12 مرداد 1400 - 12:22 ق.ظ

در نتیجه زنجیره ای از مشکلات انباشته صورت می گیرد

اورژانس اصفهان در سراشیبی تعطیلی

تعطیلی برخی از پایگاه‌های اورژانس در اصفهان آن هم در شرایط بحرانی شیوع کرونا نشان از حال وخیم این بخش از طلایه‌داران امدادرسانی به بیماران و مصدومان حوادث در این استان دارد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، محمد که یکی از نیروهای امدادرسان اورژانس استان اصفهان است از افزایش ساعات کاری‌شان از ۱۲ ساعت به ۲۴ ساعت گلایه دارد و  می‌گوید: به علت کمبود نیرو در اورژانس استان اصفهان ما مجبوریم ساعات زیادی را کار کنیم.
او ادامه می‌دهد: در استان اصفهان ۱۶۰ پایگاه اورژانس وجود دارد و سهم شهر اصفهان ۵۹ پایگاه است که می‌توان گفت این روزها هر روز حداقل هفت پایگاه در شهر اصفهان و ۱۵ پایگاه در استان اصفهان تعطیل است و این در حالی است که بار تعطیلی این پایگاه‌ها بر دوش پایگاه‌های فعال سنگینی می‌کند.
این امدادرسان اورژانس استان اصفهان به بی مهری‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه استخدام نیروی جدید برای اورژانس اصفهان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بارها در این زمینه به دانشگاه علوم پزشکی درخواست استخدام داده شده اما هیچ خروجی نداشته است.
۱۴۰ نیروی آماده به کار در انتظار موافقت دانشگاه
او اضافه می‌کند: به دنبال بی توجهی‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سازمان اورژانس دست به کار شد و آگهی استخدام در اورژانس اصفهان را از یک ماه گذشته به صورت رسمی در سایت این سازمان اعلام کرد، تاکنون ۱۴۰ نفر متقاضی علی رغم حقوق کم و شرکتی بودن قرارداد برای همکاری با اورژانس اصفهان اعلام همکاری کرده‌اند اما هنوز دانشگاه علوم پزشکی با این امر موافقت نکرده است.
حسین دیگر امدادرسان اورژانس اصفهان است با اشاره به انجام مأموریت‌های بالای نیروهای اورژانس اصفهان در هر شبانه روز به خبرنگار مهر می‌گوید: در این ارتباط باید یادآور شوم که تا قبل از شیوع کرونا هر گروه دو نفره اورژانس در هر شیفت کاری ۱۰ تا ۱۲ مأموریت را انجام می‌داد و این در حالی است که این روزها به صورت میانگین هر فرد در شیفت کاری بین ۲۰ تا ۲۲ مأموریت را انجام می‌دهد.
او تعداد استاندارد نیروی اورژانس در هر پایگاه را هشت نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که در حال حاضر به صورت میانگین در هر پایگاه در استان اصفهان بین چهار تا پنج نیروی امدادرسان وجود دارد.
پرداخت حقوق پارسال با مالیات سال ۱۴۰۰
رضا دیگر پرسنل اورژانس استان اصفهان نیز که از عدم پرداخت اضافه کار پرسنل اورژانس نیز شکایت دارد، می‌گوید: در سال جاری تنها اضافه کار فروردین را پرداخت کرده‌اند که این اضافه کار بر اساس حقوق سال ۱۳۹۹ حساب شده و میزان مالیات کم شده از آن بر اساس مالیات سال ۱۴۰۰ بوده است.
اورژانس استان اصفهان حتی یک پایگاه ملکی هم ندارد، هشت پایگاه اورژانس در این شهر به صورت کانکس فعالیت دارد مانند پایگاه ملک‌شهر، پایگاه باغ فدک و پایگاه بیمارستان کاشانی، برخی از پایگاه‌های ما نیز در ایستگاه‌های آتش نشانی مستقر هستند و یک پایگاه نیز در مترو مستقر شده است و این شرایط شایسته کارکنان اورژانس استان نیست
حذف حق مسئولیت مسئولان پایگاه‌های اورژانس
او همچنین به حذف حق مسئولیت مسئولان پایگاه‌های اورژانس استان اصفهان اشاره می کند و می افزاید: این کار با دستور طاهره چنگیز رئیس بیمارستان علوم پزشکی اصفهان انجام شده است و اگر لغو نشود شاهد استعفای همه مسئولان پایگاه‌های اورژانس استان اصفهان خواهیم بود.
این پرسنل اورژانس استان اصفهان همچنین به حذف سختی کار کارکنان بخش اتاق فرمان اورژانس استان اصفهان طی چند ماه اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: کارکنان این بخش در طول روز به ۶ الی ۷ هزار تماس پاسخ می‌دهند، این پرسنل پس از حذف سختی کارشان اعتصاب کردند و در نتیجه دانشگاه علوم پزشکی مجبور به برگرداندن سختی کار آنها شد.
وضع نامناسب آمبولانس ها
