30 خرداد 1401 - 12:00 ق.ظ

تالاب هشیلان، اکوسیستم آبی در کرمانشاه

یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه که بسیاری از طبیعت‌گردان را به سوی خود می‌کشاند، تالاب هشیلان نام دارد.

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه که بسیاری از طبیعت‌گردان را به سوی خود می‌کشاند، تالاب هشیلان نام دارد. هشیلان که در زبان کردی به معنای خانه مارهاست در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در دامنه جنوبی کوه خورین قرار دارد و با مساحت 450 هکتاری محلی بسیار مناسب جهت پژوهش های پرنده شناسی و طبیعت گردی است.

در داخل و حاشیه تالاب جانوران مختلفی از گونه‌هایی متنوع زندگی می‌کنند به طوری که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، هر ساله با شروع باران‌های پاییز و سرد شدن هوا پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم می‌آیند و زمستان را در این تالاب می‌گذرانند. این تالاب مأمن و مأوای مناسبی جهت گذران زمستان برای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی به شمار می‌رود و هر ساله گروه‌های پرندگان مذکور توجه شکارچیان و علاقمندان به طبیعت را به خود جلب می‌کند.

همچنین در مورد ویژگی های این تالاب باید گفت. میانگین بارش سالانه در تالاب هشیلان ۴۵۱ میلی‌‌متر است و در سراسر سال باد در جهات مختلف در این منطقه می‌وزد. در داخل محدوده تالاب هیچ درخت خودرویی وجود ندارد فقط گونه‌ ای بید به صورت خیلی پراکنده و بسیار اندک در چند نقطه از تالاب رویش دارد. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده‌‌اند.در داخل و حاشیه تالاب نیز جوندگانی از خانواده موش‌ها و پستاندارانی همچون گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی زندگی می‌کنند. جالب است بدانید ارتفاعات خورین واقع در شمال و شمال غربی تالاب، زیستگاه مناسبی برای بز وحشی است.

در مورد وجه تسمیه تالاب هشیلان هم باید گفت؛ نام تالاب بر اساس گویش کردی همان طور که در بالا به آن اشاره شد، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است. بنابراین نام هشیلان به معنی لانه‌ی ماران است زیرا در این تالاب تعداد زیادی مار به ویژه مار آبی و مار چلیپر وجود دارند. همچنین لاک‌ پشت خزری یا گونه لاک‌ پشت برکه‌‌ای و لاک‌ پشت مهمیزدار در این زیستگاه به فراوانی یافت می‌‌شوند. سوسمار آگاما، مارمولک و سمندر نیز از دیگر خزندگان این تالاب هستند.

  • بهترین زمان سفر به تالاب هشیلان

شما در فصل‌های مختلف از سال می‌توانید از زیبایی‌های بی‌نظیری که در همجواری با تالاب هشیلان مثل بارگاه اویس قرنی، سراب یاوری و قلعه‌ی داراب خان دیدن کنید؛ اما اگر ‌قصد انجام پروژه‌های پژوهشی خود در رابطه با پرنده‌شناسی و تماشای پرندگان مهاجر را در تالاب هشیلان دارید بهتر است فصل سرد سال را انتخاب کنید.

  • مسیر دسترسی به تالاب هشیلان

در مسیر جاده‌ای شهر کرمانشاه به روانسر در محور سه ‌راهی قزانچی شهرستان پاوه، باید به سمت امیرآباد و بعد به سوی ملک تپه حرکت کنید، پس از ملک تپه، در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه در نزدیکی دهستان الهیار خانی به تالاب هشیلان خواهید رسید، تالابی که قدمت آن از نظر سنی به دوره ژوراسیک بر می‌گردد.

از دیگر جاذبه های این خطه زیبا سرآب نیلوفر، دریاچه کوچکی در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است. این دریاچه مملو از گل‌های نیلوفر آبی است و در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشانند. اطراف این سرآب تأسیسات رفاهی گردشگری احداث شده است. سرآب نیلوفر پنجاه‌وپنجمین اثر طبیعی ملی است که در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

کد خبر: 117031

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0