تکلیف راستای عدالت در توزیع درآمد !؟*
* یک نکته در باب سرنوشت یارانه بنزین در برنامه هفتم توسعه کشور
مسولان ما، اعم از وزیر و وکیل یک اخلاقی دارند و آن عبارت از این است که میخواهند همه کارها را با حفظ سمت(!؟) به انجام برسانند. البته بعید است که جز رقبای سیاسی ، فرد دیگری از مردم عادی با این مشی آنها مخالفت جدی داشته باشد. مع الوصف این رویکرد ، بقول آن همولایتی ما، یک حُسن خوب دارد و یک حُسن بد!؟
عصر اصفهان به قلم* نادر مجیدی آهی
خوب اش این است که برخی از اقدامات اگر به نتیجه نرسند، هزینه چندانی برای مدعی حل آن ندارد. که میآیند و میگویند و میروند و کسی هم کاری به آنها ندارد. که لابد خواننده نکته سنج، مثالهای متعدد آن را در نظر میآورد. اما در کشور، چیستانهای معظمی از مشکلات در هر حوزه وجود دارد که به این سادگی راهکاری برای حل توام با حفظ سمت مسول مربوطه، جهت آن پیدا نمیشود و این همان حُسن بد! در این ماجراست.
تجربه نشان داده است که در این موارد برای کاهش هزینههای یادشده، راه حل های خاصی اتخاذ میگردد. بارز ترین آن این رسم است که در ابتدا اسامی تغییر میکند. مثلا مالیات پنهان یا همان هزینه دلاری مردم، ناماش میشود تورم، و درعوض قیمت ریالی بعضی اقلام، میشود یارانه پنهان. موارد دیگری هم میشود نوشت.
یکی از این مشکلات، موضوع حامل های انرژی است. که به زبان ساده خودمان میشود بحث یارانه و قیمت بنزین. مشکل بالابلندی که نگاه به ارتفاع آن هوش و کلاه را از سر بیننده میپراند. موضوعی که مسولان دربارهاش انواع راهکارهای ممکن و محال را به عنوان عصای سحر آمیز همه مشکلات ادعا کرده و میکنند. یک بار هم به یاد داریم که در آن صبح جمعه مشهور، به آن تلخی برایش تعیین تکلیف گردید.
امروز خواندیم که این موضوع مجددا در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است. خلاصه ای از آن را محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق به روزنامه دنیای اقتصاد اینطور گفته است:
در مورد نرخ بنزین آزاد در برنامه هفتم صحبتی نکردیم. فقط در ماده ۳۱ برنامه هفتم توسعه، به دولت اجازه دادیم که در راستای عدالت در توزیع درآمد *(عین عبارت جناب زنگنه!) بهجای اینکه بنزین را به خودرو بدهد، این امکان را داشته باشد تا این سهمیه را به سرپرست خانوار یا به حساب افراد واریز کند و این سهمیه بین ذینفعان قابل مبادله هم باشد تا افرادی که این سهمیه را دارند، اما نمیخواهند استفاده کنند بتوانند آن را به دیگران بدهند. در این ماده همچنین آمده که دولت مجاز است که سهم افراد یا خودرو را کم کند و آن را ۳۰ لیتر یا ۶۰ لیتر در ماه کند. اما از سوی دیگر نرخ بنزینی که به صورت سهمیهای میدهد در طول برنامه تغییر نکند. اما اینکه قیمت بنزین آزاد تغییر کند یا خیر، این اختیار را به دولت دادیم تا دولت در این خصوص تصمیمگیری کند.
ترجمه عبارات فوق شاید مشکل نباشد! بنزین یارانه ای گران نمیشود. حتی آن را به همه خواهند داد. اما اختیار کم و زیاد کردن سهمیه و گران کردن بنزین آزاد با دولت است. در این طرح کسانی که ماشین ندارند، می توانند سهمیه حداکثر 30 لیتری خود را (به قیمت؟) به دیگران بفروشند.
در اطراف این اظهارات یک مثنوی می توان نوشت و مجال آن را نداریم. اما تفسیر این اظهارات جناب زنگنه را خبرگزاری تسنیم از قول دکتر رضا غلامی اقتصاددان، چنین آورده است: در زمان حاضر شاهد جدی شدن طرحی هستیم که چند سالی است زمزمههای آن مطرح شده است. به طور خلاصه این طرح نیز مربوط به اعطای بنزین به مردم به جای خودروها است. اینکه اگر مردم را در یک موضوع شریک (سهامدار) کنیم نه تنها برای افزایش قیمت و گرانسازی مقاومت نمیکنند، بلکه همراهی هم خواهند کرد.
وی افزود: طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد بجای خودرو، طرحی عوام فریبانه با شعار عدالت است که نیم نگاهی به آرزو یا توهم افرادی از مردم، به درآمد پولی بالاتر در کوتاه مدت دارد.
نویسنده: : نادر مجیدی آهی
منبع: عصر اصفهان
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد