27 آذر 1402 - 9:00 ق.ظ

بحث های داغ استادیومی در اقتصاد!؟

محمد صادق الحسینی اقتصاددان، با هشتک زمین تخت است، نوشته است: در حالیکه مردم کشورهای فقیر و ثروتمند در حال مسابقه برای جلو افتادن در استفاده از هوش مصنوعی و جذب منافع اش هستند، ما باید وقت مان را بگذاریم با برخی دعوا کنیم که در اقتصاد ایران یارانه پنهان داریم و نقدینگی عامل تورم است و ارز ترجیحی و سرکوب ارز فقط فساد است.

بحث های داغ استادیومی در اقتصاد!؟

 طاهر رحیمی اقتصاددان دیگری است که در پاسخ نوشته است: مردم بابت جهش ارز یارانه پنهان نمی‌گیرند بلکه مالیات‌پنهان میدهند و  نقدینگی همیشه عامل تورم نیست بلکه گاهی برای پاسخ به تورم ناگزیر به رشد است.  اتخاذ سیاستهای ترجیحی هم پیشران توسعه و ایضا در شرایط عدم کارایی بازار، اجتناب‌ناپذیر است. با هشتگ‌سازی‌های نامعقول، بحث فنی را استادیومی نکنید.

یک شهروند نوشته است: سلام. برای ما مردم ساده و بیسواد که فقط در این مملکت زندگی کرده‌ایم و اقتصاد کلان و مملکت داری و … نمی‌دانیم، فقط یک واقعیت حقیقی مسلم و ثابت شده است و آن اینکه: حدود سه و نیم دهه، مدام نرخ بنزین و نفت و ارز و مایحتاج مردم را گران یا به قول خودشان اصلاح کرده اند. اما فقط یک چرخه گران کن، گران گن راه افتاد و متوقف نشد.

از این منظر: دلار هفت تومان فساد داشت، دلار بیست و سی هزار تومان هم فساد داشت، پنجاه هزار و صدهزار هم همینطور! و هنوز معلوم نیست چه نرخی فساد را متوقف می‌کند. در عوض چهار دهه یک تسلسل گرانی، فقط باعث کاهش ارزش پول ملی و فقر مردم شده است و حاکمیت اقتصاد کشور را به مالکان بنگاههایی واگذار نموده که با پول مردم  و نسخه های مختلف خصوصی سازی، اینک هیولایی شده‌اند.

 

 

کد خبر: 140261

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0