3 مرداد 1401 - 9:00 ق.ظ

تهویه مطبوع؛ سیستمی لوکس یا نجات‌دهنده زندگی؟

پژوهشگران هشدار دادند با توجه به پمپاژ گازهای گلخانه‌ای به جو زمین، گرمای شدید هوا به معضل بزرگی تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی دانشمندان تهویه مطبوع در سطح جهان را برای رفع این معضل مدل‌سازی می‌کنند.

به نقل از پایگاه خبری تِک اکسپلور (Tech Xplore) در حالی که امواج گرمای شدید، آمریکا، اروپا و آفریقا را درگیر کرده و باعث مرگ هزاران نفر شده است، دانشمندان هشدار می‌دهند که وضعیت بدتری در راه است.

با توجه به اینکه کشورها به پمپاژ گازهای گلخانه‌ای به جو زمین دامه می‌دهند و احتمال فروپاشی قوانین فدرال تغییرات آب‌وهوایی در آمریکا وجود دارد، دمای هوای تابستان امسال ممکن است تا ۳۰ سال آینده ملایم به نظر برسد.

در این هفته، عده بسیاری شاهد تأثیر مرگبار گرمای شدید در کشوری بودند که آمادگی لازم برای دمای سوزان را ندارد. در انگلیس که تهویه مطبوع نادر است، حمل و نقل عمومی و مدارس و ادارات تعطیل شدند و بیمارستان‌ها اقدامات غیراورژانسی را لغو کردند.

تهویه مطبوع که در کشورهای ثروتمند جهان یک فناوری بدیهی دانسته می‌شود، هنگام انتشار امواج گرمای شدید ابزاری نجات‌بخش است. با این حال، در حال حاضر فقط حدود ۸درصد از ۲.۸ میلیارد نفری که در گرم‌ترین و اغلب فقیرترین نقاط جهان زندگی می‌کنند، در منازل خود تهویه مطبوع دارند.

تیمی از پژوهشگران پروژه هاروارد چین، مستقر در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد جان آ. پالسون (SEAS)، با توجه به اینکه روزهایی با افزایش گرمای شدید در راه است، تقاضا برای تهویه مطبوع را در آینده در سطح جهان مدل‌سازی کردند.

این تیم، شکاف بزرگی بین ظرفیت فعلی تهویه مطبوع و آنچه تا سال ۲۰۵۰ برای نجات جان انسان‌ها مورد نیاز خواهد بود، به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد و در حال توسعه یافت.

پژوهشگران تخمین زدند که اگر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به همین صورت در حال افزایش باشد، به طور متوسط حداقل ۷۰درصد از جمعیت چندین کشور تا سال ۲۰۵۰ به تهویه مطبوع نیاز خواهند داشت. این رقم در کشورهای استوایی مانند هند و اندونزی از این هم بیشتر است.

حتی اگر جهان به آستانه‌ میزان تعیین‌شده انتشار گازهای گلخانه‌ای در توافقنامه آب‌وهوای پاریس برسد که البته در مسیر تحقق آن نیست، به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت بسیاری از گرم‌ترین کشورهای جهان همچنان به تهویه مطبوع نیاز دارند.

یکی از پژوهشگران می‌گوید: صرف نظر از مسیرهای انتشار، نیاز به افزایش گسترده تهویه مطبوع یا دیگر گزینه‌های خنک‌کننده محیط برای میلیاردها نفر وجود دارد تا آن‌ها در طول عمر خود در معرض این دماهای شدید قرار نگیرند.

پژوهشگران روزهایی را بررسی کردند که احتمال دارد ترکیب گرما و خشکی هوا، اندازه‌گیری‌شده با دمای ساده‌شده لامپ مرطوب، حتی باعث مرگ افراد جوان و سالم در عرض چند ساعت شود. احتمال دارد این رویدادهای شدید زمانی رخ دهند که دما یا رطوبت این‌قدر زیاد باشد که بدن با تعریق خنک نشود.

راه حل هرچه باشد، واضح است که گرمای شدید فقط مشکل نسل‌های آینده نیست.

کد خبر: 118552

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0