علیرضا نیز دیگر پرسنل اورژانس استان اصفهان است، او که از وضعیت نامناسب آمبولانس‌های اصفهان گلایه دارد، می‌گوید: تعمیرگاه مرکزی اورژانس در خیابان کهندژ به نوعی به قبرستان آمبولانس‌های استان تبدیل شده است، در این مرکز آمبولانس‌های تولید ۲۰۱۸ وجود دارد که به علت خرابی یک قطعه مدت‌هاست بلااستفاده مانده و دانشگاه علوم پزشکی بودجه کافی برای تعمیر این آمبولانس‌ها را تأمین نمی‌کند.
او اضافه می‌کند: بسیاری از آمبولانس‌های اصفهان حتی کولر هم ندارد و ما همیشه شرمنده شهروندان می‌شویم چرا که بسیاری از آمبولانس‌هایی که امروز در پایگاه‌های اورژانس استان اصفهان مورد استفاده است متعلق به سال‌های ۸۴ و ۸۵ است.
همچنین غفور راستین، رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان نیز با بیان اینکه کارانه و بهره‌وری و ارتقای نیروهای اورژانس استان اصفهان در حال اجرا است، می‌گوید: باید توجه داشت کارانه مشمول همه نیروها نمی‌شود چون با این اقدام پایگاه‌های اورژانس استان تعطیل خواهد شد.
پرداخت ها به درآمد بیمارستان بستگی دارد
او که معتقد است در اورژانس همه پرداخت‌ها بسته به درآمد بیمارستان‌ها است، ادامه می‌دهد: در پرداخت کارانه مشکلی نداریم اما در زمینه ارتقا و بهره‌وری که قانون است و نمی‌توان بیشتر از ۱۲ ساعت در ۲۴ ساعت شیفت داد مشکلاتی را داریم.
رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان می‌افزاید: در همه استان‌ها بعد مسافت اجازه نمی‌دهد کمتر از ۲۴ ساعت شیفت بدهند و از این رو بهره‌وری شامل این نیروها نمی‌شود اما تا جایی که توانستیم در سطح شهر این شرایط را ایجاد کردیم.
او می‌افزاید: در این زمینه تعدادی متقاضی جدید نیز داریم که کم کم وارد سیستم خواهند شد.
او با بیان اینکه در استان اصفهان تعداد پایگاه‌های اورژانس زیاد است و نیروی امدادرسانی در این پایگاه‌ها نسبت به نیاز کمتر است، امکان ارتقای بهره‌وری برای همه نیروها وجود ندارد، ابراز می‌کند: در این شرایط یکسری از کارکنان ناراضی می‌شوند، در حال حاضر جذب نیروی استخدام را در دستور کار داریم و بیش از ۲۰۰ نفر در مرحله استخدام هستند و دانشگاه این اجازه را به ما داده که معادل نیروهای استخدامی نیروی شرکتی نیز بکارگیری کنیم و فراخوان عمومی در این زمینه داده‌ایم اما متقاضی کافی را نداشتیم.
افزایش دو برابری ماموریت ها
رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان با بیان اینکه شرایط کار در اورژانس استان اصفهان با توجه به افزایش مأموریت‌ها بسیار سخت است، ابراز می‌کند: مأموریت‌ها اورژانس از ۱۰ به ۲۰ مأموریت افزایش یافته و تمام انگیزه نیروی اورژانس به پرداخت‌ها بستگی دارد و اگر نیروی من پرداختی خود را به خوبی دریافت کند حتی در کنار خیابان می‌ایستد و خدمت رسانی می‌کند.
او ادامه می‌دهد: تعطیلی هر پایگاه اورژانس باری مضاعف بر دوش دیگر نیروهای اورژانس است، این اتفاق منجر به ایجاد فشار زیادی به کارکنان شده است.
کمبود آمبولانس نداریم
رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان درباره روند بازسازی آمبولانس‌های اصفهان ادامه می دهد: اورژانس استان اصفهان ۳۰۰ دستگاه آمبولانس دارد که ۱۵۷ دستگاه آن در مدار قرار دارد و تعدادی رزرو آماده دارد و پایگاهی به دلیل نبود آمبولانس تعطیل نشده است.
او ادامه می‌دهد: چهار میلیارد تومان بودجه برای بازسازی آمبولانس‌ها برای اورژانس اصفهان پرداخت شده است که برای هزینه آن باید مزایده برگزار شود، بازسازی آمبولانس در سطح کشور سه مرکز است و از این رو باید ترک تشریفات شود و با این شرایط تعمیرات متوقف نشده و تنها تعمیرکار طلب دارد.
آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این ارتباط برای حل مشکلات پرسنل اورژانس اصفهان برگزاری جلسه مشترک رئیس دانشگاه علوم پزشکی با پرسنل اورژانس استان اصفهان را ضروری می داند و می‌گوید: تا اواخر این هفته برای بررسی این مشکلات این جلسه برگزار و نتایج آن به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

کد 206

کد خبر: 28129

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0