16 بهمن 1402 - 11:30 ق.ظ

پُمپاژ تونل «کوهرنگ سه» آغاز شد/ سخنگوی شورای شهر نه تایید کرد نه تکذیب!

 77 روز پیش توافقاتی میان وزرای نیرو و کشور در اصفهان صورت گرفت طبق این توافق قرار شده بود پمپاژ آب تونل سوم کوهرنگ ظرف 3 ماهه آینده یعنی 90 روزه انجام شود. در این میان علی صالحی سخنگوی شورای شهر در کانال کنشگری خود مطالبه ای در قالب روز شمار جهت مستند نگاری وعده وزیر راه اندازی کرده بود و برخی از رسانه ها این روز شمار را با ابتکار خود به شیوه های مختلف پوشش دادند. اما با انتشار این خبر واکنشی در این کانال مورد نظر درج نشد و علی صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اصفهان در تایید یا تکذیب خبر عملی شدن قول وزرای کشور پاسخ روشنی نداد وگفت: بهتر است از مسئولان استانداری به عنوان متولی اصلی مطالبه کنید!

پُمپاژ تونل «کوهرنگ سه» آغاز شد

به گزارش عصر اصفهان، مهران زینلیان معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: پُمپاژ پروژه کوهرنگ سه از مهمترین طرح های آبی اصفهان طبق وعده وزیر نیرو آغاز شد.

زینلیان شامگاه یکشنبه افزود: با این طرح بخشی از اضافه مصارفی که بر حوضه آبریز زاینده رود تحمیل شده است جبران خواهد شد.

وی گفت: کوهرنگ ۳ یکی از پروژه‌های بر زمین مانده و مطالبه دیرین مردم استان اصفهان است که مصوبات بالادستی متعددی نیز دارد اما سال‌ها بلاتکلیف مانده بود.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم و آغاز به کار مدیریت استان جلسات متعددی برگزار شد تا این مطالبه بحق مردم اصفهان محقق شود.

معاون استاندار اصفهان افزود: با پیگیری مُجدانه بدنبال سفر وزیران نیرو و کشور در ماه‌های گذشته به اصفهان، مقرر شدتا پمپاژ کوهرنگ سه به زودی آغاز شود که خوشبختانه این امر تحقق یافت.

وی با بیان اینکه پمپاژ آب در” کوهرنگ سه “مدتی است که شروع شده و اکنون به وضعیت پایدار رسیده است، ادامه داد: پمپاژ متناسب با آوردِ رودخانه زاینده‌رود و بر اساس ملاحظات زیست محیطی متغیر خواهد بود.

زینلیان افزود: مدیران دو استان همجوار در این مورد همکاری داشتند، اگرچه آب زیادی در حال حاضر در دسترس نیست و بخشی هم آب مورد نیاز استان چهارمحال و بختیاری را تأمین می‌کند، اما بر این باوریم این آب باید به حوضه زاینده‌رود اضافه می‌شد که اتفاق افتاد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: نیمی از طرح تأمین آب استان از دریای جنوب کشور نیز ظرف مدت یک سال و نیم انجام شده است.

وی گفت: این پروژه بر اساس برنامه اولیه قرار بود هفت تا ۱۱ سال به درازا بکشد اما با پیگیری مسوولان استان، تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وزیر نیرو ۲۷ آبانِ امسال در سفر به اصفهان به اتفاق وزیر کشور گفته بود: برای همه طرح ها مانند انتقال آب دریا و پمپاژ کوهرنگ سه برنامه‌ریزی کردیم و پله به پله پیش می رویم، با مدیریت صورت گرفته سال به سال وضعیت بهتر خواهد شد و می توانید برای سخنان ما و زمان اجرا شدن برنامه ها و طرح ها شُمارشگر بگذارید.

عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ سه شامل سد و تونل در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره برداری برسد.

وضعیت کم‌آبی در استان اصفهان به یکی از مشکلات اساسی این خطه تبدیل‌شده تا جایی که تأمین آب آشامیدنی نیز با اختلال روبه‌رو می‌شود.

تنش آبی استان اصفهان در کنار خشکی مستمر رودخانه زاینده‌رود، افزایش پدیده‌های مخرب همچون فرونشست زمین، ریز گردها و دیگر معضلات زیست‌محیطی را به‌دنبال داشته است.

اصفهان؛ از جمله استان های کشور است که رهبر معظم انقلاب بر حل مساله آب آن تاکید داشته اند.ایشان در سال ۱۳۸۸ در دیدار با مردم این استان در خصوص طولانی شدن برخی طرح ها از جمله تونل سوم کوهرنگ به مسوولان وقت هشدار دادند.

کد خبر: 142025

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0