مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

افزایش ۴۵ درصدی تعداد روزهای ناسالم اصفهان در نیمه اول امسال

ایرج حشمتی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در نیمه اول امسال بدلیل کاهش محسوس نزولات جوی و رطوبت سطحی خاک ناشی از فعال شدن کانون‌های استانی و فرااستانی تولید گرد و غبار، تعداد روزهای ناسالم نسبت به زمان مشابه سال گذشته به میزان ۴۵ درصد افزایش داشت.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ حشمتی افزود: به دلیل کاهش فعالیت سامانه‌های جوی در پاییز امسال، شرایط دشوارتری از لحاظ تشدید و انباشت آلاینده‌های هوا قابل انتظار است بنابراین اداره کل حفاظت محیط زیست ضمن برنامه‌ریزی برای مهار بخشی از آلایندهای ناشی منابع ثابت، با تشکیل کارگروه ویژه‌ای متشکل از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، برنامه‌های عملیاتی مدیریت سوخت و کاهش آلودگی هوا را در واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی استان بطور جدی پیگیری کرد.

وی اضافه کرد: به موازات این اقدام، با صدور دستور معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، کارشناسان این اداره‌کل‌ مجاز خواهند بود تا در شرایط خاص آلودگی هوا طی سه ماه پیش‌رو و در صورت مشاهده‌، تشخیص و احراز انتشار آلودگی هوا از هر واحد تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی در سطح استان با همراهی مأموران فرماندهی انتظامی در کوتاه‌ترین زمان اقدام به تعطیلی و جلوگیری از ادامه فعالیت بخش آلاینده کنند.

به گفته حشمتی، در دستور دادستانی اصفهان تصریح شده است که در مواردی که مأموران محیط زیست نیاز به حضور ماموران نیروهای انتظامی نمی‌بینند خودشان بطور علی‌الراس می‌توانند اقدام به پُلمب و تعطیلی محل کرده و وسایل مورد نیاز و فاسد شدنی را هم از آنجا خارج سازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این دستور، مجوز ورود به اماکن آلاینده در تمام طول ساعات شبانه‌روز با رعایت موازین شرعی، قانونی و رفع موانع موجود و حتی استفاده از قفل ساز در محل برای انجام اقدامات قانونی، به کارشناسان محیط زیست برای مدت سه ماه تفویض شده است.

به گزارش ایرنا، آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است.

کارشناسان تاکید می کنند که برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اصفهان در بین هشت کلانشهر ایران(شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

از عوامل متعددی در سال‌های گذشته بعنوان منشا آلودگی هوای اصفهان نام برده شده است که می‌توان به وجود صنایع بزرگ و کوچک آلاینده، کانون‌های گرد و غبار در مناطق کویری داخل و خارج استان، خشکی زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، تردد خودروهای دودزا، تکثر خودروهای تک سرنشین، استفاده از سوخت مازوت و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز اشاره کرد.

206

کد خبر: 44843

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0