مدیر کل دامپزشکی استان

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، چهار سال گذشته در اصفهان گزارش نشده است

شهرام موحدی؛ مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان از رصد و پیش گیری نیمی از بیماری‌های دامی توسط دامپزشکی کشور خبر داد و گفت: در یک سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحد پرورش طیور بومی و صنعتی استان اصفهان مورد پایش دامپزشکی قرار گرفت از طیور موجود ۵۵ هزار و ۲۲ مورد نمونه برای بررسی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده اما در چهار سال گذشته آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان گزارش نشده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان همچنین از واکسیناسیون حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام در استان برای پیشگیری از طاعون نشخوار کنندگان کوچک خبر داد و افزود: آب مرغداری‌ها، کیفیت آب تانکرها، گرد و خاک ناشی از خشکسالی، پرندگان مهاجر، کانال‌های آبی، آبشخورهای مشترک دامی همگی بر وضعیت دام و طیور تاثیر دارند.

موحدی کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری در مکان‌هایی همچون حیات وحش را وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست دانست و ادامه داد: با این حال برای پیشگیری از طاعون نوع حیوانی واکسیناسیون در مناطق حفاظت شده حیات وحش اصفهان انجام شده است.

وی با تاکید به اینکه استان اصفهان پر تراکم‌ترین واحدهای دامی ، پرورش ماهی، زنبور عسل و کرم ابریشم را دارد، افزود: سالانه ۱۴ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در این منطقه انجام می‌شود که ۶۰۰ میلیون دُز آن واکسن برای طیور در استان اصفهان بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۱۹ هزار مجوز حمل فرآورده‌های دامی در حوزه قرینطنه این اداره صادر شده است که ۳۴ میلیون دلار ارزش افزوده حاصل از صادرات فرآورده‌های خام دامی برای استان اصفهان داشته است.

موحدی با اشاره به نظارت بر فرآورده‌های دامی افزود: کل کشتارگاه‌های دام و طیور استان اصفهان زیر نظر اداره دامپزشکی کنترل می‌شود و بیش از ۱۷۱ هزار کیلوگرم لاشه دام مشکل دار از کشتارگاه‌ها ثبت و ضبط و اجازه ورود بر سر سفره‌های مردم داده نشد.

موحدی با اشاره به اینکه حدود یک هزار و ۸۰۰ عامل عفونی در انسان ایجاد بیماری می‌کند، تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد این بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک است و آخرین دستاورد این بیماری مشترک بین انسان و دام کووید ۱۹ است که پایه اصلی آن از خفاش بوده است.

وی افزود:از هر سه بیماری سالانه که هر فردی مبتلا می شود؛ یک بیماری منشاء حیوانی دارد. la ivermectina produce diarrea

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: نیمی از بیماری‌های دامی توسط دامپزشکی کشور در حال کنترل، رصد و پیشگیری است و این در حالی است که حدود ۹۰ درصد از انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق ترشحات گوشت استحصالی است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ گزارشی از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان اصفهان گزارش نشده است و ۹۰ درصد گوشت‌های استحصالی (لاشه دام) در پیش سرد نگهداری می‌شود. ivermectin heartworm slow kill dosage

موحدی گفت: در یک سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحد پرورش طیور بومی و صنعتی استان اصفهان مورد پایش دامپزشکی قرار گرفت از طیور موجود ۵۵ هزار و ۲۲ مورد نمونه اخذ و عملیات آزمایشگاهی( PCR) برای بررسی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صورت شبانه روزی و رایگان انجام گرفته است.

وی افزود:در چهار سال گذشته آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان گزارش نشده است. ivermectin tablets ebay

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: کنترل بیماری ویروسی بسیار سخت است و ما به هر مرغداری که در نقاط سخت گذر هستند اعلام کردیم که به ما اطلاع دهند تا اکیپ دامپزشکی رایگان برای بررسی دام حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات دامپزشکی نهادهای دامی است، گفت: بیماری سل، تب مالت و سیاه زخم در استان اصفهان تحت کنترل است.

206

کد خبر: 45369

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0