27 مرداد 1401 - 8:44 ب.ظ

گفت و گو با مداح جوان سید محمدرضا نوشه ور:

اخلاص باید در باور و اعتقادات ما شکل بگیرد

سید محمد رضا نوشه ور متولد سال ۱۳۷۴ از آن دسته مداحان جوانی است که علاقه و استعداد خود به شعر خوانی برای اهل بیت را از دوران کودکی با خواندن در هیئت های خانوادگی نشان داد. او در حال حاضر مداح ثابت هیئت مکتب الرضا و مکتب العباس است.

 

عصراصفهان – سرویس خبر

سفرِ وی به واسطه دعوت هیئت غدیریه دیانی به اصفهان و همچنین شروع ماه محرم عزاداری ها برای سید الشهدا (ع) بهانه ای شد تا گفت و گویی با ایشان که چکیده آن را در ادامه می خوانید، داشته باشیم:

● چطور وارد حوزه شعرخوانی برای اهل بیت شدید و چه زمانی این کار را به صورت حرفه ای ادامه دادید؟

از کودکی به مداحی علاقه داشتم، حتی یادم می آید برادر مرحوم من که متوجه این اشتیاق و استعداد من شدند با ضبط صوت های قدیمی صدای من را ضبط می کردند و این باعث ایجاد انگیزه در من شد.
کودکی من در همین فضا با خواندن در هیئت های خانوادگی و الگو گیری از مداحان مورد علاقه ام گذشت تا اینکه در سن ۱۰ سالگی برای اولین بار در هیئت الرضا خواندم ، حوالی سال ۱۳۸۶ در هیئت های نسبتا بزرگ مداحی می کردم اما از سال ۱۳۹۰ با وارد شدن به هیئت مکتب الرضا مداحی را به صورت کاملاً حرفه ای دنبال کردم.

● به عنوان فردی که در راه خدا و اهل بیت قدم گذاشته است ، چگونه می توانیم در کار هایمان اخلاص داشته باشیم؟

از نظر من اخلاص یعنی اعمال و رفتار ما از هر آلودگی غیر از خدا پاک شود ، فرد مخلص کسی است که کار هایش را فقط و فقط برای رضای خدا و اهل بیت انجام دهد درواقع محرک او صرفا خدا باشد.
در این زمینه مهم است که اخلاص در باور و اعتقادات ما شکل بگیرد، بدانیم طرف حساب ما خداوند متعال است و تحسین افراد مختلف تاثیری در سرانجام کار ما ندارد. من معتقدم اگر خدا را حاضر و ناظر ببینیم هیچ گاه کار غیر خدایی انجام نمی دهیم .
همانطور که روایت داریم در حسابرسی قیامت فقط اعمالی مورد تایید قرار می گیرد که دارای اخلاص باشد.
ما با یقین به اینکه خدا همه کاره است و هر عزت و ذلتی دست خداست، می توانیم مخلص باشیم.

● به نظر شما در حال حاضر با هجمه های رسانه ای چطور می توانیم مقابله کنیم؟

من تخصصی در این حوزه ندارم اما اگر بخواهم نظر شخصی خود را بیان کنم، این روز ها ما در برابر جنگ نرم هستیم و سلاح آن فضای مجازی و مانند اینستاگرام ، تلگرام، واتساپ و… می باشد‌‌. رهبر انقلاب هم در سال های اخیر به کرات فرمودند دشمن سعی دارد با اشاعه فرهنگ غلط جوانان ما را از راه به در کند .
به عقیده من راه های بسیاری برای مقابله با آن وجود دارد،برای مثال تقویت اعتقادات و باور های دینی مردم؛ زیرا اگر فردی از نظر اعتقادی انسان غنی و با تقوایی باشد ایمانش با شبهات و چالش هایی که در فضای مجازی با آنها رو به رو می شود دچار لغزش نخواهد شد.
روش صحیح اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیز می تواند تاثیر گذار باشد، به شرط آنکه باعث دوری هر چه بیشتر افراد از فضای اعتقادی نشود حتی اگر افراد از طریق دوستان خود مورد تلنگر های محبت آمیز و با لحن سنجیده قرار بگیرند بسیاری از معضلات ما در این زمینه برطرف خواهد شد .همچنین حل مسائل اقتصادی مردم نکته قابل توجهی است زیرا رسانه های خارجی برای رسیدن به اهداف خود از مشکلات اقتصادی مردم ما سو استفاده می کنند و آن را به اسلام و تشیع نسبت می دهند اما اگر هم وطنان ما در مایحتاج اولیه زندگی خود دچار چالش نباشد کمتر از این طریق تاثیر می پذیرند.

● نوجوانان و جوانان علاقه مند به حرفه ی شما چطور می توانند در این زمینه موفق باشند؟

من در ابتدا با تقلید از افراد فعال در زمینه مداحی شروع کردم و تجربه در این زمینه به من نشان داده است اگر نوجوانان ما مداحی را با تقلید و تمرین شروع کنند و بعد از مدتی به صورت تخصصی برای یادگیری نکات کلیدی از کلاس های مداحی استفاده کنند می توانند به نتیجه دلخواه برسند. البته که عشق و علاقه به
این فعالیت در مکتب اهل بیت از هر چیزی مهم تر است.

● سر انجام جهاد در زمینه فعالیت خود را چه چیزی می دانید؟ آیا به جایگاهی رسیدید که آن را عملی کنید؟

من مداحی را صرفا به خواندن اشعار در وصف اهل بیت نمی بینم ، طبیعتاً فعالان این حوزه از افراد مورد توجه مردم هستند و لازم است ما بینش صحیحی نسبت به امام حسین (ع) و اهل بیت به مردم انتقال بدهیم.
به نظر من سرانجام جهاد در زمینه فعالیت خودم این است که من یک مداح همه جانبه باشم. مثلا در خواندن ، فعالیت های اجتماعی و حتی اقتصادی. شایسته است که ما نه تنها خودمان بلکه زندگی و آبروی مان را هم وقف این دستگاه کنیم، شاید من هنوز قادر به رقم زدن این اتفاق نبوده ام اما همیشه در این مورد نهایت سعی ام را کرده ام.
سید محمد رضا نوشه ور در پایان این گفت‌وگو با اشاره به مصرع ” آن ذره که در حساب ناید، ماییم” گفت:
امام حسین (ع) مختص کشور یا افراد ناحیه خاصی نیست،امیدوارم حس محبت بی انتها به امام حسین(ع)و اهل بیت را تمام مردم دنیا تجربه کنند.

کد خبر: 119539

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0