6 مرداد 1401 - 2:00 ب.ظ

انقلاب اسلامی نیازمند امتداد بین‌المللی است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی نیازمند امتداد بین‌المللی است، تاکید کرد: تحقق این مهم یکی از وظایف مهم رایزنان فرهنگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ کشور جهان که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است با استناد به آیه ۱۵۳ سوره مبارکه بقره «یا أیّها الّذین آمنوا اسْتعینوا بالصّبْر و الصّلاة إنّ اللّه مع الصّابرین‌» گفت: یکی از کلیدواژه‌های مهم و پر کاربرد قرآنی، صبر است. صبر یک اقدام است و خدای متعال به مؤمنان امر کرده که برای پیشرفت کارهایتان از عناصری چون صبر، مقاومت و یاد خدا کمک بگیرند.

وی با تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی آغاز یک عصر جدید هم برای کشورمان و هم به اعتقاد ما برای جهان، یک نقطه عطف است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، انقلاب اسلامی را رویدادی بزرگ و پدیده جهانی دانست و افزود: انقلاب اسلامی به تعبیری یک پدیده تمدنی است و به دنبال تحول تمدنی در عالم است.

وی ادامه داد: زمانی که انقلاب اسلامی داعیه ایجاد یک تمدن جدید جهانی را دارد، طبیعتا تمدن حاکم که امروز از قدرت و امکانات قابل توجهی هم برخوردار است، آرام نمی‌نشیند و این امر طبیعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بیان کرد: بی گمان یکی از رخدادهای بزرگ، انقلاب اسلامی ایران بوده است و چرایی این رخداد، ذهن اندیشمندان و بزرگان جهان را به خود مشغول کرده است، از این رو، شناخت و مطالعه ابعاد جهانی انقلاب اسلامی از زبان اندیشمندان جهان ضروری است.

وی در عین حال، افزود:‌ در ابتدای روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، میشل فوکو کتابی تحت عنوان «روح یک جهان بی‌روح» تألیف کرد که نشانگر تأثیر آن در کشورهای مختلف است. بنابراین، اگر ما انقلاب اسلامی را یک پدیده تمدنی می‌دانیم باید یک عقبه‌ای برای آن ایجاد کنیم.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد:‌ انقلاب اسلامی نیازمند امتداد بین‌المللی است و به طور کلی اگر در درون مرزهای جغرافیایی و خاکی خود محصور بمانیم،‌ این انقلاب عظیم الشأن زمین گیر خواهد شد. لذا شرط موفقیت آن این است که در جهان امتداد پیدا کند و تحقق این مهم یکی از وظایف مهم شما (رایزنان فرهنگی) است.

وی اظهار داشت:‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید از همه فرصت‌های قانونی و رسمی برای منتقل کردن این ارزش‌ها و فرهنگ‌ها در عرصه بین‌المللی استفاده کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به تشریح فعالیت‌های جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در اقصی نقاط جهان پرداخت و گفت: تقویت نیروی انسانی باورمند و معتقد به این گفتمان در عرصه بین‌المللی از جمله وظایف جامعةالمصطفی(ص) العالمیه است. امروز این نهاد در بیش از ۱۳۰ کشور، دانش پژوه دارد. این تنوع ملیتی در تاریخ مراکز علمی ـ دانشگاهی و دینی ما سابقه نداشته و نمونه ندارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ نمایندگی‌های جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در ۳۳ منطقه جهانی دسته بندی شده‌اند و دانش‌ پژوهان آن سرمایه‌ عظیمی در خدمت گفتمان انقلاب اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور هستند.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایفای نقش رایزنان فرهنگی در مسیر پیشبرد اهداف فرهنگی ایران در خارج از کشور پرداخت و بر ضرورت افزایش تعاملات فی مابین این سازمان و جامعةالمصطفی(ص) العالمیه تأکید کرد.

در پایان این مراسم‌، رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف منجمله تونس و ایتالیا به بیان نقطه نظرات خود در خصوص راه‌های توسعه کفتمان انقلاب اسلامی پرداختند.

کد خبر: 118743

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0