.

3 – وقتی سبد مصرفی مردم با شاخص مخارج مصرفی خصوصی یک دهه با انقباض مواجه بوده، تاب‌آوری‌اش در مقابل فشار هزینه و فشار انتظاری به کف رسیده‌است

لذا با توجه بحران آبان ۹۸ تا پاییز ۱۴۰۱ وقتی شرایط اجتماعی کشور مناسب نیست، استفاده از ابزار قیمتی برای بنزین بسیار مخاطره آمیز است.

#مظنه

کد خبر: 139952

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0