18 تیر 1401 - 11:30 ق.ظ

بازنشستگان در مقابل داروینیسم اجتماعی!؟

* نادر مجیدی آهی

دیروز در برخی رسانه‌ها، ادعا شده بود که معاون اول ریاست جمهوری در جلسه‌ای گفته است : بازنشستگان فقط مصرف کننده هستند و افزایش حقوق آنها فقط بار مالی دولت را بالا می‌برد و در ادامه ایشان نکاتی هم درباره زیاده خواهی صنوف، برای جمع بیان کرده اند!

البته این خبر بعدا تکذیب شد! هرچند  تجربه ملی ما از چنین تکذیبیه ها بیمناک است. چون معمولا هم در تکذیبیه ها نه تنها خبر منتشر شده تکذیب می‌شود، بلکه اعلام می‌شود که اصلا مطلب برعکس هم بوده است! درحالیکه اگر اصل خبر درست نباشد، ضرورتی هم برای خبر بالعکس‌اش نمی توانسته وجود داشته باشد.

حالا معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور فورا با صدور بیانیه ای خبر فوق را تکذیب کرد و اعلام نمود که اولا: “ایشان در تمامی جلسات رسمی و غیر رسمی جز در حمایت از این قشر آبرومند و محترم، سخنی نگفته است”. سپس اینکه: “لازم به تاکید است در آخرین جلسه ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازنشستگان محترم برگزار شده، جبران مابه التفاوت عدد مصوب دولت با میزان افزایش مورد نظر بازنشستگان به عنوان متناسب سازی حقوق از سوی سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید.

یعنی اصل جلسه و موضوع سخن در باره بازنشستگان، تکذیب نشده است. فقط کسی در آن جلسه(؟)  سخنی مبنی بر بار اضافی بودن بازنشستگان حرفی نزده است. بلکه برعکس نشسته‌اند و در تکریم و نحوه خدمت رسانی به این قشر گفتگو کرده‌اند که دست مریزاد. بنابراین ما هم از وسوسه طرح این نکته می‌گذریم که حالا چطور میان این همه گرفتاری، “آن جلسه” برای ذکر خیر از بازنشسته ها تشکیل شده است و فقط به ذکر این خبر بسنده می‌کنیم که در همین روز میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در دیدار با امام جمعه ساری اظهار داشت اعتراضات بازنشستگان درحال رسیدگی است!

برای بیان نحوه توجه دولت ها به حال بازنشستگان، به عنوان مثال توجه خواننده گرامی را به نامعادله افزایش حقوق بازنشستگان در سالجاری جلب می نماییم. امسال روش به اینصورت بوده است که اگر کسی حقوق بازنشستگی‌اش مثلا  3.7 میلیون تومان بوده است با افزایش 57 درصدی حقوقش 6 میلیون تومان می‌شود. ولی اگر بازنشسته ای که حقوق اش 4.7 میلیون تومان بوده با افزایش 10 درصدی و بعلاوه 600 هزارتومان ثابت، حقوقش 5.77 میلیون تومان شده است!

یعنی درواقع از نظر یک بازنشسته توجه به همین یک قلم، لازم نیست که مدیران حتما به زبان بیاورند که نظر آنها درباره بازنشسته ها چیست. وگرنه آیا آیا مسولان در مورد خود و  توابع شان  نیز تا این حد سهل انگارانه عمل می کنند؟

ما در این مقال از روش ریز و درشت کردن بازنشستگان در صندوق های مختلف می‌گذریم. صندوقهایی که در پناه آنها،  اقیانوسی از تبعیض در حق بازنشسته‌ها اعمال می‌گردد. تبعیض هایی که بدون هیچ خجالتی رسما جزو عملکرد آنها اعلام می‌شود. در تسهیلات ضروری، در خدمات پزشکی، در امکانات رفاهی و جزآن. اینها به غیر از تبعیض های شگرف بین افراد در درون هریک از صندوق هاست و به غیر از بهانه‌های حیرت آوری است که دستاویز حداقل کردن حقوق بازنشستگان در هنگام صدور احکام بازنشستگی است که از میان مصوبه‌های  مختار دولتی بیرون می‌زند.

خلاصه آنکه می‌توان بقول آن استاد دانشگاه تهران نوشت: مسولان ما چه بپذیرند و چه نپذیرند تابع داروینیسم اجتماعی می‌باشند. لذا این قبیل اخبار اگر هم شایعه باشد، برای ما باور پذیر است. البته ما ناچارا اعتراضی هم نداریم! اما چه کنیم با فرمایشات شان در زمینه عدل علوی و ادعایشان در ایجاد عدالت اجتماعی؟

جهت یادآوری عرض می‌شود که دانشمندان در تشریح داروینیسم اجتماعی نوشته‌اند: این نظریه در اواخر عهد ویکتوریا در انگلستان بین حکام و دولت‌ها شهرت و شیوع یافت و معتقد است که فقط قوی‌ترین‌ها باید باقی بمانند. درحالیکه ضعفا  باید رها شوند تا از بین بروند. منشأ این عقیده از یک فیلسوف انگلیسی است. اما علمای دانش علوم اجتماعی در قرن بیستم معتقدند که داروینیسم اجتماعی لزوماً ناشی از اصول “تکامل زیستی” داروین نیست و بلکه صرفا بهانه ای است برای توجیه نابرابری های ناشی از سیاست دولت ها.

انتهای سخن اینکه بازنشستگان در جلسات اتاقهای دربسته تصمیم گیری، نماینده و پشتیبان مستقلی ندارند، لذا همواره از چنین اخباری که معمولا نیز به همین روش‌ها تکذیب می‌شود، هراسانند!

کد خبر: 117795

نویسنده: نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0